Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: 22. 3. 2013 Název: VY_32_INOVACE_04_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3780.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: 22. 3. 2013 Název: VY_32_INOVACE_04_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3780."— Transkript prezentace:

1 Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: 22. 3. 2013 Název: VY_32_INOVACE_04_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3780 Téma:Měření tepla Anotace: DUM; prezentace slouží k zopakování probraného učiva Měření tepla. Žáci si interaktivně, ústně i písemně pakují učivo. Řeší pracovní list s příklady, poznávají vztah peněz a tepelné energie.

2 Sedět v pěkně vyhřátém pokoji, když venku mrzne a fouká, je příjemné, není to ale zadarmo. Teplo je třeba nějak odměřovat, aby se dalo vypočítat, kolik za něj zaplatíme.

3 Vnitřní energie tělesa se může měnit buď tepelnou výměnou, nebo prací. Při tepelné výměně přechází teplo vždycky z teplejšího tělesa na chladnější. Teploty obou těles se proto vyrovnávají. Teplo

4 Teplem se zvětšuje vnitřní energie. Energii měříme v joulech. Na ohřátí tělesa z dané látky potřebujeme tolikrát víc tepla, čím větší je hmotnost tělesa m a čím větší je rozdíl teplot t2 – t1.

5 Teplo Vzorec Q = c ∙ m ∙ ( t2 – t1) Měrná tepelná kapacita vody je 4,2 Měrná tepelná kapacita vody je 4,2

6 Veličina ZnačkaJednotka Teplo Q J (joule) Měrná tepelná kapacita c Hmotnost m kg (kilogram) Teplota na počátku t1˚C (stupeň celsia) Teplota na konci t2˚C (stupeň celsia)

7 Látka, která má malou měrnou tepelnou kapacitu, se snadno zahřeje, ale také snadno vychladne. Látka, která má velkou měrnou tepelnou kapacitu, spotřebuje hodně tepla na ohřátí, a když chladne, zase hodně tepla vydá.

8 Příklad: Kolik tepla je třeba na ohřátí vody ve 120 litrovém bojleru z 20 ˚C na 80 ˚C ? c vody je 4,2 Q = c ∙ m ∙(t2 – t1) Q = 4,2 ∙ 120 ∙(80 – 20) Q = 30 240kJ ≐ 30 MJ m = 120 kg t1 = 20 ˚C T2 = 80 ˚C K ohřátí vody v bojleru je třeba teplo 30 MJ.

9 Teplota udává, jaká energie připadá na jednu částici tělesa. Vnitřní energie je celková energie všech částic v tělese. Teplo je změna vnitřní energie tělesa při tepelné výměně.

10 Příklad: Kolik tepla je třeba na ohřátí vody ve 220 litrovém bojleru z 10 ˚C na 85 ˚C ? c vody je= 4,2 m = 220 kg t1 = 10 ˚C t2 =85 ˚C Q = ? Q = c ∙ m ∙(t1 – t2) Q = 4,2 ∙ 220 ∙(85 – 10) Q = 69 300 J Q = 69,3 kJ K ohřátí 220 litrů vody v bojleru je zapotřebí 69,3 kJ tepla.

11 RNDr. Martin Macháček, CSc., Fyzika pro 8. ročník základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Prometheus, 2006, ISBN 80-7196-220-1 Kliparty galerie office Kliparty galerie SMART Notebook 11 Vlastní zdroje - obrazový materiál Vlastní zdroje - texty


Stáhnout ppt "Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: 22. 3. 2013 Název: VY_32_INOVACE_04_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3780."

Podobné prezentace


Reklamy Google