Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výcvik posádek letadel ČSA Prezentace pro workshop „Připoutejte se, prosím!“ ČSA Praha 22.7.2004 Miloš Kvapil Ř/VPL.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výcvik posádek letadel ČSA Prezentace pro workshop „Připoutejte se, prosím!“ ČSA Praha 22.7.2004 Miloš Kvapil Ř/VPL."— Transkript prezentace:

1 Výcvik posádek letadel ČSA Prezentace pro workshop „Připoutejte se, prosím!“ ČSA Praha Miloš Kvapil Ř/VPL

2 Training Center ČSA Rekonstruovaný Hangár B Rekonstruovaný Hangár B Letiště Praha Ruzyně – Jih Letiště Praha Ruzyně – Jih V provozu od června 2000 V provozu od června 2000

3 VPL zabezpečuje výcvik: Pilotů dle JAR-FCL 1 a JAR-OPS 1 Pilotů dle JAR-FCL 1 a JAR-OPS 1 Palubních průvodčí dle JAR-OPS 1 Palubních průvodčí dle JAR-OPS 1 Pro potřeby ČSA i externích zákazníků Pro potřeby ČSA i externích zákazníků

4 Výcvik pilotů - vstupní požadavky CPL(A) and ATPL Theoretical Credit CPL(A) and ATPL Theoretical Credit Class 1 Medical Certificate Class 1 Medical Certificate 200 Hrs min. – min.100Hrs PIC 200 Hrs min. – min.100Hrs PIC MEP/IR MEP/IR MCC Course MCC Course

5 Druhy výcviku pilotů: TRTO - JAR-FCL1 TRTO - JAR-FCL1 -Type Rating Courses -Multi Crew Co-operation Courses -Differencies training -Instructor Courses – TRI/SFI -Examiner Courses – TRE/SFE -Refresher Course -Course for LVO

6 Druhy výcviku pilotů: AOC – JAR-OPS1 AOC – JAR-OPS1 Conversion CourseConversion Course Command CourseCommand Course Refresher CourseRefresher Course LVO CourseLVO Course Co-Pilot Development TrainingCo-Pilot Development Training Recurrent ProgramRecurrent Program Route and Aerodrome Competence TrainingRoute and Aerodrome Competence Training Courses for Training PersonelCourses for Training Personel Courses for Checking PersonelCourses for Checking Personel Test Flight Qualification CourseTest Flight Qualification Course Dangerous Goods TrainingDangerous Goods Training Security TrainingSecurity Training CRM TrainingCRM Training RVSM TrainingRVSM Training

7 Conversion Course B 737 Basic Indoctrination Basic Indoctrination B 737/500 Type Rating Course B 737/500 Type Rating Course Initial Emerg.and Safety Equipment Training and Check Initial Emerg.and Safety Equipment Training and Check Initial CRM Initial CRM B 737/500 – 400 Differencies Training B 737/500 – 400 Differencies Training Operator Proficiency Check + Type Rating Skill Test Operator Proficiency Check + Type Rating Skill Test Line Flying under Supervision Line Flying under Supervision Route and Airport Competence Flying Route and Airport Competence Flying Line Check Line Check Combination with LVO Combination with LVO

8 B 737 Type Rating Course Theoretical Knowledge Instruction – 21 days Theoretical Knowledge Instruction – 21 days -CBT, Procedures Trainer, Instructor -CBT, Procedures Trainer, Instructor Synthetic Flight Instruction – 56 Hrs Synthetic Flight Instruction – 56 Hrs-FBS,FFS Aeroplane Flight Instruction – Aeroplane Flight Instruction – 4-6 Landings Skill Test Skill Test

9 Výcvik palubních průvodčí  Počáteční výcvik  Přeškolovací a rozdílové výcviky na typy letadel ATR 42/72, Boeing B 737 a Airbus A310  Opakovací výcvik a Udržovací výcvik  Výcvik na funkci Vedoucí kabiny a na funkci Purser (na A 310)  Speciální druhy výcviku dané potřebami ČSA, a.s.

10 Vstupní požadavky  Věk 19 let a více  Ukončené střední vzdělání  Velmi dobrá znalost českého jazyka (tzv. úroveň 4)  Velmi dobrá znalost anglického jazyka (tzv. úroveň 4).  Dobrá znalost dalšího jazyka (Něm., Fr., Šp., Ru., It. Nebo Ar.)  Tělesná výška: 160 – 185 cm u žen a 160 – 190 cm u mužů  Tělesná hmotnost: BMI 19 – 24.9  Velmi dobrý zdravotní stav (přezkoušen na ÚLZ)

11 Počáteční výcvik - 35 dní 1.Závazná část stanovená mezinárodním předpisem JAR-OPS 1, Hlava O (První pomoc, Zacházení s cestujícími, Disciplína a zodpovědnost, Přežití v extr. podmínkách – souš, voda, Požární a kouřový výcvik, Meteorologie, Základní nauka o konstrukci letadel, Bezpečnost let. dopravy – Security, Angličtina a CRM) 2.Část daná specifickými požadavky ČSA a.s. (Výkon funkce - péče o zákazníka, Uniformová kázeň, Interní předpisy a organizační normy, Internet, , Informační systém pro palubní průvodčí, prodej zboží na palubě atd.)

