Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

HV-1 Hudební výchova DUM č. 11 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "HV-1 Hudební výchova DUM č. 11 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu."— Transkript prezentace:

1

2 HV-1 Hudební výchova DUM č. 11 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Písňová forma, rondo

3 Základní pojmy I. Vzniká přiřazováním částí Dvoudílná: a-b (každý díl se opakuje) „Dívča, dívča, laštovička“ Třídílná: a-b-a (pomalé věty sonát a koncertů) „Ha, ty svatyj Vavřenečku“ a-b-c (méně častá) Píseň Instrumentální a vokální formy se stejnou stavbou

4 Základní pojmy II. Rondové formy - složená písňová forma Řetězové rondo a-b-a-c-a-d-a-e-f-a Obloukové rondo a-b-a-c-a-b-a Sonátové rondo Kombinace ronda a sonátové formy (finální věty symfonií, koncertů, atd.

5 Píseň Kompozice básně se slokami Lidová, zlidovělá, umělá Vokální hudební forma Strofická – všechny sloky stejná melodie Prokomponovaná – každá sloka melodicky jinak

6 Historie Středověk Trubadúři, truvéři, minnesängři, vaganti 15. a 16. st. Chanson (Francie) – 3 – 6 hlas + loutna Air – sólová píseň s loutnovým doprovodem Frottola, villanella, madrigal (Itálie) 18. st. Lidová píseň (Volkslied) 19. st. Německá umělá píseň v písňových cyklech 20. st. 2. Vídeňská škola

7 Významní mistři Wolfgang Amadeus Mozart Ludwig van Beethoven Franz Schubert Robert Schumann Johanes Brahms Gustav Mahler

8 Franz Schubert 1. etapa tvorby závislá na vídeňských klasicích Písňová tvorba – velmi záhy osobitý styl Bytostný lyrik tvořící plně v romantických, snových náladách Kompozice písní je „nezávislá“ na textu – vše je obsaženo v hudbě – Obr. č. 1

9 Ukázky 2 písně Fischer-Dieskau: 2 Famous Schubert Songs (translated) Ave Maria Luciano Pavarotti

10 Test Vysvětli pojem strofická píseň? Jaký je rozdíl mezi písní lidovou a umělou? Do jakého období patří trubadúři? Co je „air“: a) tanec b) píseň c) píseň i tanec Napiš alespoň 2 významné mistry, kteří se věnovali písňové tvorbě.

11 Seznam použitých fotografií a ukázek Obr. č peg peg Ukázka č F. Schubert 2 písně Uká zka č F. Schubert – Ave Maria

12 Hudební formy – písňová forma, rondo Vytvořeno v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Autor: Mgr. Milena Naglmüllerová Předmět: Hudební výchova, oblast HUDEBNÍ FORMY Třída: prima – kvarta osmiletého studia Označení: VY_32_INOVACE_HV-1_11 Anotace a metodické poznámky: Materiál slouží pro objasnění pojmů píseň, písňová forma a rondo. Je součástí celku, který je věnován nejznámějším hudebním formám. V závěru je připraven test, který prověří základní pojmy z této oblasti. Součástí matriálu je i poslechová část. Použité materiály: Michels, Ulrich, Encyklopedický atlas hudby. Praha, Nakladatelství Lidové noviny, s.r.o. 2000, ISBN Prezentace je vytvořena pomocí nástrojů Power Point 2010 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.


Stáhnout ppt "HV-1 Hudební výchova DUM č. 11 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu."

Podobné prezentace


Reklamy Google