Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Jaroslav Mudrák Název prezentace (DUMu): 17. Frézování pomocí dělícího přístroje.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Jaroslav Mudrák Název prezentace (DUMu): 17. Frézování pomocí dělícího přístroje."— Transkript prezentace:

1 Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Jaroslav Mudrák Název prezentace (DUMu): 17. Frézování pomocí dělícího přístroje (jednoduchý dělící přístroj) Název sady: Frézování v odborném výcviku (pro ročník technických oborů SŠ) Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Datum vzniku: Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

2  Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Frézování v odborném výcviku (pro 1. – 4. ročník technických oborů SŠ) je ukázat žákům, kteří se v této oblasti vzdělávají, jak prakticky postupovat při frézování.  Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v běžné dílenské výuce při frézování na naší SŠ.  Konkrétně tato prezentace je zaměřena na problematiku frézování pomocí jednoduchého dělícího přístroje. 2

3  Používá se pouze na přímé dělení.  Dělící kotouč je upevněný přímo na vřetenu dělícího přístroje.  Nejčastěji mívá 24 dírek nebo drážek.  Vřeteno se po uvolnění západky otáčí pouze rukou (obvykle je možné otáčení doprava i doleva).  Při frézování je nutné vždy vřeteno dělícího přístroje zabrzdit. 3

4  Na tomto dělícím přístroji můžeme vyrábět pouze počty dílků, které jsou beze zbytku obsaženy v čísle 24 – tj. 2, 3, 4, 6, 8, 12 a 24 (ukázka 4-hranu a 6-hranu na matici) 4

5  Jednoduchý dělící přístroj – celkový pohled 5

6  Dělící kotouč - je upevněn přímo na vřetenu dělícího přístroje (vřeteno se po uvolnění západky a povolení brzdícího mechanizmu otáčí pouze rukou). 6

7  Brzdící mechanismus - při frézování je nutné vždy vřeteno dělícího přístroje zabrzdit (nestačí pouze zajištění západkou). 7

8  O kolik roztečí musíme pootočit na jednoduchém dělícím přístroji (24 drážek) a jak budeme postupovat, pokud zde chceme vytvořit 6 ploch (šestihranná hlava šroubu)?  Výpočet: 8 Počet drážek dělícího kotouče24 Počet ploch které chceme dělením vytvořit6 24 : 6 = 4 O kolik roztečí budeme pootáčet vřetenem jednoduchého dělícího přístroje 4

9  Při výrobě 6-hranu se posunujeme po čtyřech roztečích na dělícím kotouči (ukázka posunutí o čtyři rozteče – počáteční směr otáčení není pevně určen, takže je možné začít otáčet vřetenem (dělícím kotoučem) doprava i doleva)

10  Nezapomeňte na brzdící mechanismus - při frézování je nutné vždy vřeteno dělícího přístroje zabrzdit (nestačí pouze zajištění západkou).  Před nastavováním odbrzdíme (pokud bylo vřeteno zabrzděno), abychom mohli provést nastavení na dělícím kotouči a po dokončení nastavování nezapomeneme opět zabrzdit ! 10

11 Častá chyba při posunování o vypočítanou hodnotu na dělícím kotouči:  Pokud provádíme posun na dělícím kotouči, tak je nutné počítat “rozteče“ (vzdálenosti mezi dvěma drážkami nebo dírkami) jinak by mohlo dojít k následující chybě, kdy počítáme drážky a nikoliv rozteče (šipka značí správný posun o 4 rozteče) ?

12  Pokud potřebujeme dělit na počet dílů např. 5, 7, 9, 10, 11, 13, …… atd., tak musíme mít dělící přístroj, kde lze dělící kotouč vyměnit (toto však jednoduchý dělící přístroj častokrát neumožňuje).  Jakmile tato situace nastane (potřebujeme dělit např. na 5 dílků a náš jednoduchý dělící přístroj neumožňuje výměnu dělícího kotouče), tak musíme použít dělení nepřímé na univerzálním dělícím přístroji. 12

13 13  Na jaké počty dílků a proč, lze rozdělit plochu na jednoduchém dělícím přístroji (24 drážek)?  Malá nápověda: (vycházejte z počtu dílků, které jsou beze zbytku obsaženy v čísle …)

14  Na tomto dělícím přístroji můžeme dělat pouze počty dílků, které jsou beze zbytku obsaženy v čísle 24 – tj. 2, 3, 4, 6, 8, 12 a 24 (ukázka 4-hranu a 6-hranu na matici) 14

15 15  O kolik roztečí musíme pootočit vřetenem jednoduchého dělícího přístroje (24 drážek) a jak budeme postupovat, pokud takto chceme vytvořit 6 ploch (šestihranná hlava šroubu)?  Malá nápověda: (výpočet a praktický postup, včetně doplňujících informací na co nesmíme při fr. zapomenout)

16  Výpočet: 16 Počet drážek dělícího kotouče24 Počet ploch které chceme dělením vytvořit6 24 : 6 = 4 O kolik roztečí budeme pootáčet vřetenem jednoduchého dělícího přístroje

17  Nesmíme zapomenout také na to, že při frézování je nutné vždy vřeteno dělícího přístroje zabrzdit (nestačí pouze zajištění západkou). 17

18 18  O kolik roztečí musíme pootočit vřetenem jednoduchého dělícího přístroje (24 drážek) pokud chceme vytvořit pouze dvě plochy?  Malá nápověda: (vycházejte z výpočtu pro 6-hran)

19  Výpočet:  Pokud chceme otáčet obrobek o 180° a vytvořit dvě rovnoběžné plochy, tak je nutné provádět pootočení o 12 roztečí na dělícím kotouči jednoduchého dělícího přístroje (při druhém (dalším) pootočení jsme zpátky na začátku). 19 Počet drážek dělícího kotouče24 Počet ploch které chceme dělením vytvořit2 24 : 2 = 12 O kolik roztečí budeme pootáčet vřetenem dělícího přístroje 12

20  PADELKA, J. a kol. UČEBNÍ TEXTY Přípravy na učební téma FRÉZOVÁNÍ: Metodická pomůcka pro mistry odborné výchovy. 1. vyd. Brno: Metodické středisko pro přípravu mládeže na dělnická povolání,  VACH, Josef. Frézař: Technologie pro 1. ročník OU a UŠ. 3. vyd. Praha: Státní nakladatelství technické literatury, n. p.,

21  Snímky 15 a 18 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW:.  Pro všechny ostatní snímky byly používány pouze vlastní fotografie. 21


Stáhnout ppt "Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Jaroslav Mudrák Název prezentace (DUMu): 17. Frézování pomocí dělícího přístroje."

Podobné prezentace


Reklamy Google