Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tiskový mluvčí jako osobnost veřejně známá Cvičení 03 1.1. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tiskový mluvčí jako osobnost veřejně známá Cvičení 03 1.1. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla"— Transkript prezentace:

1 Tiskový mluvčí jako osobnost veřejně známá Cvičení PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

2 Definice Tiskový mluvčí je osoba odpovědná za komunikaci organizace s veřejností prostřednictvím médii; zpravidla: 1. je členem vrcholového vedení; 2. vystupuje jménem firmy v médiích, 3. vydává tisková prohlášení, 4. svolává a řídí akce pro novináře; 5. zpravidla řídí podpůrný tým (tiskové oddělení) 6. odpovídá za veškerou vnější komunikaci organizace. Různé názvy: „mluvčí“, „ředitel tiskové správy“, „ředitel tiskového oddělení“, „ředitel vnějších vztahů“, „public affairs director“ atp PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

3 Úloha mluvčích Ve společnosti – kultivace společenského dialogu a mediální scény V organizaci – vliv na rozhodování, odpovědnost za vývoj veřejného mínění, dostatečné pravomoci, kapacity V rámci profese – Získat podporu veřejného mínění – Korigovat chování organizace s ohledem na veřejné mínění 3.3. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

4 Organizační uspořádání Nastavení kapacit vnější komunikace závisí na Velikosti organizace, Jejím postavení (společenském, tržním, ideovém) Schopnostech členů vedení a komunikátorů Situaci, tradici, zkušenostech a plánech Hlavně ale: vždy v přímé podřízenosti k nevyššímu předstviteli organizace!!! 4.4. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

5 Varianty uspořádání Tiskový mluvčí může být: – Plnokrevný: tiskový mluvčí řídí veškerou vnější komunikaci a je podporován týmem; – Polokrevný: organizace má mluvčího, který má v rámci vedení v kompetenci i další agendu (CEO, CC); pak je v čele podpůrného týmu „skrytý“ tiskový tajemník – Bezkrevný: titul tiskového mluvčí má subalterní úředník, jehož náplním práce je pouze přenos informací z organizace do tisku a zpět; – Transfúzní: na vnější komunikaci je najata externí agentura 5.5. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

6 Děkujeme, že kouříte Nick Nylor na poradě marketingu Your picture here Ing. Martin Švehla

7 7.7.

8 Schopnost přesvědčovat Důvěryhodnost (proč mu nasloucháme) – Má autoritu (kvalifikace, kompetentnost) – Má charakter (věrohodnost, spolehlivost, korektnost) Pozoruhodnost (proč mu věříme) – Dynamika (projev energičnosti, síly, aktivity) – Vyváženost (mezi aktivností a agresivitou) Muž nebo žena (kompetence, síla, autorita, ale méně empatie a emocí vs. spolehlviost, citlivost, důslednost, ale s menší silou a autoritou) 8.8. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

9 Technika přesvědčování Vhodný způsob řeči (přívlastky a slovesa jako reostat agresivity) Vhodná struktura sdělení – Vlastní interpretace protiargumentů – Organizace faktů (tématická, chronologická, prostorová, řešení problému) Účinná argumentace – Síla příkladů ze zahraničí, od třetí strany a jiných Induktivní (mají-li dva jevy jeden shodný znak, mají i další) generalizující (co platí o jednom, platí o všech) Analogický (co platí o jednom, platí i o druhém) – Statistikou – Citací obecně uznávaných zdrojů, autorit – Předložením důkazů Nejsilnější argumenty buď na začátku (získat náklonnost) nebo na konci (využít a posílit náklonnost) 9.9. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

10 Příklad, který opravdu přesvědčí Martin Staszko je v Lass Vegas mezi 3 finalisty nejprestižnější pokerové série na světě! Mysleli jsme si, že poker je hazardní hra poker se hraje jen v kasínech a v bytech hráčů poker mohou hrát jen nejbohatší lidé V pokeru se dá vyhrát třeba i milión... Zkusí nás někdo přesvědčit, že je to jinak? 10. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

11 11.

12 V kontaktu s novináři Dojem kompetentnosti posiluje – Odborná terminologie a její objasnění – Stručný, uspořádaný a logický projev – Odkaz na obecně uznávané autority Dojem spolehlivosti posiluje – Soulad verbální a neverbální složky projevu – Hledisko obecného prospěchu – Společná platforma s novinářem Účinnost sdělení posiluje – Respektování zájmů novinářů, – Stručně, jasně, výstižně, – Prostor pro vlastní tvořivost novinářů 12. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

13 Etické zásady a charakter Etika nesnižuje efektivnost práce TM, naopak zvyšuje jeho schopnost přesvědčování (nechceme-li se uchýlit k zásadní neetice) Demonstrace etické integrity TM – Umět připustit slabá místa, chyby a omyly – Prioritní snaha řešit problémy – Akceptovat námitky, projevit kultivovaný postoj k protistraně – Nulová tolerance hříchů – Co slíbím, to dodržím 13. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

14 Trpělivost přináší zlato Smiřme se s tím, že novináři (někteří) – Chodí pozdě, nevhodně oblečení, ptají se jednoduše a nemají v hlavě jen nás – Nemají rádi dlouhé proslovy, nepadají před autoritami na zadek ani do rozpaků, nejraději mluví s nejvyššími – Neplní všechny své sliby, nerozhodují o všem – Mají rádi stručné písemné podklady – Nemají rádi PR slovník, superlativy, – Uvítají pohoštění, ale pozor na dárky – těch běžných mají už plno! – Milují exkluzivitu, – Většinou umí anglicky, ale je lepší se zeptat – Nemají povinnost autorizace ani zveřejnění – Vyžadují osobní a profesionální respekt a mají vůči nám silné zbraně – Chybují – ale to lze napravit 14. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

15 Zlaté zásady na závěr TM má řídit komunikaci, jeho úkolem není se proslavit; nemusí být ani oblíbený, ani populární, na to jsou tu jiní! Pokud novináři TM neakceptují, jako by nebyl Úkolem TM není dělat reklamu, ale komunikovat, vytvářet dobrou reputaci (v dobách dobrých i zlých) 15. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla


Stáhnout ppt "Tiskový mluvčí jako osobnost veřejně známá Cvičení 03 1.1. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla"

Podobné prezentace


Reklamy Google