Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

IV. Železniční koridor Jana Husáková. IV. Železniční koridor žst. Planá n. Lužnicí Doubí E 55 Říčany Stránčice Benešov Odb. Bedrč Odb. Doubí Planá n.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "IV. Železniční koridor Jana Husáková. IV. Železniční koridor žst. Planá n. Lužnicí Doubí E 55 Říčany Stránčice Benešov Odb. Bedrč Odb. Doubí Planá n."— Transkript prezentace:

1 IV. Železniční koridor Jana Husáková

2 IV. Železniční koridor žst. Planá n. Lužnicí Doubí E 55 Říčany Stránčice Benešov Odb. Bedrč Odb. Doubí Planá n. Luž. Z. Sezimovo Ústí žst. Tábor žst. Planá n. Lužnicí odb.Doubí zast. Sezimovo Ústí

3 Železniční koridory v ČR základní parametry stanovené v evropských Dohodách AGC a AGTC: umožnění rychlosti 160 km/hod maximální možný tlak na nápravu 22,5 tun průjezdný profil dle norem UIC délka předjízdních kolejí 750 m základní parametry stanovené v evropských Dohodách AGC a AGTC: umožnění rychlosti 160 km/hod maximální možný tlak na nápravu 22,5 tun průjezdný profil dle norem UIC délka předjízdních kolejí 750 m Přínos koridorů: pro ČR ale i celou Evropu – snaha o zvýšení konkurenceschopnosti ekologické železniční dopravy vůči silniční. IV. Ž K (365 km ) I. Ž K (458 km) III. Ž K (665 km) II. Ž K (313 km) Náklady na stavbu IV. k. ≈ 42 až 53 mld. Kč. EU → do roku 2013 z Operačního programu doprava až 2,6 mld Є (přes 72 mld Kč)

4 IV. Železniční koridor na jihu Čech Stávající trať Praha - Horní Dvořiště: převážně jednokolejná náročný kopcovitý terén dlouhodobý nedostatek financí nesplňuje základní předpoklady Význam IV. k.: vybudování moderní, rychlé a kapacitně vyhovující tratě umožňující opětné převedení evropských vlaků "sever-jih" zpět přes Českou republiku (objíždění přes Německo) spojení jihočeské metropole s hlavním městem Stávající trať Praha - Horní Dvořiště: převážně jednokolejná náročný kopcovitý terén dlouhodobý nedostatek financí nesplňuje základní předpoklady Význam IV. k.: vybudování moderní, rychlé a kapacitně vyhovující tratě umožňující opětné převedení evropských vlaků "sever-jih" zpět přes Českou republiku (objíždění přes Německo) spojení jihočeské metropole s hlavním městem

5 IV. železniční koridor na jihu Čech Tisková konference k zahájení modernizace úseku Doubí u Tábora – Tábor „Pro Jihočeský kraj má IV. železniční koridor zásadní význam – spojí nás nejen s hlavním městem Prahou, ale také s našimi jižními sousedy v Rakousku. Věřím, že se jeho dokončení pozitivně odrazí zejména v oblasti cestovního ruchu,” řekl RNDr. Jan Zahradník, hejtman Jihočeského kraje. ČESKÉ BUDĚJOVICE - dotazníkový průzkum (příprava nového strateg. plánu města) Je pro Vás důležité, aby město bylo napojeno na dálnici D3 z Prahy a IV. železniční koridor? z 665 oslovených: Je pro Vás důležité, aby město bylo napojeno na dálnici D3 z Prahy a IV. železniční koridor? z 665 oslovených:

6 IV. železniční koridor vypracování územně-technických studií 2001 vytvořena konečná verze studie proveditelnosti - 4 možnosti rekonstrukce: vypracování územně-technických studií 2001 vytvořena konečná verze studie proveditelnosti - 4 možnosti rekonstrukce:

