Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze."— Transkript prezentace:

1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Vzájemná poloha Bodu a přímky. Dvou přímek.

2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Vzájemná poloha bodu a přímky. Bod je místo, se kde protínají dvě čárky, přímky, úsečky, … + Body pojmenováváme velkými tiskacími písmeny (A, B, C, D,.., X, Y, Z) A Přímka je nekonečně dlouhá a nekonečně tenká křivka, která je dokonale rovná, sestávající z nekonečně mnoha bodů. q p Přímky pojmenováváme malými písmeny (p, q, …). B

3 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Vzájemná poloha bodu a přímky. 1.) Bod A neleží na přímce p. + Jinými slovy to znamená, že nepatří do množiny bodů, které tvoří přímku. A p Zapisujeme: A  p

4 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Vzájemná poloha bodu a přímky. 2.) Bod A leží na přímce p. Jinými slovy to znamená, že patří do množiny bodů, které tvoří přímku. A p Zapisujeme: A  p Čárku, která na přímce bod vyznačí, rýsujeme vždy kolmo k dané přímce!

5 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Vzájemná poloha dvou přímek. 1.) Žádný společný bod. Přímky jsou rovnoběžné, říkáme jim rovnoběžky. p Zapisujeme: p  q Určuje se podle toho, kolik mají přímky společných bodů. q Rovnoběžné přímky můžeme označit dvěma čárkami.

6 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Vzájemná poloha dvou přímek. 2.) Nekonečně mnoho společných bodů. Přímky splývají, jsou totožné, říkáme, že „leží na sobě“. p Zapisujeme: p = q Určuje se podle toho, kolik mají přímky společných bodů. q =

7 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Vzájemná poloha dvou přímek. 3.) Jeden společný bod. Přímky jsou různoběžné, říkáme jim různoběžky. p Zapisujeme: p  q Určuje se podle toho, kolik mají přímky společných bodů. q Společný bod se nazývá průsečík a zapisuje se: X  p  q X

8 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Vzájemná poloha dvou přímek. 4.) Jeden společný bod – speciální případ, když přímky svírají úhel 90°. Přímky jsou kolmé, říkáme jim kolmice. p Zapisujeme: p  q Určuje se podle toho, kolik mají přímky společných bodů. q X. Pravý úhel označujeme obvykle obloučkem s tečkou uprostřed.

9 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady Najdi a vyznač barevně totožné přímky.

10 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady Najdi a vyznač barevně totožné přímky.

11 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš libovolnou dvojici různoběžek.

12 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš libovolnou dvojici různoběžek. r  t

13 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš jinou dvojici různoběžek.

14 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš jinou dvojici různoběžek. p  a p  s

15 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš libovolnou dvojici kolmic.

16 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš libovolnou dvojici kolmic. p  q

17 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš jinou dvojici kolmic.

18 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš jinou dvojici kolmic. r  q

19 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš libovolnou dvojici rovnoběžek.

20 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš libovolnou dvojici rovnoběžek. a  t s  t

21 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš jinou dvojici rovnoběžek.

22 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš jinou dvojici rovnoběžek. p  r Pamatuj si: Každé dvě různé kolmice na tutéž přímku jsou rovnoběžky!

23 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš průsečík přímek a a p.

24 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš průsečík přímek a a p. M  a  p

25 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš průsečík přímek r a t.

26 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš průsečík přímek r a t. O  r  t

27 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Výborně! Myslím, že už rozumíš tomu, čím se od sebe liší: přímky totožné přímky rovnoběžné přímky různoběžné r  p p  q a = s


Stáhnout ppt "Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze."

Podobné prezentace


Reklamy Google