Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Mgr. Michal Oblouk.  rozvíjející větný člen  vyjadřuje různé okolnosti děje a vztahy – místo, čas, způsob, míru, prostředek, původce děje, zřetel, příčinu,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Mgr. Michal Oblouk.  rozvíjející větný člen  vyjadřuje různé okolnosti děje a vztahy – místo, čas, způsob, míru, prostředek, původce děje, zřetel, příčinu,"— Transkript prezentace:

1 Mgr. Michal Oblouk

2  rozvíjející větný člen  vyjadřuje různé okolnosti děje a vztahy – místo, čas, způsob, míru, prostředek, původce děje, zřetel, příčinu, účel, podmínku a přípustku  závisí na SLOVESE, PŘÍDAVNÉM JMÉNĚ nebo PŘÍSLOVCI  závislost je vyjádřena přimykáním – neshoduje se  ptáme se na něj různými příslovci, ne pádovými otázkami

3  příslovcem – Řidič prudce trhl volantem. Vál velmi chladný vítr. Jednal ukvapeně. Dost často chodí pozdě. Mluvil hodně hlasitě.  podstatným jménem v pádě prostém i předložkovém – Pomalu se snesl k zemi. Letadlo letělo nad domky. Přecházel po místnosti. Strachem jsem nemohl otevřít ústa. Pro nepozornost přišel o život.  infinitivem slovesa – Spěchal otevřít. Běž se do koupelny umýt.

4  MÍSTA – ptáme se KDE? KAM? ODKUD? KUDY? Na louce kvetou kopretiny. Šel jsem na pole. William Shakespeare pochází ze Stradfordu. Trubadúr se toulal krajem.  ČASU – ptáme se KDY? ODKDY? DOKDY? JAK DLOUHO? JAK ČASTO? Na jaře kvetou stromy. Od loňska nekouřím. Zůstal na návštěvě až do večera. Na kole tam dojel za hodinu. Denně poslouchala oblíbenou hudbu.  ZPŮSOBU – ptáme se JAK? JAKÝM ZPŮSOBEM? Krásně píše. Křičel jako na lesy. Tvářil se vesele. Odpověděl s rozhořčením. Byla hezká jako obrázek. Pepík se smál pod vousy.  MÍRY – ptáme se KOLIK? JAK MNOHO/MOC/HODNĚ? O KOLIK? DO JAKÉ MÍRY? Šel kus cesty. Kniha stojí dvacet korun. Vlak se zpozdil o hodinu. Měří metr. Jirka je velmi mladý. Práce mi šla docela dobře. Po závodech byl značně unavený.

5  PŘÍČINY – vyjadřuje příčinu, která vyvolává nějaký děj (příčina děj předchází), ptáme se PROČ? Z JAKÉ PŘÍČINY? Z JAKÉHO DŮVODU? Kvůli synovi se odstěhoval do Prahy. Pro slzy neviděla na cestu. Pro nemoc nemohl přijít. Díky tobě jsem to dokázal.  ÚČELU – vyjadřuje, co je cílem děje (účel následuje po ději), ptáme se PROČ? ZA JAKÝM ÚČELEM? Užíval klínu ke štípání dřeva. Řekl to na vysvětlenou. Dívky jely na nákup. Filip slepil draka pro zábavu dětí.  PODMÍNKY – vyjadřuje podmínku, která umožňuje, aby děj věty nastal, ptáme se ZA JAKÉ PODMÍNKY? Při dobré vůli se určitě dohodneme. Za deště na výlet nepojedeme. Léky vám vydám jen na recept.  PŘÍPUSTKY – vyjadřuje něco nepředpokládaného, co by mělo vést k opaku (přípustka a děj jsou v rozporu), ptáme se NAVZDORY ČEMU? I V JAKÉM/KTERÉM PŘÍPADĚ? I PŘES CO? Přes zákaz šli sami do lesa. I přes vytrvalý déšť na výlet pojedeme. Letadlo letělo i přes špatné počasí.


Stáhnout ppt "Mgr. Michal Oblouk.  rozvíjející větný člen  vyjadřuje různé okolnosti děje a vztahy – místo, čas, způsob, míru, prostředek, původce děje, zřetel, příčinu,"

Podobné prezentace


Reklamy Google