7 IV. železniční koridor Studii proveditelnosti projednávalo ministerstvo dopravy a následně Správní rada ČD, obě tyto instituce doporučily variantu č. 2 – modernizace do 160 km/h varianta č.2 schválena Vládou ČR usnesením č jako rozumný kompromis mezi vynaložením vysokých prostředků za malý efekt a megalomanskou VRT za astronomické peníze Studii proveditelnosti projednávalo ministerstvo dopravy a následně Správní rada ČD, obě tyto instituce doporučily variantu č. 2 – modernizace do 160 km/h varianta č.2 schválena Vládou ČR usnesením č jako rozumný kompromis mezi vynaložením vysokých prostředků za malý efekt a megalomanskou VRT za astronomické peníze

8 IV. železniční koridor

9 po r.2016 – by měla být vybudovaná zcela nová VRT ( km/h) mezi Prahou a Bystřicí u Benešova (pouze optimalizovaný úsek bude nejvíce brzdit dopravu) SŽDC dále uvažuje o zvýšení rychlosti na modernizovaných úsecích trati mezi Benešovem a ČB až na rychlost 200 km/h. po r.2016 – by měla být vybudovaná zcela nová VRT ( km/h) mezi Prahou a Bystřicí u Benešova (pouze optimalizovaný úsek bude nejvíce brzdit dopravu) SŽDC dále uvažuje o zvýšení rychlosti na modernizovaných úsecích trati mezi Benešovem a ČB až na rychlost 200 km/h. Současný stav Rychlosti dle varianty č.2 Rychlost na VRT: Praha - Bystřice u Benešova (?) Bystřice u Benešova - ČB

10 Porovnání jízdních dob Dopravní prostředek: os. auto dálkové vlaky souč. výhle d souč. výhled D 3 modern. 160 km/h navíc VRT Pha- Bystřice u Benešova Úsek: klasick é naklápě cí klasick é naklápě cí Praha - Benešov u P.0:350:300:440:380:330:240:22 Benešov u P. - Tábor0:350:300:400:290:220:190:16 Tábor - Veselí n. L.0:200:150:210:160:120:160:12 Veselí n. L. - Č. Budějovice 0:250:200:310:190:160:190:16 Č. Budějovice - H. Dvořiště 0:350:150:590:400:330:400:33 H. Dvořiště - Linz 0:450:201:04 0:531:040:53 Praha - Tábor 1:101:001:241:070:550:430:38 Praha - Č. Budějovice 1:551:352:161:421:231:181:06 Praha - Linz3:152:104:193:262:503:022:32 1:23 1:42 1:35

11 IV.Železniční koridor na jihu Čech – problematické úseky 2 varianty (200 km/h): Českokrumlovská dlouhá 52 km, 20 km tunelů, 6 km mostů, cena: 32 mld Kč Kaplická 46 km, 6 km tunelů, 8 km mostů, cena 21 mld Kč

12 IV.Železniční koridor na jihu Čech – problematické úseky Nabídka několika variant: A - chráněná obora B - nepříznivý vliv na krajinný ráz mohutných náspů a estakád. C - předběžný geologický průzkum (důlní díla Orty) - ohrožena výstavba tunelu. Průzkum nepotvrdil. Fragmentace lesa přiděleného k obci!!! D2/3 – varianty prosazované obcí, trať vedená z Nemanic II estakádou do hosínského tunelu Z – absolutně nepřijatelná včetně eventuálních úprav (kopíruje stávající trať středem obce) Nabídka několika variant: A - chráněná obora B - nepříznivý vliv na krajinný ráz mohutných náspů a estakád. C - předběžný geologický průzkum (důlní díla Orty) - ohrožena výstavba tunelu. Průzkum nepotvrdil. Fragmentace lesa přiděleného k obci!!! D2/3 – varianty prosazované obcí, trať vedená z Nemanic II estakádou do hosínského tunelu Z – absolutně nepřijatelná včetně eventuálních úprav (kopíruje stávající trať středem obce)

13 VRT EU  efektivní vysokorychlostní spojení v oblasti osobní dopravy kromě letecké dopravy především doprava železniční železniční síť, která zahrnuje vysokorychlostní a modernizované tratě, v systému, který umožní integraci jejich činností EU  efektivní vysokorychlostní spojení v oblasti osobní dopravy kromě letecké dopravy především doprava železniční železniční síť, která zahrnuje vysokorychlostní a modernizované tratě, v systému, který umožní integraci jejich činností První pokusy léta, západní Evropa vytvořila TEE (Trans Europe Expres)

