Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

HV-1 Hudební výchova DUM č. 9 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "HV-1 Hudební výchova DUM č. 9 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu."— Transkript prezentace:

1

2 HV-1 Hudební výchova DUM č. 9 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Orchestry

3  Orchestr – větší soubor instrumentalistů se skupinovým obsazením hlasů  Komorní seskupení – obsazení sólistické  Duo - noneto  Dělení:  Podle obsazení – symfonický, komorní, smyčcový, dechový,...  Podle určení – operní, chrámový, taneční, vojenský, …

4  Orchestr  Antika = místo, kde se hraje divadlo  Později místo, kde sedí instrumentalisté - orchestra  18. st. název pro hudební těleso  Kapela  Ve středověku vokální soubor  Později orchestr nižších kvalit  „A cappella“  Sborový zpěv bez doprovodu nástrojů („jako v kapli Sixtinské“)

5  Středověk a renesance  Instrumentální skladby téměř nejsou, k doprovodu zpěvu především dechové nástroje  Nástroje hrají melodickou linku zpěvních partů  Baroko  Velký rozmach všech hudebních nástrojů  Orchestry od 14 do 100 hráčů  Obsazení značně proměnlivé  Kapelník řídil od cembala  Klasicismus  2. pol. 18. st. Mannheim  Obsazení víceméně dodnes platné  Důležitá role dirigenta – stojí před orchestrem

6  Romantismus  Velký nárůst až na 100 hráčů (Wagner)  20. století  Rozšiřuje se především skupina bicích  Proti velkým orchestrům se staví i velmi malé  21. století  Obsazení se řídí přímo přáním autora, včetně elektrofonů, používání zvukových záznamů, atd.

7  Smyčce  houslí, houslí, 8 viol, 8 violoncell, 6 kontrabasů  Dřeva  1 pikola, 3 flétny, 3 hoboje, 1 angl. roh, 1 basklarinet, 3 fagoty, 1 kontrafagot  Žestě  6 lesních rohů, 4 trubky, 4 pozouny, 1 tuba  Bicí  4 tympány, velký a malý buben, činely, triangl, …  Ostatní (dle skladby)  Harfy, klavíry, varhany, saxofon, …

8

9   Gustavo Dudamel: Dvorak, Symphony no. 9, 4. Allegro con fuoco

10  Kdy a od čeho získal orchestr své jméno?  Kolik hráčů má symfonický orchestr?  Pravidelným nástrojem symf. orchestru není:  a) Viola  b) Pikola  c) Saxofon  Kde stojí dirigent a bylo tomu tak vždy?  Výraz „a cappella“ znamená „s kapelou“?

11  Obr. č  Obr. č  Obr. č  Ukázka č  Jiří Červín - Loutna  Ukázka č  River Flows In You- Lindsey Stirling

12 Hudební nástroje – orchestr Vytvořeno v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Autor: Mgr. Milena Naglmüllerová Předmět: Hudební výchova, oblast HUDEBNÍ NÁSTROJE Třída: prima – kvarta osmiletého studia Označení: VY_32_INOVACE_HV-1_09 Anotace a metodické poznámky: Materiál navazuje na cyklus „hudební nástroje“ a věnuje se jejich uplatnění v různých orchestrech. Nedílnou součástí je hudební ukázka. V závěru je připraven jednoduchý test na prověření získaným vědomostí. Použité materiály: Michels, Ulrich, Encyklopedický atlas hudby. Praha, Nakladatelství Lidové noviny, s.r.o. 2000, ISBN Prezentace je vytvořena pomocí nástrojů Power Point 2010 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.


Stáhnout ppt "HV-1 Hudební výchova DUM č. 9 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu."

Podobné prezentace


Reklamy Google