Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zastávkový populismus Drážní společnosti při ČVUT FD 03.11.2014 Diskuze.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zastávkový populismus Drážní společnosti při ČVUT FD 03.11.2014 Diskuze."— Transkript prezentace:

1 Zastávkový populismus Drážní společnosti při ČVUT FD Diskuze

2 Motivace V oblasti dopravních koncepcí vnímáme neporozumění mezi ● dopravními odborníky ● politickou reprezentací (objednateli) ● správcem infrastruktury (dokonce často i interně v něm!) ● místními samosprávami ● dopravci ● tzv. zástupci cestujících - občanskou společností Cítíme, že většina z nich pramení z nekomunikace a terminologie. Pojďme si dnes probrat ty nejpalčivější problémy.

3 Moderovaná diskuze Tedy existuje moderátor Existuje osnova pro určení hlavních témat, avšak je možné během diskuze zajít dále Každý se o slovo musí přihlásit Přednost mají studenti (nejdříve mladší, pak starší, doktorandi), dále ostatní Příspěvek do diskuze by neměl trvat déle než 2 minuty

4 Vymezení problému Stavíme zcela novou trať Nebo přeložku, která se znatelně odklání od původní stopy Nová zastávka/projíždění stávající/přesun stávající Diskuse NEŘEŠÍ rušení či obnovování provozu na stávajících tratích

5 Pohledy Provozovatelé a vlastníci dráhy (zjednodušeně správce infrastruktury) Provozovatelé drážní dopravy (dopravci) Objednatelé veřejné dopravy Cestující

6 Jak na to? CBA (Cost-Benefit Analysis) Náklady Přínosy

7 Tematické okruhy ●Páteřní úloha železniční dopravy ●Kapacita dráhy ●Nové zastávky ●Fenomén vlkm ●Zodpovědnost - kdo s tím co může udělat?

8 Páteřní úloha železniční dopravy I páteřní úlohu může mít jen tam, kde je atraktivní pro maximalizaci oslovených cestujících (max. modal split i počtu celkem) jízdní dobou (infrastruktura) intervalem (nabídka) návaznostmi (dispečink, garance!) přehledným linkovým vedením provázaným tarif (integrovaný dopravní systém) spojením regionálních center (uzly) nahrazením ostatních druhů dopravy přirozeným navazáním na obslužnou vrstvu neobsluhováním (přímým) míst s nedostatečnou poptávkou, která lze navázat jinak a jejichž obsluha podvazuje cíle atraktivity pro ostatní cestující

9 Páteřní úloha železniční dopravy II => požadavky na systémové vazby (jízdní doby, uzly) v dálkové a příměstské dopravě => dlouhodobě přirozené vymření principielně pomalých a ještě zastávkových (=> nekonkurenceschopných) obslužných regionálních tratí (BUS je nejen levnější a flexibilnější, ale i výrazně rychlejší) bez revitalizací (srovnej s Německem) a nebo jasné úlohy, vize, přinejmenším v segmentu objednávané dopravy (nemusí implikovat rušení dráhy, nevylučuje nutně výletní a nostalgické vlaky)

10 Příměstská doprava Co mají Pečky z toho, že leží na koridoru? Jak jim zajistit kvalitní obsluhu?

11

12 Plzeňsko Trať 160: –posílení příměstského úseku –kooperace s autobusy Trať 170: –posílení rychlé vrstvy –přímé vlaky směr Bezdružice –snížení obsluhy Milíkova, Brodu nad Tichou

13 Kladno-Vrapice Trať 093 Dnes: –Okolní tratě symetrie přibližně 00, na trati 093 přibližně minuta 48 –Kladno – Ústí: 1:45, Ústí n. L. – Kladno: 2:28 (přes Prahu) nebo 2:46 (přímo); každou hodinu Při projetí Kladna-Vrapic: –Jednotná symetrie, oba dva směry 1:45, resp. 1:46 každou hodinu

14 Dánsko Dánský přístup ke koncepci zastavování

15 Toto NENÍ zastávkový populismus Podklad: Mapy.cz

16 Zde ovšem nemá cenu zastavovat… Podklad: Mapy.cz

17 Kapacita dráhy Často slýcháme, že vyzobavači rozinek způsobují nemožnost vedení osobních vlaků (např.) v pardubickém kraji. ALE Patří osobní zastávkové vlaky v obslužné vrstvě na tranzitní koridory?

