Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

HV-1 Hudební výchova DUM č. 2 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "HV-1 Hudební výchova DUM č. 2 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu."— Transkript prezentace:

1

2 HV-1 Hudební výchova DUM č. 2 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Bicí

3  Symfonický orchestr – sekce bicích nástrojů  Idiofony – samozvučné  Protiúderné  Claves, talíře, kastaněty,…  Rozezvučované paličkou  Triangl, gong, zvonkohra, xylofon, metalofon, vibrafon,…  Zprostředkovaně rozezvučované  Chrastítka, rolničky, tamburína  Trsací  Hrací stroj, grumle  Membranofony – blanozvučné  Kotlové – tympány  Jednoblánové bubnové  Dvoublánové bubnové

4 Obr. č. 1

5  Prehistorická doba – tzv. „prvotní instrumentář“ (dosažitelný přírodní materiál)  Archeologické nálezy hliněných bubnů (3. tis. př. n. l.)  Jeskynní nástěnné malby  Rituály, kulty + tanec  Egypt – Mezopotámie, Čína, Střední Asie  Nejprve jen s neurčitou výškou tónu  Později laditelné  Nepřeberné množství druhů z různých materiálů  Dřevo, kámen, sklo, slitina, pálená hlína, kůže, …

6  Rituální  Signalizační - gong, tam-tam, zvon  Součást lidových i „umělých“ orchestrů Obr. č. 2

7 Haydn Symphony No 94 G major "Surprise" "Mit dem Paukenschlag" Bernstein Wiener Philarmoniker J. Haydn - „S úderem kotlů“ Obr. č. 3

8  Žáci vytvoří orchestr jen z rytmických nástrojů  Skladba bude ve čtyřčtvrtečním taktu  Učitel udržuje tempo hraním první doby  Každý žák si připraví svůj rytmický model – většinou ze čtvrtečních a osminových dob  Nejprve si jej každý „zahraje“ jen na tělo sólově – tleskání, plácání, luskání,…  Pak se postupně po dvou taktech žáci napojují – každý, kdo začne hrát, drží svůj „rytmus“ až do konce  Žáci si vyberou rytmické nástroje vhodné k jejich připravenému rytmickému modelu  Po té, co se všichni zapojí necháme orchestr několik taktů hrát  Skladbu lze ukončit dvěma způsoby:  Postupně se odpojí tak, jak se připojili – tzn. poslední napojený je prvním odpojeným  Postupně se odpojí v obráceném sledu – tzn. první napojený je prvním odpojeným

9  Obr. č  Obr. č  Obr. č  Ukázka. č  Josef Haydn: Symfonie č. 94, G dur, S úderem kotlů

10 Hudební nástroje – bicí Vytvořeno v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Autor: Mgr. Milena Naglmüllerová Předmět: Hudební výchova, oblast HUDEBNÍ NÁSTROJE Třída: prima - kvarta osmiletého studia Označení: VY_32_INOVACE_HV-1_02 Anotace a metodické poznámky: Materiál slouží pro základní poznání nauky o hudebních nástrojích. Navazuje na materiál Hudební nástroje – všeobecný přehled a věnuje se nástrojům bicím. Nedílnou součástí jsou hudební ukázky. V závěru je připravena aktivita, která slouží k prohloubení rytmického cítění žáků. Použité materiály: Michels, Ulrich, Encyklopedický atlas hudby. Praha, Nakladatelství Lidové noviny, s.r.o. 2000, ISBN Prezentace je vytvořena pomocí nástrojů Power Point 2010 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.


Stáhnout ppt "HV-1 Hudební výchova DUM č. 2 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu."

Podobné prezentace


Reklamy Google