Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Projekt č. CZ. 1. 04/5.1.01/77.00038 Nové formy péče o děti v České republice.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Projekt č. CZ. 1. 04/5.1.01/77.00038 Nové formy péče o děti v České republice."— Transkript prezentace:

1 Projekt č. CZ. 1. 04/5.1.01/77.00038 Nové formy péče o děti v České republice

2 Informace o cílové skupině  matky s dětmi předškolního věku: věk nejmladšího dítěte: 50 % matek s dětmi v dokončeném věku 1 – 2 roky (od 1. do 3. narozenin) 50 % matek s dětmi předškolního věku v dokončeném věku 3 - 4 let (od 3. do 5. narozenin)  celkem 710 dotázaných matek v celé ČR  3 hlavní okruhy: 1. péče – představy a realita 2.kolektivní péče 3.individuální péče 2

3 Nejlepší způsob péče o dítě dle věku 3

4 Péče dle věku dítěte - realita 4

5 Důležitost ukazatelů kvality zařízení 5

6 Názory na fungování a služby zařízení denní péče o děti 6

7 Měl by stát nebo obce mít zákonnou povinnost zajistit předškolní péči pro všechny děti? Pro děti od jednoho roku1,0 Pro děti od dvou let11,8 Pro děti od tří let42,7 Pro děti od čtyř let15,9 Zachovat současný stav (pro děti od 5 let)23,7 Taková zákonná povinnost být nemá3,0 Nevím2,0 7

8 Zájem matek o dětskou skupinu Představte si, že byste uvažovala o umístění dítěte do dětské skupiny. Vyberte nejvýše dva hlavní důvody, proč byste o to mohla mít zájem. Dětská skupina má řadu výhod oproti jiným typům zařízení0,3 Měla bych zájem, kdybych měla dětskou skupinu blíže k bydlišti než jiné možnosti hlídání a péče o děti3,1 Měla bych zájem, pokud by dětská skupina byla v místě mého pracoviště9,7 Měla bych zájem, kdyby dětská skupina byla cenově dostupnější než jiné možnosti hlídání a péče o děti27,2 Měla bych zájem v případě, že bych neměla k dispozici žádné jiné možnosti hlídání a péče o děti58,3 Měla bych zájem z jiného důvodu1,4 8

9 Všechna zařízení (veřejná i soukromá) by měla být státem finančně podporována stejně 1 Určitě souhlasí37,4 2 Spíše souhlasí37,4 3 Spíše nesouhlasí20,7 4 Rozhodně nesouhlasí4,5 9

10 Výhody péče chůvy (%) možnost domluvit si podmínky výchovy a péče 86,5 možnost individuálně volit čas a délku využití péče 85,5 zohlednění individuality dítěte vychovatelem 78,7 menší nemocnost dítěte 76,6 dítě má blízkou osobu „pro sebe“ 68,3 děti lépe emočně prospívají než v kolektivní péči 45,6 děti se učí nezávislosti 43,8 10

11 vyšší cena 94,4 obava z nedůvěryhodnosti chůvy 80,0 dítě nemá dostatek kontaktu s vrstevníky 78,0 zatím u nás málo ověřený typ péče 76,1 problémy se zajištěním péče v případě onemocnění či dovolené chůvy 74,4 služby chůvy jsou kontrolovány téměř výhradně rodiči 72,3 ne vždy dostatečná kvalifikace a/nebo kvalita služeb chůvy 67,6 riziko navázání až příliš silného vztahu mezi dítětem a chůvou 56,2 Nevýhody péče chůvy (%) 11

12 Matky mající zkušenost s chůvami (%; N=31) Matky, které zkušenost s chůvami nemají (%; N = 679) Potřeba zajistit péči o dítě v době svého pracovního výkonu 83,972,3 Nedostatek míst v jeslích/MŠ/jiném kolektivním zařízení 19,470,8 Potřeba zajistit péči o dítě v době vyřizování osobních záležitostí a v době svého odpočinku 51,642,3 Preference individuální péče před péčí v kolektivním zařízení 32,332,4 Motivy rodin pro najímání chůvy 12

13 Ve věku 6 – 11 měsíců dítěte 96,2 Ve věku 1 až 2 roky dítěte 71,9 Ve věku 2 až 3 roky dítěte 52,4 Ve věku 3 až 4 roky dítěte 43,2 Ve věku 4 až 6 let dítěte 42,1 Nezájem využít služeb chůvy dle věku dětí (%) 13

14 „Měly by chůvy poskytovat služby jen po získání oprávnění? To znamená, že by chůvám byla na základě splnění požadavků stanovených zákonem udělována licence, jejich služby by byly kontrolovány a v případě nedostatků by jim licence byla odebrána.“ (Péče 2013, VÚPSV, v.v.i.) 76,9 % ze 710 respondentek 14

15  Potřeba podpořit finančně služby chův státem – 68,5 % ze 710 respondentek Finanční podpora státu služeb chův 15

16 Děkuji Vám za pozornost! jana.paloncyova@vupsv.cz www.vupsv.cz


Stáhnout ppt "Projekt č. CZ. 1. 04/5.1.01/77.00038 Nové formy péče o děti v České republice."

Podobné prezentace


Reklamy Google