Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tiskový mluvčí jako profese

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tiskový mluvčí jako profese"— Transkript prezentace:

1 Tiskový mluvčí jako profese
Cvičení 4 od 14:00 do 15:30 Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

2 Co musí mluvčí umět? Znalosti: Schopnosti:
Z oboru, ve kterém působí Z oblasti komunikace Schopnosti: Komunikativnost, sdělnost, důvěryhodnost, přesvědčivost Vlastnosti (charakterové, morální, volní): Cílevědomost, autorita, trpělivost, nápaditost Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

3 Ukázka – zdravotní pojišťovny
Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

4 Ukázka – Nick Nylor v novém místě
Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

5 Znalosti z oblasti komunikace
Orientace v mediální krajině – struktura: Postavení: Veřejnoprávní a komerční média Technologie: televize, rozhlas, tisk, nová média Obsah: zpravodajská, publicistická, odborná, bulvární, lifestylová, Dosah: mezinárodní, celoplošná, regionální, lokální Periodicita: měsíčníky, týdeníky, deníky ... Kvalitativní členění: Tištěný a prodaný náklad Čtenost/sledovanost/návštěvnost Množství inzerce (v % tištěné plochy, 20 – 40%) Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

6 Mediální data Čtenost = Media Projekt = přes 12 tisíc dotázaných, včetně sociodemografické struktur, věk 12 – 79 let, čtvrtletní periodicita Poslechovost = Radio Projekt = telefonické dotazování Sledovanost = TV-metry (25 tisíc respondentů, vybavených peoplemetr Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

7 Schopnosti – tvorba strategie
Analýza situace: Zdroje: monitoring médií, názory novinářů, odborníků, regulátorů, konkurence; Poznání: mediální obraz, jeho silné a slabé stránky Plán komunikace: stanovení cíle Vlastní strategie – jak toho dosáhnout Cílové skupiny a potenciální partneři Činnosti: V media relations V korporátní komunikaci .... Případně v dalších oblastech Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

8 Činnosti (dílčí projekty)
Například: podpora diplomových prací, seminář pro novináře, den otevřených dveří ...) Popis: Vstupy – co k tomu potřebujeme Postupové body – průběh celé akce od tiskové zprávy až po slavnostní vyhodnocení atp. Výstupy – co od toho očekáváme Přínosy – hodnota výstpů z hlediska reputace Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

9 Tvobra strategie – pokrač.
Způsob hodnocení a postupy aktualizace strategie Plán práce Shrnutí celého postupu Time table Rozpočet Charakteristika týmu (agnetury) Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

10 Vlastnosti – kouzlo osobnosti
Vliv na veřejné mínění = vliv na konkrétní lidi Vliv na novináře Vliv na posluchače, diváky, čtenáře, Vliv na vlastní zaměstnance, Vliv na vedení organizace Zkušenosti Z veřejné komunikace (z médií) Z vlastní organizace Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

11 Co do media relations nepatří
Veronika Skořepová, mluvčí vlády, květen 2005: Přiznávám, že vzdělání je mým nedostatkem." "Mám praxi, zkušenosti..." (bylo jí 24 let a před funkcí mluvčí byla za tři roky v pěti různých redakcích) "Když vidím čísla nebo mám něco spočítat, je to problém. Angličtinu beru od nuly." (Když se stala mluvčí, psala, že umí anglicky) Něco o Jiřím Paroubkovi: "... plánuji redukci v jeho stravě. Nechám mu udělat jídelníček… chci, aby začal nosit barvy letošního léta. Zelenkavou, žlutou, oranžovou.” (Národ se už na svého zelenkavooranžového premiéra jistě těší) Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

12 Veronika Skořepová Paroubek, Skořepová, Orgoníková
Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

13 Co do media relations nepatří
Čtvrtek 5. května 2005: iDnes: Mluvčí vlády: Nenajali mě, abych chválila Pátek 6. května 2005: iDnes: Když hloupost kvete ČT24: Lhala mluvčí vlády o své praxi? Sobota 7. května 2005: Právo: Paroubek zvažuje další osud vládní mluvčí Skořepové ČT24: Mluvčí vlády Skořepová odstoupila ze své funkce iDnes: Skořepová jako mluvčí vlády končí Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

14 Diskuse Může být TM donucen organizací k porušení etiky?
Může tiskový mluvčí přejít k jiné organizaci? Interní komunikace věc HR nebo PR? “Dělba práce” mezi TM a nejvyššími představiteli Může se tiskovým mluvčím stát novinář a naopak? Kdy používat zájmeno “já” a kdy mluvit o organizaci ve 3. osobě? Vystupování jménem organizace umožňuje hodnotit věci s hlediska veřejného zájmu? TM je osobnost, ale nemusí to pořád zdůrazňovat! Odlišnost práce tiskového útvaru a “zbytku světa” Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::


Stáhnout ppt "Tiskový mluvčí jako profese"

Podobné prezentace


Reklamy Google