14 VRT 70. léta – Francie: obrovské investice do infrastruktury umožnily úspěch TGV - z Paříže do Lyonu - postupem času vytlačily leteckou dopravu mezi těmito velkoměsty 80. léta – následuje Německo: ICE Itálie: Pendolino 80. léta – následuje Německo: ICE Itálie: Pendolino 90. léta – Eurostar do VB (Channel Tunnel) Španělsko: AVE 90. léta – Eurostar do VB (Channel Tunnel) Španělsko: AVE

15 VRT Hlavní výhody proti letecké a automobilové dopravě neprodukování exhalací nižší zábor půdy vyšší bezpečnost, plynulost a spolehlivost provozu nižší energetická náročnost na jednoho cestujícího neprodukování exhalací nižší zábor půdy vyšší bezpečnost, plynulost a spolehlivost provozu nižší energetická náročnost na jednoho cestujícího Nevýhody emise hluku a vibrací bariérový efekt v krajině nákladná infrastruktura nízká operativnost emise hluku a vibrací bariérový efekt v krajině nákladná infrastruktura nízká operativnost

16 VRT v ČR Co se odehrálo zač. 90. let stanovena koncepce modernizace tranzitních železničních koridorů ve vybraných směrech rozhodnutí: modernizovat stávající tratě a odsunout horizont výstavby VRT až na pozdější - správné, a to hlavně z důvodu velmi špatného technického stavu a zanedbaného kvalitativního rozvoje technických parametrů stávajících tratí zač. 90. let stanovena koncepce modernizace tranzitních železničních koridorů ve vybraných směrech rozhodnutí: modernizovat stávající tratě a odsunout horizont výstavby VRT až na pozdější - správné, a to hlavně z důvodu velmi špatného technického stavu a zanedbaného kvalitativního rozvoje technických parametrů stávajících tratí Jaká je vize? navrhovány pro maximální rychlost 300 km/h po technické stránce ČR na stavbu VRT připravena nevyřešeným problémem je financování – kromě Prahy nejsou v ČR další města a aglomerace, jejichž frekvenční potenciál by dokázal naplnit kapacitu VRT – ekonomické přínosy z výrazného zkrácení doby strávené v dopravním prostředku při předpokládaných frekvenčních přepravních proudech v ČR ovšem nestačí k zajištění ekonomické návratnosti investice tohoto rozsahu Projekty EU: dvě souvislé linie: Nürnberg – Praha – Brno – Katowice a Dresden – Praha – Brno – Wien (podstatně vyšší ekon. přínosy) navrhovány pro maximální rychlost 300 km/h po technické stránce ČR na stavbu VRT připravena nevyřešeným problémem je financování – kromě Prahy nejsou v ČR další města a aglomerace, jejichž frekvenční potenciál by dokázal naplnit kapacitu VRT – ekonomické přínosy z výrazného zkrácení doby strávené v dopravním prostředku při předpokládaných frekvenčních přepravních proudech v ČR ovšem nestačí k zajištění ekonomické návratnosti investice tohoto rozsahu Projekty EU: dvě souvislé linie: Nürnberg – Praha – Brno – Katowice a Dresden – Praha – Brno – Wien (podstatně vyšší ekon. přínosy) Předpokládaná síť VRT v ČR Alternativa

17 Maglev v ČR Zajímavost Německo začíná s výstavbou sítě vlaků na magnetickém polštáři tzv. Maglevů První trasa: Mnichov – letiště v EU chce prosadit trasu Norimberk - Praha

18


Stáhnout ppt "IV. Železniční koridor Jana Husáková. IV. Železniční koridor žst. Planá n. Lužnicí Doubí E 55 Říčany Stránčice Benešov Odb. Bedrč Odb. Doubí Planá n."

Podobné prezentace


Reklamy Google