Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, 2008. V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, 2008. V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY."— Transkript prezentace:

1

2 Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY pro žáky základních i středních škol a studenty víceletých gymnázií, Olomouc, 1996.

3 (lat. adverbiale, Ad) -rozvíjející větný člen označující vnější okolnosti dějů Závisí na: 1) slovese: Letadlo letělo nad domky. Letadlo = letělo nad domky Pu

4 Závisí na: 2) přídavném jménu: Vál velmi chladný vítr. Válvítr chladný velmi Pks Pu Závisí na: 3) příslovci: Letadlo se sneslo velmi lehoučce. Letadlose sneslo lehoučce Pu velmi Pu

5 Pu bývá vyjádřeno: 1) příslovcem Kašpar prudce trhl kormidlem. Kašpartrhl prudce Pu kormidlem Pu Pu bývá vyjádřeno: 1) podstatným jménem K zemi se snesl obloukem. (on) se snesl k zemi Pu obloukem Pu

6 Rozlišujeme: 1) místa Pum – ptáme se: kde,kam, odkud, kudy V zahradách kvetou stromy. Šel do školy.

7 2) času Puč – ptáme se:kdy, odkdy, dokdy, jak dlouho,jak často Na jaře kvetou stromy. Večer ti zavolám.

8 3) způsobu Puz – ptáme se:jak,jakým způsobem Krásně píše. Je hezká jako obrázek. Křičel jako na lesy.

9 způsobu míry Puz míry:kolik,do jaké míry jak mnoho,o kolik Zpozdil se o hodinu. Měří metr. Je velmi mladý. Hrozně se bál.

10 způsobu společenství: Puz společenství: spolu s čím,bez čeho Seděl s bratrem. způsobu prostředku a původce děje: Puz prostředku jak,čím,čí pomocí,pomocí čeho Pojedeme autem.

11 způsobu zřetele: Puz zřetele:vzhledem k čemu Postavou se podobá svému bratrovi. Tento kraj je bohatý na historické památky.

12 4) příčiny: Pu příčiny – ptáme se: Příčina děj předchází. proč Kvůli synovi se odstěhoval do Prahy. Pro slzy neviděla na cestu.

13 5) účelu: Pu účelu – ptáme se: Vyjadřuje, co je cílem děje. Účel následuje po ději. za jakým účelem Běž se do koupelny umýt. Poslali Martina pro lékaře.

14 6) podmínky: Pu podmínky – ptáme se: Vyjadřuje podmínku, na které závisí uskutečnění děje. za jaké podmínky Za deště na výlet nepojedeme. Při opatrnosti se nemůže nic stát.

15 6) přípustky: Pu přípustky – ptáme se: Vyjadřuje něco nepředpokládaného, překvapivého, co by mělo vést k opaku. navzdory čemu, i přes co, i v jakém případě Kouřili přes zákaz. I přes vytrvalý déšť jeli na výlet.

16 Příslovečné určení může být:  holé: kvetou na jaře  rozvité: mluví dokonale anglicky  několikanásobné: pálí shora i zdola

17 Téma: Příslovečné určení – 7. roč. Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional SMART Notebook Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Autor: Mgr. Věra Sýkorová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)


Stáhnout ppt "Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, 2008. V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY."

Podobné prezentace


Reklamy Google