Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: 23. 3. 2013 Název: VY_32_INOVACE_05_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3780.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: 23. 3. 2013 Název: VY_32_INOVACE_05_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3780."— Transkript prezentace:

1 Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_05_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Hospodaření s teplem Anotace: DUM; prezentace slouží k zopakování probraného učiva Hospodaření s teplem. Žáci si interaktivně, ústně i písemně opakují učivo. Řeší praktické úlohy v pracovním listu. Seznamují se s použití izolačních materiálu na pozemních stavbách.

2 Hodně energie spotřebujeme na práci: na pohon aut, vlaků, letadel i jiných dopravních prostředků, dále na pohon strojů v továrnách, na stavbách, v zemědělství i v domácnostech. Ale ještě daleko více energie spotřebujeme na výrobu tepla: na vytápění domů, na ohřívání vody, na vaření, při výrobě kovů, skla, porcelánu, cementu a jiných látek.

3 Při vaření chceme, aby se teplo z vařiče dostalo co nejsnáze do jídla. Proto pánve a hrnce děláme z kovů, které dobře vedou teplo.

4 Kde se má teplo šířit vedením, tam nesmějí být vzduchové vrstvičky. Pro snadný přístup tepla z pevné látky do plynu nebo kapaliny je třeba velký povrch a dobré proudění.

5 Na stavbách se nejčastěji používá jako tepelná izolace minerální plsť – čedičová vata, pěnový polystyren. Do oken se dávají dvojitá, trojitá skla naplněná vzácnými plyny. msup3-sup.html f-nad-15-m3-s-dopravou-zdarma.html

6 Jak se bráníme únikům tepla? Použitím izolačních materiálů. Například stěny domu uděláme z cihel plných vzduchových komůrek. zdivo/cihly-heluz-family/heluz-family-50-2in xhtml

7 Proč se oblékáme? Naše tělo potřebuje stálou teplotu přibližně 37 ˚C. Teplota okolo nás je většinou nižší, a proto se tělo samo ohřívá. Oblékáme se proto, aby teplo z našeho těla neunikalo zbytečně do okolí. Odkud bere tělo energii na výrobu tepla? Získává ji potravou. Jakou teplotu má lidské tělo? Pracovní list 1

8 Pracovní list 2 Protože při dělení na menší kousky se zvětšuje povrch tělesa. Při práci počítač vzniká teplo, to se musí odvádět pryč, jinak by se počítač přehřál. Bez oblečení proudí kolem těla stále nová voda a odnáší teplo pryč; oblečení ji zčásti „přidrží“ u těla, takže se od těla stačí ohřát a tolik nás neochlazuje. Proč malá tělesa vychladnou rychleji než velká? Slabý hukot, který slyšíte z počítače ventilátoru při práci, vydává malý ventilátor. K čemu asi tento ventilátor slouží? „Hřeje“ nás oblečení i pod vodou?

9 RNDr. Martin Macháček, CSc., Fyzika pro 8. ročník základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Prometheus, 2006, ISBN Kliparty galerie office Kliparty galerie SMART Notebook 11 Vlastní zdroje - obrazový materiál Vlastní zdroje - texty Použité zdroje NEZNÁMÉ, Neznámý. stavbaonline [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: s-nad-20-msup3-sup.html NEZNÁMÉ, Neznámý. stavbaonline [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: eps-100-f-nad-15-m3-s-dopravou-zdarma.htmlhttp://www.stavbaonline.cz/nobasil-fkd- s-nad-20-msup3-sup.html Snímek č. 6 Výsledná citace: NEZNÁMÉ, Neznámý. heluz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: zdivo/cihly-heluz-family/heluz-family-50-2in xhtml


Stáhnout ppt "Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: 23. 3. 2013 Název: VY_32_INOVACE_05_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3780."

Podobné prezentace


Reklamy Google