Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tiskoví mluvčí a práce s novináři Cvičení 02 1.1. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tiskoví mluvčí a práce s novináři Cvičení 02 1.1. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla"— Transkript prezentace:

1 Tiskoví mluvčí a práce s novináři Cvičení PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

2 Pohled z druhé strany Jak vidí někteří „PíáRisté“ novináře: Nevzdělané, zákeřné, cynické, dotěrné, snažící se ublížit, těžící z neštěstí druhých; Jak vidí novináři tiskové mluvčí: Najaté na kamuflování, zatajování či obhajování nepěkných stránek činnosti organizací; 2.2. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

3 Jací jsou novináři opravdu? Zajímají se o konflikty, skandály, senzace, protože ty „prodávají“ dané médium. Chtějí příběh, fakta, důvěryhodnost zdroje. Nejsou experty na odborná témata. Nakládají s informacemi dle vlastní úvahy. (i s těmi „mimo záznam“) Pracují pod vlivem nadřízených a časovým tlakem. Neradi se opravují. Jsou to lidé jako my PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

4 … a jací jsou tiskoví mluvčí? Kvalitní: odborně zdatní, motivovaní, přesvědčení, korektní, pracovití, kompetentní; Nekvalitní: nekompetentní, Škodliví: pracují s polopravdami, uchylují se k úplatkům, nekorektním postupům, negativnímu PR, 4.4. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

5 Základ dobrých vztahů s médii Být kvalitním tiskovým mluvčím, tedy – Poskytovat médiím servis. Spolupracovat. – Dodávat dobré texty, fotografie a další materiály. – Zajistit ověřitelnost faktů, reference. – Dokázat důvěryhodnost a odbornost. – Budovat osobní vztahy založené na upřímnosti a profesionálním respektu. – Dodržovat sliby a termíny PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

6 Zásady v práci TM 6.6. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla o nedělej a neříkej nic, co by sis nemohl obhájit, o podávej korektní informace, nelži a nepodváděj, o uvědom si, že novinář (a za ním veřejnost) jsou přinejmenším stejně chytří, jako ty, o pamatuj, že osobní problémy a pocity do tvé práce nepatří. Pokud tyto zásady dodržuji, mohu požadovat dodržování zásad i od novinářů: o každá informace si zaslouží takovou péči, jakou bych si přál v případě, že by se týkala mně samotného, o každá kauza má nějakou druhou stranu a ta ji vidí jinak, o Osobní život je soukromou záležitostí každého člověka a jen totální zvrat v celé kauze může být důvodem k porušení tohoto tabu, o nejen čtenáři, posluchači a diváci jsou stejně chytří a hodní, jako já, ale také všichni lidé, o kterých informuji, o informace musí být vždy jasně oddělena od komentáře a názoru o anonymní zdroje a citáty lze použít jen ve zcela mimořádných situacích, o zásadně nikdo by neměl mít možnost v médiích někoho napadat anonymně.

7 Efektivní jednání Aktivně naslouchejte Ověřujte si, že vám druhá strana porozuměla Vysvětlujte věci jasně a srozumitelně Snažte se řešit problémy, nikoli čelit osobám Argumentace směřuje k rozumu i emocím Námitky vždy nejprve akceptujte, pak reagujte Neskákejte do řeči a nezvyšujte hlas Vyhýbejte se osobním střetům a urážkám Dlouhé mlčení není dobré 7.7. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla “Any man who can drive safely while kissing a pretty girl is simply not giving the kiss the attention it deserves.” – Albert Einstein

8 Efektivní přesvědčování Otázky vždy nejprve pozorně vyslechnout Argumentovat věcně Mluvit dostatečně hlasitě, klidně, jasně a srozumitelně Názorné ukázky a příklady Prožitkové, vztahové a další souvislosti svých názorů Protistranu nikdy nenapadat přes novináře Své chyby a omyly bez prodlení přiznat 8.8. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

9 Nick Nylor v Kongresu Děkujeme že kouříte

10

11 Osobní kontakt s novinářem osobní schůzky jsou nutné – Příprava – znalost jeho práce – Upřímné jednání, co mohu udělám, co nemohu, to neslibuji – Dodržení slibů, korektnost, nekálet do vlastního hnízda – Nevnucovat se – vhodné příležitosti ke kontaktům Tiskový mluvčí – mluvčí oboru – Jako osobní ambice – Kvalitní vlastní web, autorita na trhu, publikační činnost, veřejné vystupování – Osobní prezentace s mírou (rodina, zájmy, názory mimo) Jiné aktivity k podpoře MR – Méně je někdy více – Press trip jako forma úplatku? – Semináře pro novináře, soutěže, vzdělávací akce – Pozornosti (narozeniny, svátky, Vánoce, kulturní a sportovní akce) 11. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

12 Co novináři chtějí – co funguje TM – partner nebo překážka? Novinky! Konflikty! Exclusivity! Velkou hlavu! Ekonomické problémy Osobní komunikace A k tomu ještě: Informace, které je zajímají, otevřenou a rychlou komunikaci, dostupnost odborníků, schopnost vytvářet témata 12. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

13 Co nefunguje My jsme ti nejlepší! Netransparentnost, nejasnost Mnoho tiskových zpráv bez závažného obsahu Lhaní „vydírání“, dohody se šéfredaktory a vydavateli Zbytečné kontaktování, mailování Pomlouvání protivníků 13. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

14 Komunikační prostředky 14. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

15 Co novináři čtou 15. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

16 Tiskových zpráv je málo nebo moc? 16. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

17 Vady tiskových zpráv 17. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

18 Vady tiskových zpráv (pokr.) 18. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

19 Novináři o nástrojích MR 19. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

20 Tělo nebo příloha 20. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

21 Oblíbené formáty 21. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

22 Na jméno nebo na redakci? 22. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

23 O jaké zprávy má novinář zájem 23. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

24 Délka zprávy 24. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

25 Ověřují novináři identitu odesílatele? 25. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

26 Avizovat TZ v SMS? 26. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

27 Anketa mezi novináři 27. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla Donath – Burson - Marsteller V červnu 2010 Osloveno 751 novinářů, nezahrnuti TV, rádia a internetová média Dotazník na internetu, přístupný pouze vyzvaným účastníkům ankety

28 Kvalita průzkumu 28. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla


Stáhnout ppt "Tiskoví mluvčí a práce s novináři Cvičení 02 1.1. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla"

Podobné prezentace


Reklamy Google