Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

HV-1 Hudební výchova DUM č. 14 Prima – kvarta osmiletého studia

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "HV-1 Hudební výchova DUM č. 14 Prima – kvarta osmiletého studia"— Transkript prezentace:

1

2 HV-1 Hudební výchova DUM č. 14 Prima – kvarta osmiletého studia
Hudební formy Sonátová forma HV-1 Hudební výchova DUM č. 14 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II

3 Základní pojmy Nejrozšířenější hudební forma
Klasicismus - hudební sloh, 2. pol. 18. st. Monodie - jednohlas Komorní - menší rozsahem i počtem hráčů Orchestrální - větší rozsahem i počtem hráčů Variace - obměna

4 Historie Vznik a největší rozmach v 2. pol. 18. st.
Manheimská škola – Stamicové, Bendové O ustálení formy se zasloužil J. Haydn Nejčastěji se používá v 1. a 4. větách symfonií, koncertů, sonát,…. Stala se nejpoužívanější formou nejen v klasicismu, ale i romantismu a 20. st.

5 Stavba sonátové formy Vznik SF umožnilo použití 2. tématu
SF má 3 části: Expozice: Hlavní téma v základní tónině Vedlejší téma - kontrastní Provedení: Pracuje s tématy uvedenými v expozici, variace Repríza Opakuje expozici Vedlejší téma se objevuje v základní tónině Bývá ukončena kodou – často v ní graduje hlavní téma

6 Významní mistři Jan Václav Stamic Josef Haydn W. A. Mozart
L. van Beethoven A. Dvořák A většina autorů od klasicismu až do dnešních dob 

7 Jan Václav Stamic Český skladatel a houslista Objevitel sonátové formy
; Čechy; klasicismus Český skladatel a houslista Objevitel sonátové formy Reformátor čtyřvěté symfonie Rozšířil nástr. obsazení orchestru Vynikající dirigent Zakladatel „Manheimské školy“ Obdivovatelem byl i W. A. Mozart

8 Jan Václav Stamic 74 symfonií – dochovalo se 58 Více než 100 sonát
14 houslových koncertů 11 flétnových koncertů Koncerty pro klarinet, trubku 10 orchestrálních trií Mše Árie Litanie,…. Obr. č. 1 Ukázka:

9 Antonín Dvořák Skladatel klasicistně-romantické syntézy
; Čechy; romantismus Obr. č. 2 Skladatel klasicistně-romantické syntézy Světově nejhranější český mistr Americké angažmá ( ) Významný dirigent Dílo: Celkem 120 opusů, převažují orchestrální díla 9 symfonií Opery - Rusalka Stabat mater Ukázka:

10 Test Kdy vznikla sonátová forma?
Jaký podíl na jejím vzniku měli čeští muzikanti? Vyjmenuj části sonátové formy. Dvořákova 9. symfonie zazněla: a) jen na planetě Zemi b) na Marsu c) na Měsíci Kde se objevila sonátová forma poprvé?

11 Seznam použitých fotografií a ukázek
Obr. č. 1 - J. V. Stamic Obr. č. 2 - A. Dvořák, fotografie z roku 1886 Ukázka č. 1 – J. V. Stamic - Sinfonia a Quattro in F major Ukázka č. 2 - A. Dvořák – Symfonie č. 9 „Z Nového světa“, 4. věta

12 Hudební formy – sonátová forma
Vytvořeno v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Autor: Mgr. Milena Naglmüllerová Předmět: Hudební výchova, oblast HUDEBNÍ FORMY Třída: prima – kvarta osmiletého studia Označení: VY_32_INOVACE_HV-1_14 Anotace a metodické poznámky: Materiál slouží pro výklad vývoje hudební formy – sonátové . Zahrnuje ukázky děl a fotografie nejvýznamnějších skladatelů. Je součástí celku, který je věnován hudebním formám . V závěru je připraven test, který prověří základní pojmy z této oblasti. Použité materiály: Michels, Ulrich, Encyklopedický atlas hudby. Praha, Nakladatelství Lidové noviny, s.r.o. 2000, ISBN Prezentace je vytvořena pomocí nástrojů Power Point 2010 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.


Stáhnout ppt "HV-1 Hudební výchova DUM č. 14 Prima – kvarta osmiletého studia"

Podobné prezentace


Reklamy Google