Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

1.  Region, účelový region, administrativní region  Mikroregion  Euroregion  Politický region  Kulturní region  Periferní region  Strukturálně.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "1.  Region, účelový region, administrativní region  Mikroregion  Euroregion  Politický region  Kulturní region  Periferní region  Strukturálně."— Transkript prezentace:

1 1

2  Region, účelový region, administrativní region  Mikroregion  Euroregion  Politický region  Kulturní region  Periferní region  Strukturálně postižený region … CO JE REGION? 2

3  Jeden ze základních geografických principů  Komplex vznikající prostorovou diferenciací geografické sféry  Více či méně ohraničená část povrchu zemského, která je nějakým způsobem propojena či organizována a charakterizovaná určitými vlastnostmi, jimiž se odlišuje od svého okolí  Tento pohled na region lze vysledovat až do starého Řecka a Říma 3

4  Hlavním cílem je  Pochopení nebo definice jedinečnosti nebo charakteru určitého regionu, který se skládá jak z přírodních tak humánních složek  Regionalizace území  Je také metodou či přístupem v rámci geografického výzkumu  Především v druhé polovině 19. století a první polovině století 20. 4

5  V klasické geografii Strabóna a Alexandra von Humboldta se svět skládá z obchodních cest a ze zemí, které jsou postupně objevovány  Regiony jsou součástí těchto zemí  Popis krajiny, lidí, způsobu života  Ovládány zemí (regere – ovládat)  Regionální stereotypy (cestopisy, imaginativní geografie) 5

6  Stereotypy 18. a 19. století přetrvávají dodnes  Tropy – zóna nedotčené přírody  Orient – skrytá erotika, svádění  Jižní moře – svoboda, přitažlivost, hojnost  Polární oblasti – samota, ticho, extrémita  Japonsko, Indie, Střední Východ, Střední Amerika, Balkanizace apod. 6

7  Region (či prostorová jednotka) jako nástroj výzkumu  Statistická jednotka (NUTS)  Region jako nástroj pro akci  Plánovací region (RP)  Region jako cíl a výsledek výzkumu  Cíl a výsledek výzkumu  Objekt výzkumu 7

8  Je definován charakteristikami:  Fyzickými  Humánními  Funkčními  Koncepční (sociální) konstrukce  Jako takový se může lišit v závislosti na kultuře či dokonce přístupu a chápání jednotlivce 8

9 9  Pro potřeby komparační : REGION - část zemského povrchu s/ bez definovaných hranic a charakteristických rysů - území se specifickými vnitřními nebo vnějšími vztahy a strukturou  Geografická jednotka  Administrativní jednotka (obec, kraj, stát, EU)  Účelová jednotka (CHKO, NP…)  Ekonomická, sociální, kulturní…jednotka  Politická jednotka – účelové sdružení samospráv s cílem dosažení jasně stanovených cílů (DSO, mikroregiony, účelové partnerství, EUR)

10 10

11 11

12 12

13  Horní Lužice  Jižní Čechy  Bretagne, Provence  Bavorsko  Jižní Tyrolsko  Baskicko  Katalánsko  Skotsko  Východní Evropa POTŘEBA POROZUMĚT KULTURNÍM SPECIFIKŮM PŘI PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE A ROZVOJOVÝCH AKTIVIT 13

14  Jihočeské zelňáky, rakouské makové speciality, štrůdl, salašnický riad (nástroje ze dřeva), med, keramika … výsledek dlouhodobé lokální tradice  Místní výrobci, lokální zdroje (suroviny, lidské zdroje), ekologické dopady, místní specifika x globalizované produkty  Iniciativa zdola, příběhy lidí, rodinné firmy, krajové zvláštnosti, historické a přírodní základy iniciativ  Domácí zmrzlina s lesních plodů, džem, škvarky,… kvalita výrobků  Iniciativa zdola různých typů občanských sdružení, certifikační komise „originální produkt“, Asociace regionálních značek  Krkonoše, Český Ráj, Šumava, Haná, Polabí, Beskydy, Železné Hory, Prácheňsko 14

15  Zájem zdola, z regionu, z potřeb výrobců a podnikatelů, vazba na místní tradice  Specifika kuchyně Šumava x Prácheňsko – JHČ kraj, blízkost geografická, ale odlišnost kulturní  Haná, Jesenicko – Olomoucký kraj x  Zavádění regionálních značek shora (kraj, Mze)  Nerespektování lokální vazby výrobků – zjednodušení přes administrativní hranice  Regionální potravina Mze (dle hranic krajů)  „Chutná Hezky., Jihočesky“ – agrární komora JHČ (ČEZ reklama) 15

16 16

17 17 Značka Regionální produkt Český ráj ► Maruše Nová, Holenice - přírodní ručně předená ovčí příze, surová a počesaná vlna ► Doubravka Fišerová, Skalany – hrnčířské zboží, výtvarné kurzy, obchod ve dvoře, agroturistika ► Galerie Radost, Lenka Neumannová, Radostín - batikovaný textil, obrazy, malování na hedvábí, výrobky z proutí ► Tompeli, Tomáš Pelikán, Huntířov - mléčné výrobky kravské: pařené tkančky, čerstvé bílé sýry balkánského typu, polotvrdý sýr, tvaroh, smetana, kefír a syrové mléko ► Pivovar Rohozec, a.s, Malý Rohozec – pivo Podskalák, Skalák 11%, Skalák 12%, Skalák 13%, Skalák 13% tmavý ► KORTAN - SKLO BIŽUTERIE – tradiční výroba vinutých perlí u sklářského kahanu, originální bižuterie, skleněné figurky, ukázky výroby

18  Jistým způsobem respektují historii přístupů ke konceptu regionu  Homogenní (formální)  Zkoumaný jev dosahuje v celé ploše regionu stejných hodnot (nebrat doslova!!!)  Nesmírně důležité je definovat jeho hierarchickou úroveň  Nodální  Je definován vztahy mezi jeho různými částmi a jedním nebo více ohniskovými body (nody, centry) 18

19  Homogenní (formální)  Vlastní region  Hranice – velice důležitý element, který se soustředí výzkum  Nodální  Jádro  Zázemí  Periferie  Hranice 19

20  Jednoprvkový  Vyčleňovaný na základě jednoho prvku  Založen na různé prostorové intenzitě tohoto prvku  Víceprvkový  Vyčleňovaný na základě několika prvků, které spolu souvisí či korelují  Důležité je definovat význam jednotlivých prvků pro vymezení regionu 20

21  Je formován 6 základními prvky  Prostorová interakce a toky  Sítě  Nody vznikající na křižovatkách  Hierarchie (protože nody mají různé vlastnosti)  Povrchy (statický element)  Difúze (dynamický element) 21


Stáhnout ppt "1.  Region, účelový region, administrativní region  Mikroregion  Euroregion  Politický region  Kulturní region  Periferní region  Strukturálně."

Podobné prezentace


Reklamy Google