Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

HV-1 Hudební výchova DUM č. 2 Prima – kvarta osmiletého studia

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "HV-1 Hudební výchova DUM č. 2 Prima – kvarta osmiletého studia"— Transkript prezentace:

1

2 HV-1 Hudební výchova DUM č. 2 Prima – kvarta osmiletého studia
Hudební Nástroje Bicí HV-1 Hudební výchova DUM č. 2 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II

3 Základní pojmy Symfonický orchestr – sekce bicích nástrojů
Idiofony – samozvučné Protiúderné Claves, talíře, kastaněty,… Rozezvučované paličkou Triangl, gong, zvonkohra, xylofon, metalofon, vibrafon,… Zprostředkovaně rozezvučované Chrastítka, rolničky, tamburína Trsací Hrací stroj, grumle Membranofony – blanozvučné Kotlové – tympány Jednoblánové bubnové Dvoublánové bubnové

4 Schéma symfonického orchestru
Obr. č. 1

5 Historie Prehistorická doba – tzv. „prvotní instrumentář“ (dosažitelný přírodní materiál) Archeologické nálezy hliněných bubnů (3. tis. př. n. l.) Jeskynní nástěnné malby Rituály, kulty + tanec Egypt – Mezopotámie, Čína, Střední Asie Nejprve jen s neurčitou výškou tónu Později laditelné Nepřeberné množství druhů z různých materiálů Dřevo, kámen, sklo, slitina, pálená hlína, kůže, …

6 Využití Rituální Signalizační - gong, tam-tam, zvon
Obr. č. 2 Rituální Signalizační - gong, tam-tam, zvon Součást lidových i „umělých“ orchestrů

7 J. Haydn - „S úderem kotlů“
Poslech Haydn Symphony No 94 G major "Surprise" "Mit dem Paukenschlag" Bernstein Wiener Philarmoniker J. Haydn - „S úderem kotlů“ Obr. č. 3

8 Aktivita Žáci vytvoří orchestr jen z rytmických nástrojů
Skladba bude ve čtyřčtvrtečním taktu Učitel udržuje tempo hraním první doby Každý žák si připraví svůj rytmický model – většinou ze čtvrtečních a osminových dob Nejprve si jej každý „zahraje“ jen na tělo sólově – tleskání, plácání, luskání,… Pak se postupně po dvou taktech žáci napojují – každý, kdo začne hrát, drží svůj „rytmus“ až do konce Žáci si vyberou rytmické nástroje vhodné k jejich připravenému rytmickému modelu Po té, co se všichni zapojí necháme orchestr několik taktů hrát Skladbu lze ukončit dvěma způsoby: Postupně se odpojí tak, jak se připojili – tzn. poslední napojený je prvním odpojeným Postupně se odpojí v obráceném sledu – tzn. první napojený je prvním odpojeným

9 Seznam použitých fotografií a ukázek
Obr. č. 1 - Obr. č. 2 - Obr. č. 3 - Ukázka. č. 1 - Josef Haydn: Symfonie č. 94, G dur, S úderem kotlů

10 Hudební nástroje – bicí
Vytvořeno v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Autor: Mgr. Milena Naglmüllerová Předmět: Hudební výchova, oblast HUDEBNÍ NÁSTROJE Třída: prima - kvarta osmiletého studia Označení: VY_32_INOVACE_HV-1_02 Anotace a metodické poznámky: Materiál slouží pro základní poznání nauky o hudebních nástrojích. Navazuje na materiál Hudební nástroje – všeobecný přehled a věnuje se nástrojům bicím. Nedílnou součástí jsou hudební ukázky. V závěru je připravena aktivita, která slouží k prohloubení rytmického cítění žáků. Použité materiály: Michels, Ulrich, Encyklopedický atlas hudby. Praha, Nakladatelství Lidové noviny, s.r.o. 2000, ISBN Prezentace je vytvořena pomocí nástrojů Power Point 2010 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.


Stáhnout ppt "HV-1 Hudební výchova DUM č. 2 Prima – kvarta osmiletého studia"

Podobné prezentace


Reklamy Google