18 Co znamená 1 zastavení Lokomotiva osobní vozy Zastavení v Chabařovicích? –Nárůst spotřeby energie o 23 kWh (ekvivalent: 7 l nafty) –Prodloužení cestovní doby o 1,4 min (JD +0,9, pobyt 0,5)

19 Kapacita dráhy Následné mezidobí 3 minuty 1 zastavení vlaku Os v Chabařovicích = 0,5 trasy Měl by mít správce infrastruktury právo promítnout tento fenomén např. do poplatků za použití DC?

20 Příklady Kolik cestujících by muselo v Chabařovicích nastoupit, aby dopravce sám o své vůli se rozhodl pro zastavení?

21 Nové zastávky Kdy se vyplatí zřídit novou zastávku? Má se důsledně nahrazovat nevyhovující stávající? Jaká kriteria jsou objektivní a relevantní pro rozhodnutí o zřízení nové zastávky?

22 Cena zastávek Brno-Lesná cca 20 mil. Kč (170 m) Jinočany cca 3,5 mil. Kč (90 m) Chýně nebo Hostivice-Sadová cca 4 mil. Kč (45 m) Podbaba cca 30 mil. Kč (220 m) Přibližně 40 až 90 tis. Kč/m (dle vybavení a přístupových cest)

23 Příklad BEG – nová zastávka vyžaduje investice na vydování a generuje náklady na údržbu – dohoda BEG s DB Netz: –Jednokolejná trať 100 cestujících/den –Dvoukolejná trať 1000 cestujících/den Praha západ (Rudná, Chýně, Hostivice) - při jakém objemu cestujících by měl být ROPID spokojen

24 Fenomén vlkm. Objednatelé zdědili určitou objednávku a zdroj jejího financování. Politicky hrají s dopravcem hru na objem vlakokilometrů za fixní cenu. Každoročně se navíc “pro jistotu” dále snižuje. Opravdu nezáleží cena vlkm na soupravě? Opravdu je třeba někde posilovat jen za cenu omezování něčeho jinde?

25 Role a zodpovědnosti Kdo za to dnes zodpovídá: Je to věc dopravce? objednatele? nebo správce infrastruktury? nebo dopravní politiky v působnosti MDČR? Má snad pokračovat regionalizace i do infrastruktury? Kdo vlastně řídí SŽDC? A jak by to tedy mělo správně být? Jaké máme příležitosti ke změně Nový zákon o drahách?

26 Správce infrastruktury Buduje a spravuje infrastrukturu pro společnost Na co by měl dbát? –Výstavba, údržba, modernizace –Využití infrastruktury

27 Dopravci Maximalizace zisku: –Maximalizace výnosů (tarif, cestující) –Minimalizace nákladů (poplatky DC, odpisy, trakce)

28 Pohled objednatele (cestujících) Objednatel = reprezentant zájmu veřejnosti ze strany samosprávy Kraj = spojení všech zájmů všech obyvatel kraje a ostatních přijíždějících

29 Pohled cestujícího Co cestující hodnotí: –rychlost –frekvence obsluhy –dosažitelnost –komfort –spolehlivost

30 Cíle, kritéria Např.: Suma úspory dob cestujících z daného opatření musí být kladná. Nebo nestačí jen sumy?

31 Děkujeme za diskuzi ☺ drahy.fd.cvut.cz

32 Dělba přepravní práce závisí na poměru jízdních dob…


Stáhnout ppt "Zastávkový populismus Drážní společnosti při ČVUT FD 03.11.2014 Diskuze."

Podobné prezentace


Reklamy Google