12 Přeškolovací a rozdílový výcvik (3 – 6 dní) Délka trvání kurzu je závislá na složitosti typu letadla Délka trvání kurzu je závislá na složitosti typu letadla Základní náplň je striktně předepsána mezinárodními předpisy JAR-OPS 1 a je zaměřen: Základní náplň je striktně předepsána mezinárodními předpisy JAR-OPS 1 a je zaměřen: 1. na dokonalé zvládnutí obsluhy vybavení kabiny letadla za standardních a nestandardních letadla za standardních a nestandardních (nouzových) situací. (nouzových) situací. 2. na dokonalé zvládnutí postupů péče o zákazníky od jejich nástupu na palubu letadla až po jejich od jejich nástupu na palubu letadla až po jejich výstup po přistání na letišti. výstup po přistání na letišti. 3. na získání dobré znalosti o základních technických parametrech daného typu letadla. parametrech daného typu letadla.

13 Opakovací výcvik - 3 dny  Náplň je striktně předepsána mezinárodními leteckými předpisy JAR-OPS 1, Hlava O.  Provádí se u všech palubních průvodčí v průběhu dvanácti měsíců.  Je úzce zaměřen na základní dovednosti spojené se zajištěním bezpečnosti cestujících a posádek na palubách letadel ČSA a.s. (řešení nouzových situací, První pomoc, Security, CRM atd.).  Obsahuje témata probíraná každoročně (např.: evakuační postupy, vybavení letadel nouzovými a záchrannými prostředky) a témata probíraná s periodou tří let (např.: hašení skutečného ohně).

14 Výcvik na funkci Vedoucí kabiny a na funkci Purser (pro A 310) – 4 dny  Je zaměřen na získání základních dovedností ve vedení týmu palubních průvodčí při výkonu funkce za letu.  Je prováděn nepravidelně, na základě potřeb ČSA, a.s.

15 Udržovací výcvik (1 den)  Je striktně předepsán mezinárodním předpisem JAR- OPS 1, Hlava O.  Provádí se u palubních průvodčí, kteří mají přestávku v letové činnosti delší jak 6 měsíců. Speciální druhy výcviků dané potřebami ČSA, a.s. (zpravidla 1 až 2 dny) Speciální druhy výcviků dané potřebami ČSA, a.s. (zpravidla 1 až 2 dny)  Jsou prováděny zcela nepravidelně  Mají odlišnou náplň pro různé funkce palubních průvodčí (kurzy pro Vedoucí kabin a Pursery, kurzy pro řadové palubní průvodčí).

16 CRM Cockpit Resource Management Crew Resource Management Company Resource Management (Optimalizace součinnosti posádky)

17 Obsah výcviku CRM Statistika a příklady nehod vztahující se k vlivu lidského činitele Statistika a příklady nehod vztahující se k vlivu lidského činitele Lidské vnímání a proces učení Lidské vnímání a proces učení Porozumění situaci (situational awareness) Porozumění situaci (situational awareness) Zvládání pracovního zatížení, nudy, únavy a bdělosti - zvládání stresu Zvládání pracovního zatížení, nudy, únavy a bdělosti - zvládání stresu Standardní provozní postupy provozovatele Standardní provozní postupy provozovatele

18 Obsah výcviku CRM (pokr.) Druh osobnosti, přenášení úkolů, vedení, dovednost účinné komunikace Druh osobnosti, přenášení úkolů, vedení, dovednost účinné komunikace Účinné dorozumívání a koordinace mezi členy posádky a s ostatními provozními pracovníky (ŘLP, handling, technici apod.) Účinné dorozumívání a koordinace mezi členy posádky a s ostatními provozními pracovníky (ŘLP, handling, technici apod.) Řetěz chyb a opatření, jak jej přerušit Řetěz chyb a opatření, jak jej přerušit Automatizace a součinnost posádky Automatizace a součinnost posádky Smyčka řízení součinnosti posádky Smyčka řízení součinnosti posádky

19 Tři fáze výcviku CRM uvědomění uvědomění základní kurz CRM (2 dny) případové studie videokazety leteckých nehod praktická cvičení a zpětná vazba praktická cvičení a zpětná vazba hra daných rolí skupinové diskuse společný výcvik FC a CC upevňování návyků upevňování návyků opakovací výcvik LOFT LOFT

20 CBT Classroom 18 PC´s 18 PC´s A 310 A 310 B 737 B 737 ATR ATR Internet Internet Videoprograms Videoprograms

21 Procedures Trainers ATR, ATR, B-737, B-737, A-310 A-310

22 Full Flight Simulator B 737/

23 JAR –STD 1 Level CG JAR –STD 1 Level CG Maxvue Plus 180 Maxvue Plus 180 Hydraulic Motion in 6 Axis Hydraulic Motion in 6 Axis 17 Aeroports in CAE Database 17 Aeroports in CAE Database Weather conditions Weather conditions GPWS GPWS TCAS TCAS A/C Performance A/C Performance 290 Malfunctions 290 Malfunctions Stall Recovery Stall Recovery LOFT LOFT

24 MOCKUP B SEATS 30 SEATS Normal Procedures Normal Procedures Emergency Procedures Emergency Procedures  Fire  Rapid Depressurisation  Evacuation CRM°- Pilots+Cabin Crew CRM°- Pilots+Cabin Crew

25 Other Training Devices Mockup B 737 Mockup B 737 Emergency Slide – Raft A 310 Emergency Slide – Raft A 310 Opening Doors Simulators ATR Opening Doors Simulators ATR

26 Fire Fighting Simulator Propane Gass Fire Propane Gass Fire 4 posibilities 4 posibilities Water Extinguishers Water Extinguishers

27 Fire Fighting Simulator Fire Extinguishing Fire Extinguishing

28 IS TRAINING EXPENSIVE?

29 TRY ACCIDENT! Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Výcvik posádek letadel ČSA Prezentace pro workshop „Připoutejte se, prosím!“ ČSA Praha 22.7.2004 Miloš Kvapil Ř/VPL."

Podobné prezentace


Reklamy Google