Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace lekce logopedické intervence č. 3 Práce s pohádkou Červená karkulka Možnosti využití logopedických didaktických pomůcek pro rozvoj řeči u dětí.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Prezentace lekce logopedické intervence č. 3 Práce s pohádkou Červená karkulka Možnosti využití logopedických didaktických pomůcek pro rozvoj řeči u dětí."— Transkript prezentace:

1 Prezentace lekce logopedické intervence č. 3 Práce s pohádkou Červená karkulka Možnosti využití logopedických didaktických pomůcek pro rozvoj řeči u dětí předškolního věku, konkrétně dětí přípravné třídy při ZŠ Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 - cílové skupiny projektu „Škola pro všechny“, účastnících se projektové logopedické terapie v rámci realizace KA 1 projektu CZ.1.07/1.2.29/02.0012 Jedná se o tematické využití pohádky s variabilitou logopedických pomůcek pro rozvoj dvou jazykových rovin (lexikálně-sémantické a morfologicko-syntaktické), dále jemné motoriky a zrakové paměti s cílem komplexního pojetí rozvoje řeči u dětí předškolního věku, konkrétně dětí z přípravné třídy, tedy dětí s odloženou školní docházkou ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. Zpracovala dne: 27. 12. 2014 Mgr. Jarmila Nováková CZ.1.07/1.2.29/02.0012 1

2 Pojďte s námi do pohádky Časově lze toto téma využít ve čtyřech – pěti sezeních dle aktuální situace a individuálních potřeb dítěte vždy po 10 - 15 min 1x týdně, tedy v průběhu měsíce při logopedické intervenci v rámci individuální logopedické prevence a terapie, zvýšení efektu lze dosáhnout při výuce Řečové výchovy v přípravné třídě, kdy logopedka pracuje s dětmi individuálně každodenně, a tak je logopedická práce intenzívnější – toto téma pak je realizováno a procvičováno v průběhu jednoho týdne a plněna tak zásada krátkodobosti a četnosti CZ.1.07/1.2.29/02.0012 2

3 Ilustrační foto – Pojďte s námi do pohádky CZ.1.07/1.2.29/02.0012 3

4 Cíle: Rozvoj lexikálně-sémantické roviny: prostřednictvím procvičení audiovizuální paměti, časoprostorové orientace a slovní zásoby aktivní i pasivní Rozvoj morfologicko-syntaktické roviny: technikou obrázkového čtení (správné tvary a koncovky slov v kontextu věty čtené logopedkou za aktivní účasti dítěte, které čte obrázky v textu věty a učí se vyslovovat slova se správnou koncovkou Rozvoj jemné motoriky a zrakové paměti: technikou skládání velkého puzzle, hrou kartičkového pexesa CZ.1.07/1.2.29/02.0012 4

5 Pomůcky: Logopedické zrcadlo; obrazový soubor k pohádce Červená karkulka: velký obdélníkový obraz, velké puzzle, kartičkové pexeso, jednotlivé postavy a 9 dílů částí děje pohádky ke složení na magnetickou tabulku (dodavatel HAFERA – učební pomůcky s.r.o.), knížka Pohádky pro předškoláky, leporelo Červená karkulka, Červená karkulka – převyprávěná pohádka v obrázcích podle textu F. Hrubína, leporelo Najdi moji pohádku, knížka Pohádky k povídání – obrázkové čtení s jednoduchými úkoly pro rozvoj řeči a dalších dovedností CZ.1.07/1.2.29/02.0012 5

6 Ilustrační foto – pomůcky a lekce č. 1: velké puzzle CZ.1.07/1.2.29/02.0012 6

7 Lekce č. 1 Motivace: maňásek medvídek Medojídek vypráví pohádku Červená karkulka (nejprve u logopedického zrcadla, poté na koberci s využitím leporela Červená karkulka ilustrovaného Editou Plickovou). Úkol: hledej dvojici obrázků k pohádce Červená karkulka (využití barevného leporela Najdi moji pohádku). Kartičkové pexeso (využití části obrazového souboru k pohádce, vyrobeného českým výrobcem učebních pomůcek) – hraje Medojídek s dítětem ve dvojici. Úkol: slož obraz k pohádce (využití velkého puzzle z obrazového souboru k pohádce, viz výše). Popis děje na složeném obrázku – dítě popisuje složený obrázek, v případě potřeby využiji nápovědné otázky maňáska Medojídka a metodu self talking a paralel talking. V průběhu lekce hojně využívám povzbuzování a pochvalu za aktivitu dítěte. CZ.1.07/1.2.29/02.0012 7

