Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/34.0420 Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/34.0420 Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn."— Transkript prezentace:

1 Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn z prostředků projektu OP VK. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Materiál je publikován pod licencí Creative Commons – Uveďte autora - Neužívejte komerčně - Nezasahujte do díla 3.0 Česko. NÁZEV MATERIÁLU: Aritmetická posloupnost Autor: Mgr. Břetislav Macek Rok vydání: 2013

2 Aritmetická posloupnost

3 Osnova a)pojem aritmetická posloupnost b)vzorce + ukázkové příklady c)příklady na procvičení včetně řešení d)slovní úlohy řešené aritmetickou posloupnosti včetně řešení

4 Aritmetická posloupnost posloupnost se nazývá aritmetická, právě když existuje takové reálné číslo d, že pro každé přirozené číslo n je a n+1 = a n + d reálnému číslu d se říká diference; značí se - d např. d = 2 posloupnost 1, 3, 5, 7, 9, stejná hodnota  2

5 Vzorce + ukázkové příklady vzorec pro výpočet dalšího členu pomocí předcházejícího a diference a n+1 = a n + d Př. a 1 = 3 ; d = 4 ; a 2 = ? ; a 3 = ? a 2 = a a 3 = a a 2 = a 3 = a 2 = 7 a 3 = 11 vzorec pro výpočet členu pomocí předcházejícího a následujícího členu a n = (a n+1 + a n-1 )/ 2 Př. a 2 = -7 ; a 4 = 1 ; a 3 = ? a n = (a n+1 + a n-1 ) / 2 a 3 = (a 4 + a 2 ) / 2 a 3 = (1 + (-7) ) / 2 a 3 = - 3

6 Vzorce + ukázkové příklady vzorec pro výpočet libovolného členu pomocí prvního členu a diference a n = a 1 + (n – 1).d Př. a 1 = 3 ; d = 4 ; a 20 = ? a 20 = a 1 + (20 – 1).d a 20 = a 20 = a 20 = 79 vzorec pro výpočet libovolného členu pomocí nějaké členu a diference a r = a s + (r – s).d Př. a 5 = -2 ; d = 2 ; a 18 = ? a 18 = a 5 + (18 – 5).d a 18 = a 18 = a 18 = 24

7 Vzorce + ukázkové příklady vzorec pro součet konečného počtu členů aritmetické posloupnosti S n = n/2. (a 1 + a n ) Př. a 1 = 3 ; a 20 = 142 ; n = 20 ; S n = ? S 20 = 20/2. (a 1 + a 20 ) S 20 = 10. ( ) S 20 = S 20 = 1450

8 Příklady na procvičení př. 1: a 1 = - 2 ; d = - 3 ; a 124 = ? Řešení př. 2: a 1 = 4 ; a 16 = - 84 ; d = ? Řešení př. 3: a 6 = 15 ; d = - ½ ; a 33 = ? Řešení př. 4: a 8 = - 10 ; a 14 = 8 ; d = ? ; a 1 = ? Řešení př. 5: a 1 = 15 ; d = 3 ; S 11 = ? Řešení přeskočit

9 Řešení př. 1: a 1 = - 2 ; d = - 3 ; a 124 = ? a n = a 1 + (n – 1).d a 124 = (124 – 1).(- 3) a 124 = (- 3) a 124 = (- 369) a 124 = zpět

10 Řešení př. 2: a 1 = 4 ; a 16 = - 84 ; d = ? a n = a 1 + (n – 1).d a 16 = a 1 + (16 – 1).d - 84 = d / = 15.d - 88 = 15.d / : 15 = d zpět

11 Řešení př. 3: a 6 = 15 ; d = - ½ ; a 33 = ? a r = a s + (r – s).d a 33 = a 6 + (33 – 6).d a 33 = (- ½) a 33 = 15 + (- 13,5) a 33 = 1,5 pozn.: za a r dosazujeme pořadově vyšší člen posloupnosti, konkrétně zde a r = a 33 zpět

12 Řešení př. 4: a 8 = - 10 ; a 14 = 8 ; d = ? ; a 1 = ? a r = a s + (r – s).d a n = a 1 + (n – 1).d a 14 = a 8 + (14 – 8).d a 14 = a 1 + (14 – 1).d 8 = d / = a = 6.d 8 = a / = 6.d / : = a 1 3 = d - 31 = a 1 zpět

13 Řešení př. 5: a 1 = 15 ; d = 3 ; S 11 = ? a n = a 1 + (n – 1).d nejprve musíme vyřešit člen a 11 a 11 = 15 + (11 – 1).3 a 11 = a 11 = a 11 = 45 S n = n/2. (a 1 + a n ) a nyní součet S 11 = 11/2. (a 1 + a 11 ) S 11 = 5,5. ( ) S 11 = 330 zpětzpět

14 Slovní úlohy včetně řešení př. 1: Vyřešte součet prvních sto kladných sudých čísel? Řešení př. 2: Dělník vyrobí za směnu 40 součástek. Kolik součástek by vyrobil za 12 směn, kdyby svůj výkon postupně zvyšoval každou směnu o 3 součástky? Řešení přeskočit

15 Řešení př. 1: Vyřešte součet prvních sto kladných sudých čísel? a 1 = 2 ; a 2 = 4; a 3 = 6 ;... příklad si rozebereme a napíšeme co víme a n + 1 = a n + d zjistíme kolik je diference a 2 = a 1 + d 2 = d a n = a 1 + (n – 1).d musíme zjistit stý člen – a 100 a 100 = 2 + (100 – 1).2 a 100 = 200 S n = n/2. (a 1 + a n ) dopočítáme součet sto kladných sudých čísel S 100 = 100/2. ( ) S 100 =  Součet je zpět zpět

16 Řešení př. 2: Dělník vyrobí za směnu 40 součástek. Kolik součástek by vyrobil za 12 směn, kdyby svůj výkon postupně zvyšoval každou směnu o 3 součástky? a 1 = 40 ; d = 3; n = 12 ;... příklad si rozebereme a napíšeme co víme a n = a 1 + (n – 1).d musíme zjistit dvanáctý člen – a 12 a 12 = a 1 + (12 – 1).d a 12 = 40 + (12 – 1).3 a 12 = 73 S n = n/2. (a 1 + a n ) dopočítáme počet součástek za 12 směn S 12 = 12/2. ( ) S 12 = 678 Dělník by vyrobil za 12 směn 678 součástek. zpět

17 Shrnutí aritmetická posloupnost -zvětšuje či zmenšuje se neustálé o stejnou hodnotu - diference vzorce a n+1 = a n + d a n = (a n+1 + a n-1 )/ 2 a n = a 1 + (n – 1).d a r = a s + (r – s).d S n = n/2. (a 1 + a n )

18 Zdroje HUDCOVÁ, Milada a Libuše KUBIČÍKOVÁ. Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ, SOU a nástavbové studium. 2. vydání. Havlíčkův Brod: Prometheus, spol. s r.o., Učebnice pro střední školy. ISBN


Stáhnout ppt "Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/34.0420 Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn."

Podobné prezentace


Reklamy Google