Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Druhy vedlejších vět.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Druhy vedlejších vět."— Transkript prezentace:

1 Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Druhy vedlejších vět

2 Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_22_INOVACE_VaP_CJ_3L_17 Autor Mgr. Petra Vališová Tematický celekUrčování druhů vedlejších vět Ročník 3. Datum tvorby Anotace Prezentace je zaměřena na shrnutí vědomostí o vedlejších větách. Předmět: Český jazyk a literatura Metodický pokyn Žáci využijí výkladu k osvojení a zopakování vědomostí o vedlejších větách.

3  Vedlejší věta může vyjadřovat jakýkoli člen své řídící věty.  Podle toho, který člen je vedlejší větou vyjádřen, je rozdělujeme na: ◦ VV podmětné ◦ VV přísudkové ◦ VV předmětné ◦ VV přívlastkové ◦ VV doplňkové ◦ VV příslovečné (místní, časová, způsobová, měrová, příčinná, účelová, podmínková, přípustková)

4  Vyjadřuje podmět věty řídící.  Spojovací výrazy: ◦ vztažná zájmena kdo, co, ◦ spojky aby, abys, že...  Otázky pro rozpoznání: ◦ 1. pádová otázka- Kdo? Co?  Příklad: ◦ Kdo přijde poslední, nedostane najíst. ◦ Je jasné, že by to neudělal. ◦ Kdo přišel, byl srdečně přivítán. ◦ Komu se to nelíbí, ať se lépe zařídí.

5  Vyjadřuje jmennou část přísudku jmenného se sponou.  Spojovací výrazy: ◦ jak, jako  Otázky pro rozpoznání: ◦ Jak? Jako co?  Příklad: ◦ Dcera byla, jako když neslyší. ◦ Honza byl, jako když se utrhne od boudy. ◦ On není ten, kdo by člověku pomohl. ◦ On je, jako když nemá všech pět pohromadě.

6  Vyjadřuje předmět věty řídící.  Spojovací výrazy: ◦ že, aby, jak, kdo, co  Otázky pro rozpoznání: ◦ Pádové otázky, kromě 1. pádu. Koho, co? Jakou věc?  Příklad: ◦ Přivítali by každého, kdo přišel. ◦ Myslím si, že určitě přijde. ◦ Viděl jsem, že nemá dobrou náladu. ◦ Rozhodl jsem se, že koupíme nové auto.

7  Vyjadřuje přívlastek podstatného jména ve větě řídící.  Spojovací výrazy: ◦ co, čí, jaký, jenž, kdo, který, kde, kudy, kam, kdy, odkud, aby, zda, že  Otázky pro rozpoznání: ◦ Jaký? Který? Čí?  Příklad: ◦ To je ten muž, o kterém jsem tak často mluvil. ◦ Koupil jsem mu dárek, který si vždycky přál. ◦ Mám ráda knihy, které mají šťastný konec.

8  Vyjadřuje doplněk věty řídící.  Spojovací výrazy: ◦ jak  Pomůcka pro rozpoznání: ◦ Vedlejší věta doplňková závisí na dvou členech věty hlavní.  Příklad: ◦ Díval jsem se na tatínka, jak seká dřevo. ◦ Slyšel někoho, jak se plíží po zahradě. ◦ Viděl jsem orla, jak loví zajíce.

9  Vyjadřuje příslovečné určení místa věty řídící.  Spojovací výrazy: ◦ kam, kde, kudy, odkud  Otázky pro rozpoznání: ◦ Kam? Kde? Kudy? Odkud?  Příklad: ◦ Kam přišel, tam ho měli rádi. ◦ Zavedl mě tam, kde se to všechno odehrálo. ◦ Vždycky si přál vrátit se tam, kde prožil dětství.

10  Vyjadřuje příslovečné určení času věty řídící.  Spojovací výrazy: ◦ až, dokud, dříve než, jakmile, když, sotvaže, než, zatímco  Otázky pro rozpoznání: ◦ Dokdy? Odkdy? Kdy?  Příklad: ◦ Vrátil se, až když jsem ho požádal. ◦ Až budeš doma,uvidíš. ◦ Když začalo pršet, vytáhli jsme deštníky.

11  Vyjadřuje příslovečné určení způsobu věty řídící.  Spojovací výrazy: ◦ aby, jak, čím - tím, jako, jak - tak, pokud, více - než, tak - že  Otázky pro rozpoznání: ◦ Jak? Jakým způsobem?  Příklad: ◦ Tvářil se, jako kdyby neměl všech pět pohromadě. ◦ Vypadá, jako kdyby neuměl do pěti napočítat.

12  Vyjadřuje příslovečné určení míry věty řídící.  Spojovací výrazy: ◦ až, co, že  Otázky pro rozpoznání: ◦ Jak moc? Jak hodně? Jak málo? Do jaké míry?  Příklad: ◦ Vezmi si tolik, kolik uneseš. ◦ Byl tak hladový, že snědl i tvrdý chleba. ◦ Zaléval ho tak důkladně, až nakonec vykvetl.

13  Vyjadřuje příslovečné určení příčiny věty řídící.  Spojovací výrazy: ◦ poněvadž, protože, že  Otázky pro rozpoznání: ◦ Proč? Z jaké příčiny? Z jakého důvodu?  Příklad: ◦ Nepřišel jsem, protože jsem nemohl. ◦ Poněvadž měl autobus zpoždění, přišli jsme pozdě. ◦ Byli jsme šťastni, že jsme to zvládli.

14  Vyjadřuje příslovečné určení účelu věty řídící.  Spojovací výrazy: ◦ aby, abych, ať  Otázky pro rozpoznání: ◦ Proč? Za jakým účelem?  Příklad: ◦ Vždycky jsem byl vzorný student, abych měl vyznamenání. ◦ Podali jsme si ruce, abychom se opět usmířili. ◦ Šli jsme domů, abychom to všechno stihli.

15  Vyjadřuje podmínku, při které má nastat děj věty řídící.  Spojovací výrazy: ◦ jestliže, když, kdyby, -li  Otázky pro rozpoznání: ◦ Za jaké podmínky?  Příklad: ◦ Budete-li dodržovat dopravní předpisy, nedostanete pokutu. ◦ Jestliže bude svítit slunce, půjdeme se koupat. ◦ Kdyby zítra nepršelo, mohli bychom jet na výlet.

16  Význam věty vedlejší je v rozporu s významem věty řídící.  Spojovací výrazy: ◦ ač, ačkoli, i když, i kdyby, přestože, třebaže, třebas  Otázky pro rozpoznání: ◦ Navzdory čemu? I přes co? I v kterém případě?  Příklad: ◦ Přestože nám to rodiče zakázali, šli jsme večer do kina. ◦ Jeli jsme tam autem, třebaže nikdo z nás nemá řidičský průkaz.

17  Na internetových stránkách prehled-vedlejsich-vet/ si zopakujte vše o určování druhů vedlejších vět. prehled-vedlejsich-vet/

18  Pravopisně.cz (on.line). [cit ]. Dostupné na: prehled-vedlejsich-vet/


Stáhnout ppt "Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Druhy vedlejších vět."

Podobné prezentace


Reklamy Google