8 Ilustrační fota – lekce č. 1 CZ.1.07/1.2.29/02.0012 8

9 Lekce č. 2 Znovupřipomenutí děje pohádky (využití knížky Pohádky pro předškoláky, kde je pohádka Červená karkulka zpracována s krátkými texty, barevnými obrázky a na každé stránce s pestrými úkoly pro dítě na rozvoj řeči, procvičení audiovizuální paměti, prostorové orientace, pořadí, slovní zásoby, určování barev a porovnání velikosti) – čtu pohádku, průběžně dítě plní čtené úkoly. Na koberci skládá dítě z celkem 9-ti dílů pohádku dle časového děje, současně při skládání kladu dítěti otázky, co vidíš na obrázku, co na konkrétním dílu dělá Karkulka, babička, myslivec, vlk, maminka… výsledkem je obdélníkový obraz, který vyvěsíme na magnetické tabuli (využití obrazového souboru k pohádce, viz výše). Ptám se, kdo v pohádce vystupuje, ukazuji jednotlivé postavy a ptám se kdo to je a jakou má v pohádce roli. CZ.1.07/1.2.29/02.0012 9

10 Ilustrační fota – lekce č. 2 CZ.1.07/1.2.29/02.0012 10

11 Lekce č. 3 Medojídek čte pohádku z pohádky v obrázcích převyprávěné podle textu F. Hrubína. Úkol: seřaď celkem 8 obrázkových karet z pohádky v obrázcích dle časové posloupnosti – přitom se ptám, proč právě tato karta následuje za předchozí kartou, Medojídek v případě potřeby napovídá. Obměna – čtu již jen doprovodný jednovětný text na jednotlivých kartách a dítě ukazuje, o kterou kartu se jedná. Zahrajeme si kartičkové pexeso k pohádce (zopakování z 1. lekce), pokaždé, když dítě otočí kartičky, pojmenovává kartičku – popisuje obrázek. CZ.1.07/1.2.29/02.0012 11

12 Ilustrační fota – lekce č. 3 CZ.1.07/1.2.29/02.0012 12

13 Lekce č. 4 Medojídek čte pohádku z knížky Pohádky k povídání, dítě čte současně s Medojídkem – přidá se vždy, když Medojídek ve větě ukáže na obrázek, který je zde místo slova. Cílem je procvičení slovní zásoby - správného pojmenování obrázku s použitím správné koncovky slova, hodící se do textu věty. Dále plníme úkoly dle otázek v knížce (dítě převypráví pohádku dle šesti obrázků, hledá 5 rozdílů, doplňuje přímou řečí, jak vlk odpověděl Karkulce, hledá nesmysly, které do pohádky nepatří,…): přitom zjišťuji, nakolik dávalo dítě při čtení pozor, jakou má aktivní i pasivní slovní zásobu, sluchovou a zrakovou paměť, postřeh a koncentraci. Dítě na koberci procvičí jemnou motoriku opětovným složením velkého puzzle k pohádce, poté mu předložím rozstříhanou malou pohlednici s obrázkem z pohádky Červená karkulka k již složitějšímu poskládání – z 10-ti dílků. CZ.1.07/1.2.29/02.0012 13

14 Ilustrační foto – lekce č. 4: Pohádky k povídání – obrázkové čtení CZ.1.07/1.2.29/02.0012 14

15 Zdroje: vlastní text a foto Soubor pohádek II. autor ilustrace: Veronika Elsayed Hafez Gaber. nakladatelství Silesia Trading s.r.o., místo tisku Bělská 124, 747 23 Bolatice-Borová, 2007. (dodavatel HAFERA – učební pomůcky s.r.o.) kniha Pohádky pro předškoláky. nakladat. JUNIOR, s.r.o., původní titul Découvre les kontes. Překlad Martin Nikl. Východoslovenské tlačiarne, a.s., Košice. ISBN 80-86090-28-0. leporelo Červená karkulka. Autor ilustrace: Edita Plicková. GRAFOBAL, a.s. AXIÓMA PRAHA, 2001. ISBN 80-85788-53-5. Červená karkulka – převyprávěná pohádka v obrázcích podle textu F. Hrubína. fi BLUG Praha, 2001. 1.vyd., č.publikace 30-00-93. ISBN 80- 85635-19-4. leporelo Najdi moji pohádku. GRAFOBAL,a.s.,.Skalica, SR. agentura INFOA, 2010. 1.vyd. ISBN 978-80-7240-730-9. kniha JECHOVÁ, Šárka. Pohádky k povídání: obrázkové čtení s jednoduchými úkoly pro rozvoj řeči a dalších dovedností. Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s.,. Olomouc: Agentura Rubico, s.r.o. 2014. 1.vyd. ISBN 978-80-7346-080-8. CZ.1.07/1.2.29/02.0012 15


Stáhnout ppt "Prezentace lekce logopedické intervence č. 3 Práce s pohádkou Červená karkulka Možnosti využití logopedických didaktických pomůcek pro rozvoj řeči u dětí."

Podobné prezentace


Reklamy Google