Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

1 PLÁNOVACÍ PROCESY, DRUHY PLÁNOVÁNÍ Hana Beranová, Lucie Frýdová, Alexandra Ředinová Hana Beranová, Lucie Frýdová, Alexandra Ředinová.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "1 PLÁNOVACÍ PROCESY, DRUHY PLÁNOVÁNÍ Hana Beranová, Lucie Frýdová, Alexandra Ředinová Hana Beranová, Lucie Frýdová, Alexandra Ředinová."— Transkript prezentace:

1 1 PLÁNOVACÍ PROCESY, DRUHY PLÁNOVÁNÍ Hana Beranová, Lucie Frýdová, Alexandra Ředinová Hana Beranová, Lucie Frýdová, Alexandra Ředinová

2 2 CO JE TO PLÁNOVÁNÍ? Plánování je proces stanovení cílů řízené činnosti, vhodných cest a prostředků k jejich dosažení v určitém stanoveném čase. Plánování je proces stanovení cílů řízené činnosti, vhodných cest a prostředků k jejich dosažení v určitém stanoveném čase.

3 3 LOGIKA PLÁNOVACÍHO PROCESU

4 4 POSTUP TVORBY PLÁNU stanovení základního cíle stanovení základního cíle vymezení možných cest k dosažení tohoto cíle vymezení možných cest k dosažení tohoto cíle zvolení jedné, nejpřijatelnější varianty vedoucí k dosažení cíle zvolení jedné, nejpřijatelnější varianty vedoucí k dosažení cíle

5 5 Druhy cílů Cíle hlavní v soustavě cílů jsou nadřazeny nad všechny ostatní v soustavě cílů jsou nadřazeny nad všechny ostatní při tvorbě plánu nesmí chybět při tvorbě plánu nesmí chybět Cíle vedlejší rozpracovávají cíle hlavní a jsou jim podřazeny- tzv. STROM CÍLŮ rozpracovávají cíle hlavní a jsou jim podřazeny- tzv. STROM CÍLŮ

6 6 ČLENĚNÍ PLÁNŮ A) z časového horizontu dlouhodobé – více než 5 let dlouhodobé – více než 5 let střednědobé – 1 až 5 let střednědobé – 1 až 5 let krátkodobé – 1 rok krátkodobé – 1 rok

7 7 ČLENĚNÍ PLÁNŮ B) z hlediska charakteru rozhodovacího procesu strategického plánování strategického plánování taktické plánování taktické plánování operativní plánování operativní plánování

8 8 STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ navazuje na strategické cíle podniku navazuje na strategické cíle podniku má dlouhodobý charakter má dlouhodobý charakter je realizováno top manažery je realizováno top manažery

9 9 TAKTICKÉ PLÁNOVÁNÍ směřuje k uskutečnění strategických plánů směřuje k uskutečnění strategických plánů konkretizují se při něm cíle a způsoby jejich dosažení konkretizují se při něm cíle a způsoby jejich dosažení odpovídají mu plány na úrovni organizačních článků podniku odpovídají mu plány na úrovni organizačních článků podniku

10 10 OPERATIVNÍ PLÁNOVÁNÍ vychází z taktického plánování a konkrétních známých podmínek vychází z taktického plánování a konkrétních známých podmínek má krátkodobý charakter má krátkodobý charakter

11 11 ČLENĚNÍ PLÁNŮ C) dle věcné náplně D) dle účelu např. uzpůsobování strategických plánů pro potřeby investora např. uzpůsobování strategických plánů pro potřeby investora

12 12 ŘÍDÍCÍ PYRAMIDA A PLÁNY

13 13 Postup při tvorbě strategie plánů stanovení základních předpokladů chování firmy stanovení základních předpokladů chování firmy stanovení strategických cílů firmy stanovení strategických cílů firmy stanovení základní podnikatelské pozice firmy (SWOT ANYLÝZA) stanovení základní podnikatelské pozice firmy (SWOT ANYLÝZA)

14 14 SWOT Analýza silných a slabých stránek podniku

15 15 POSTUP PŘI TVORBĚ STRATEGIE PLÁNU návrh variant podnikatelských strategií: Při již existujícím výrobku Při již existujícím výrobku - strategie nízkých nákladů - strategie nízkých nákladů - strategie diferenciace - strategie diferenciace - strategie ohniska tržní mezery - strategie ohniska tržní mezery

16 16 POSTUP PŘI TVORBĚ STRATEGIE PLÁNU Při prosazování nového výrobku Při prosazování nového výrobku - ofenzivní strategie: „být nejlepší“ - ofenzivní strategie: „být nejlepší“ - mírně ofenzivní strategie: umění se přizpůsobit - mírně ofenzivní strategie: umění se přizpůsobit - defenzivní strategie: udržení pozice na trhu - defenzivní strategie: udržení pozice na trhu - zůstatková strategie: zaměřena na přežití - zůstatková strategie: zaměřena na přežití

17 17 POSTUP PŘI TVORBĚ STRATEGIE PLÁNU Zpracování strategie výrobkového portfolia Zpracování strategie výrobkového portfolia - spočívá se stanovení pozice jednotlivých výrobků na trhu Vypracování a sladění dílčích strategií Vypracování a sladění dílčích strategií Výběr optimální varianty komplexních strategických plánů Výběr optimální varianty komplexních strategických plánů

18 18 Formulace komplexního strategického plánu a sestavení rozpočtu Formulace komplexního strategického plánu a sestavení rozpočtu 1. Rozpočet 2. Cash flow 3. Investiční rozpočet 4. Rozpočet vlastních a cizích zdrojů

19 19 ZÁVĚR Strategický plán je někdy označován jako podnikatelský plán. Ten bývá potom rozpracován na jednotlivé plány. Strategický plán je někdy označován jako podnikatelský plán. Ten bývá potom rozpracován na jednotlivé plány. Každý podnikatelský plán je spojen s určitým rizikem při realizaci. Každý podnikatelský plán je spojen s určitým rizikem při realizaci.

20 20 ZDROJE Ekonomie stručný přehled, Jana Švarcová Ekonomie stručný přehled, Jana Švarcová a kolektiv a kolektiv Management a organizování podniku, Dědina J., Čejka J. Management a organizování podniku, Dědina J., Čejka J. Teorie řízení, Hron J. Teorie řízení, Hron J. Management, Bělohlávek F., Košťan P., Management, Bělohlávek F., Košťan P., Šuleř O. Šuleř O.

21 21 Děkujeme za pozornost.


Stáhnout ppt "1 PLÁNOVACÍ PROCESY, DRUHY PLÁNOVÁNÍ Hana Beranová, Lucie Frýdová, Alexandra Ředinová Hana Beranová, Lucie Frýdová, Alexandra Ředinová."

Podobné prezentace


Reklamy Google