Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

zpracovaný v rámci projektu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "zpracovaný v rámci projektu"— Transkript prezentace:

1 zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Označení: VY_32_INOVACE_MAM_KC_2_06 Sada: 2 Ověření ve výuce: Třída: 3.L Datum:

2 Životní cyklus produktu
Předmět: Marketing a management Tematická oblast: Produkt a propagace Ročník: 3. ročník Životní cyklus produktu, fáze ŽCP – zavádění, růst, zralost, útlum, marketingové strategie a činnosti v jednotlivých fázích Anotace: Jméno autora (vč. titulu): Ing. Iva Kučerová Škola – adresa: OA a VOŠE Tábor, Jiráskova 1615

3 Životní cyklus produktu
výrobky mají omezenou životnost výrobek prochází různými etapami, které představují odlišné požadavky na marketingové chování výrobce a prodejce zisk je různý v jednotlivých fázích životního cyklu produktu model životního cyklu pomáhá při marketingovém rozhodování

4 Životní cyklus produktu
Čas Poptávka (tržby) Zisk Útlum Zavádění Růst Zralost

5 Životní cyklus produktu – fáze zavádění
Úkoly pro marketing informovat zákazníky (informační reklama) budovat distribuční síť odstraňovat případné nedostatky produktu zvolit vhodnou cenovou strategii (viz. dále) tržby rostou pomalu zakoupí nízké procento zákazníků ztráta obvykle nízký počet konkurentů

6 Životní cyklus produktu – fáze růstu
Úkoly pro marketing pokračovat v propagaci (informační reklama, přesvědčovací reklama) pokračovat v budování distribuční sítě už nyní začít přemýšlet o inovaci produktu!!! navázat na zvolenou cenovou strategii (cena se může snižovat ale i zvyšovat) tržby rostou rychle začínáme se dostávat do zisku zvyšuje se počet konkurentů

7 Životní cyklus produktu – fáze zralosti
Úkoly pro marketing SNAHA UDRŽET TUTO FÁZI CO NEJDÉLE pokračovat v propagaci (přesvědčovací reklama, připomínací reklama) nutná inovace produktu!!! modifikace produktu, modifikace trhu tržby již nerostou, jsou nejvyšší zisk opět se zvyšuje počet konkurentů, slabší konkurenti již odcházejí z trhu

8 Životní cyklus produktu – fáze zralosti
Modifikace produktu přidání nových funkcí zvýšení kvality nové příchutě, typy, barevnost nový obal

9 Životní cyklus produktu – fáze zralosti
Modifikace trhu najít nové zákazníky přilákat zákazníky konkurenční značky vývoz do jiné země nalezení nového segmentu (např. šampon pro děti určit pro dospělé) přimět „uživatele“, aby produkt kupovali častěji (např. sušenky BEBE)

10 Životní cyklus produktu – fáze útlumu
Úkoly pro marketing v některých případech se pokusit o „omlazení produktu“ (příkladem je značka Kofola, Bromhexin) tzv. výprodeje (za sníženou cenu) ve vhodném okamžiku opustit trh (můžeme např. prodat licenci, nebo úplně přestat prodávat – nutno zajistit náhradní díly) tržby klesají produkt kupují „opozdilci“ zisk klesá (ale obvykle pomalejším tempem než tržby – již nemáme takové výdaje

11 Životní cyklus produktu - úkol
ve Wikipedii a na oficiálních stránkách Kofoly zjistěte historii značky a nápoje KOFOLA (vznik, rozvoj) ve Wikipedii si prohlédněte historii inovací nápoje KOFOLA pokuste se načrtnout graf životního cyklu s tzv. omlazením

12 Životní cyklus produktu - řešení
1959 vznik receptury 1960 nápoj Kofola 1898 úpadek (masivní vstup zahraničních značek) 2002 kampaň „Když ji miluješ, není co řešit“ inovace roce 2004 byla představena nová Kofola Citrus, s citrónovou příchutí. V roce 2007 byla vydána vánoční limitovaná edice, Kofola Skořicová, se skořicovou příchutí. Od roku 2008 je v prodeji Kofola Bez cukru, která neobsahuje žádný cukr a je tak alternativou ke Kofole Original. V listopadu 2008 byla vydána další vánoční limitovaná edice, Kofola Barborková, s výraznou chutí třešní. V listopadu 2009 byla vydána jako každý rok před Vánoci speciální limitovaná edice Kofola Hvězdičková s příchutí granátového jablka a vanilky. V roce 2011 byla vydána přichuť Kofola Višňová, s višňovou příchutí. V roce 2011 byla vydána příchuť Kofola Extra Bylinková, s příchutí máty, hořce a pampelišky. V roce 2012 byla vydána nová příchuť Kofola Festivalová, s příchutí guave. V roce 2012 byla vydána nová příchuť Kofola s Guaranou s příchutí guarany v ergonomicky tvarované 1l lahvi. Oproti původní Kofole obsahuje o polovinu více kofeinu.[5] V roce 2012 byla vydána vánoční limitovaná edice, Kofola Vanilková, s příchutí vanilky.

13 Životní cyklus produktu - řešení
náčrtek křivky životního cyklu - omlazení

14 Zdroje Archiv autorky Wikizdroje: cs.wikisource.org. Datum citace: [ ]. Dostupné na: Wikimedia Commons: commons.wikimedia.org. Datum citace [ ]. Dostupné na: Kotler, P. Marketing management. Praha : Grada Publishing, 1998. Horáková, H. Marketing v současné světové praxi. Praha : Grada, 1992


Stáhnout ppt "zpracovaný v rámci projektu"

Podobné prezentace


Reklamy Google