Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, 2008. V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, 2008. V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY."— Transkript prezentace:

1

2 Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY pro žáky základních i středních škol a studenty víceletých gymnázií, Olomouc, 1996.

3 (lat. atribut verbální, Atv.) - rozvíjející větný člen, který se ve větě vztahuje ke dvěma členům  ke slovesu (ve funkci přísudku)  ke jménu (ve funkci podmětu nebo předmětu) Hajná stanula na zápraží udivena. hajnástanula na zápraží Pum udivena D

4 Doplněk X přívlastek Bosá děvčata tancovala. děvčatatancovala bosá Pks Přívlastek rozvíjí podstatné jméno přímo.

5 Děvčata tancovala bosa. děvčatatancovala bosa D Doplněk rozvíjí podstatné jméno prostřednictvím slovesa. Vyjadřuje vlastnost, kterou má PJ jen za určitého děje nebo která se mu dějem přisuzuje.

6 Doplněk shodný (doplněk je ve stejném pádě jako jméno) Hajná stanula na zápraží udivena. neshodný ( neshodný (doplněk je v jiném pádě než jméno) Hajný nazýval její úpravu lektvarů čarováním.

7 Doplněk bývá vyjádřen: 1)Podstatným jménem Nadřízený jmenoval dělníka mistrem. Nadřízený jmenoval dělníka D

8 Přídavným jménem 2) Přídavným jménem Hajná stála překvapena. Hajná stála překvapena D

9 3) zájmenem Bratr připravil večeři sám. Bratr připravil večeřisám D

10 4) číslovkou Fialky vždy rozkvetou první. Fialky rozkvetou vždy první D

11 5) Jménem se spojkou jako, jakožto, coby Přijel tam jako student. Přijel (on) tamjako student D

12 6) Infinitivem po slovese smyslového vnímání Viděli řidiče nerozhodnutého. (oni) viděli řidičenerozhodnutého D

13 7) Přechodníkovou vazbou Vešel, opíraje se o hůl. Vešel (on) opíraje se D o hůl

14 Doplněk může být:  holý stál překvapen  rozvitý stál úplně překvapen  několikanásobný cítil se šťasten a spokojen

15

16 Téma: Doplněk – 7. roč. Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional SMART Notebook Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Autor: Mgr. Věra Sýkorová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)


Stáhnout ppt "Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, 2008. V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY."

Podobné prezentace


Reklamy Google