Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Co brání ženám ve výzkumu Ing. Kamila Vávrová, Ph. D. Výzkumný ústav Silva Taroucy pro krajinu a okrasné zahradnictví, v. v. i., Průhonice.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Co brání ženám ve výzkumu Ing. Kamila Vávrová, Ph. D. Výzkumný ústav Silva Taroucy pro krajinu a okrasné zahradnictví, v. v. i., Průhonice."— Transkript prezentace:

1 Co brání ženám ve výzkumu Ing. Kamila Vávrová, Ph. D. Výzkumný ústav Silva Taroucy pro krajinu a okrasné zahradnictví, v. v. i., Průhonice

2 2Kontakt: Ing. Kamila Vávrová, Ph.D., tel.: Každodenní náplň Práce výzkumný pracovník ve VÚKOZ 80 % koordinace projektu člen RI spolupráce s TA ČR na smlouvu – tutor CK Děti – péče a výchova soukromá školka kroužky (cca 8) výzkumy mimo jiné poukazují na fakt, že dětský mozek zakládá 75% všech neuronových synapsí (propojů) do věku 7 let - z toho 50 % vznikne dokonce do věku 5 let. Tento argument mi přijde dostatečně průkazný k tomu, abych věnovala velmi významnou pozornost předškolnímu věku, efektivitě učení a využívání dětské paměti. Pokud naše formální základní, středoškolské a další vzdělání pracuje již pouze se zbývajícími 25 % možností využívání potenciálu mozkové kapacity, pak je velmi důležité, jak je rozvíjeno dítě ve věku do 6 let.

3 3Kontakt: Ing. Kamila Vávrová, Ph.D., tel.: Podpora soukromá školka babička zaměstnavatel - práce z domova pochopení učitelů a trenéru na jednotlivých kroužkách při organizaci chápající manžel VýzkumZaměstnavatel Práce z domova Kolegové Děti (+kroužky) Soukromá školka BabičkaManžel

4 4Kontakt: Ing. Kamila Vávrová, Ph.D., tel.: Genderové bariéry v současnosti není společnost připravena na rychlý návrat žen do zaměstnání, spousta předsudků, … není vytvořena podpora pro tyto ženy, péči o děti v soukromých zařízeních vychází draho nevýhoda oproti mužům velká časová ztráta při péči o děti (problém při získávání projektů, udržení kontaktů s komerčními partnery, publikační činnost, …) navíc se ukazuje, že mateřství bývá překážkou i proto, že snižuje kvalifikaci žen v očích okolí problém harmonizace soukromého a pracovního života, kdy ženy - matky hledají cesty jak skloubit vysoké požadavky v zaměstnání se soukromým životem, v tomto případě ženy - matky využívají převážně neinstitucionalizovaných možností, domluvy se zaměstnavatelem a snížení vědeckých ambicí

5 5Kontakt: Ing. Kamila Vávrová, Ph.D., tel.: Genderové bariéry problém hodnocení vědců a vědkyň, do kterého vstupuje celkový počet publikací, nikoli například 5 nejlepších z posledních 5 pracovně aktivních let, z něhož musejí vyjít logicky jako lepší ti, kdo nemají vědeckou dráhu přerušenou mateřskou a rodičovskou dovolenou (dost často odráží i na mzdovém předpisu) problém ztráty vysoutěženého projektu odchodem na mateřskou a rodičovskou dovolenou, ztrácí na rozdíl od mužských kolegů možnost svůj vysoutěžený výzkum provádět, publikovat z něj vědecké výstupy a zvyšovat si své profesní renomé.

6 6Kontakt: Ing. Kamila Vávrová, Ph.D., tel.: Ženy a věda s čím se setkávají a bojují genderově konzervativní ladění české společnosti, v genderovými stereotypy problém v nastavení samotných vědeckých institucí a grantových agentur neochota hodnotitelů akceptovat kariérní přestávky v souvislosti s hodnocením publikačního výkonu při podávání grantů, vysokou zátěž druhou směnou v domácnosti, nedostatek zařízení péče o děti (zejména u nejmenších dětí do 2 let) omezené možnosti akademické mobility v souvislosti s rodičovstvím

7 7Kontakt: Ing. Kamila Vávrová, Ph.D., tel.: Ženy a věda s čím se setkávají a bojují genderových nerovností v rozdělení péče o děti a domácnost mezi partnery (problém v pochopení i u mužů a jejich zaměstnavatelů) ženy jsou většinou ty, na kterých leží hlavní břemeno zodpovědnosti za veškeré povinnosti související s péčí o dítě (péče o nemocné dítě, kroužky, návštěva lékaře, atd.) velká proměna vědy, vědecké profese a podmínek práce ve vědě, grantový systém a rostoucí nejistota akademické práce, dříve větší jistota (dlouhodobé výzkumné záměry, služební byty, zázemí, atd.) obava ztráty zaměstnání

8 8Kontakt: Ing. Kamila Vávrová, Ph.D., tel.: Moje zkušenosti ve VÚKOZ jsem byla první žena, která se rozhodla na rodičovské dovolené pracovat nastavovala jsem model pracující matky, nyní již kolegyně mají snazší cestu důležité přesvědčení okolí, že vše zvládnete, spousta předsudků problém mobility - vycestování na konference s dítětem nejsou vydefinovány podmínky pro ženy pracující na rodičovské dovolené pracovní doba návraty do práce po rodičovské dovolené nejsou zohledněny v mzdových předpisech, v hodnoceních při získávání projektů udržení si kvalifikace, ale i vazeb na ostatní řešitele v oboru včetně komerčních partnerů (problém předsudků, …) při návratu z rodičovské dovolené potřeba získání projektů po návratu z rodičovské dovolené publikační činnost není již ve výzkumu prostor pro zapracování se po rodičovské dovolené, očekávají se okamžité výkony v podobě publikační činnosti ale i získávání projektů – nereálná představa riziko ztráty zaměstnání – riziková skupina

9 9Kontakt: Ing. Kamila Vávrová, Ph.D., tel.: Můj pohled Velká dojezdová vzdálenost do práce Oproti dřívější euforii a velkému pracovnímu nadšení, až workoholismu, jsem se dostala do fáze s pocity zklamání a zvažování jak dál … mám dvě děti, kterým časem začne škola a co bude dál … ?


Stáhnout ppt "Co brání ženám ve výzkumu Ing. Kamila Vávrová, Ph. D. Výzkumný ústav Silva Taroucy pro krajinu a okrasné zahradnictví, v. v. i., Průhonice."

Podobné prezentace


Reklamy Google