Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

HV-1 Hudební výchova DUM č. 12 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "HV-1 Hudební výchova DUM č. 12 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu."— Transkript prezentace:

1

2 HV-1 Hudební výchova DUM č. 12 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Opera

3 Základní pojmy Opera - hudební drama Opera seria - „vážná“, hudba stojí v popředí Opera buffa - s komickými prvky Árie - uzavřené pěvecké číslo Ouvertura - předehra Dějství - jednání Libreto - text opery

4 Vznik opery Kolem roku 1600; baroko Florentská camerata – odkaz na řeckou monodii Claudio Monteverdi ( ) - obr. č. 1 Opera „Orfeo“ - poprvé 1607 v Mantově Duchovní hudba Opery a balety – výrazná charakteristika postav Ukázka: Obr. č. 1

5 Neapolská opera Konec 17. a první polovina 18. století; Itálie Alessandro Scarlatti ( ) Giovanni Battista Pergolesi ( ) Opera seria, opera buffa Dominuje belcanto – později zpěváci-kastráti Bohatá orchestrální partitura Velkolepé jevištní akce Kostýmy – soudobý módní oděv Ukázka:

6 Významní mistři a reformátoři Christoph Willibald Gluck Wolfgang Amadeus Mozart Richard Wagner

7 Christoph Willibald Gluck Návrat k myšlenkám Florentské cameraty Hudba se podřizuje textu Charakterizuje postavy a situace Odstranil virtuózní zpěv Sbor i balet se zapojuje do děje Předehra souvisí s dějem ; Německo; klasicismu Obr. č. 2

8 Wolfgang Amadeus Mozart Singspiel – mluvené dialogy, písně, árie Text se musí podřídit hudbě Výrazná práce s dynamikou Obměna orchestru Charakteristika postav a dějů Ukázka: ; Německo; klasicismus Obr. č. 3

9 Richard Wagner „Oper und Drama“ 1851 Gesamtkunstwerk – sloučení všech druhů umění Ouvertura před každým dějstvím Nepřetržitý proud hudby Příznačný motiv Ukázka ; Německo; romantismus Obr. č. 4

10 Test Kdy vznikla opera? Jaká je její základní „stavba“ Charakterizuj árii a ouverturu? V čem spočívá Gluckova reforma? Vysvětli pojem „Gesamtkunstwerk“.

11 Poslechový test G. F. Händel: opera Xerxes, árie Ombra mai fu W. A. Mozart: opera Don Giovanni, árie Comtura Pojmenuj typický barokní nástroj, který hraje basso continuo? K čemu slouží v baroku melodické ozdoby? Do jakého hlasu zařadíš part Dona Giovanniho a Comtura?

12 Seznam použitých fotografií Obr. č Claudio Monteverdi na obraze Bernarda StrozzihoBernarda Strozziho Obr. č Portrét od Josepha Duplesise, (Kunsthistorisches Museum, Vídeň)Josepha DuplesiseKunsthistorisches MuseumVídeň Obr. č Portrét od Johanna Nepomuka della Croce, okolo Obr. č. 4 -

13 Hudební formy - opera Vytvořeno v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Autor: Mgr. Milena Naglmüllerová Předmět: Hudební výchova, oblast HUDEBNÍ FORMY Třída: prima – kvarta osmiletého studia Označení: VY_32_INOVACE_HV-1_12 Anotace a metodické poznámky: Materiál slouží pro výklad vývoje hudební formy – opery. Zahrnuje ukázky děl a fotografie nejvýznamnějších reformátů. Je součástí celku, který je věnován hudebním formám. V závěru je připraven test, který prověří základní pojmy z této oblasti. Součástí testu je i poslechová část, ve které lze prověřit i znalosti z předcházejících kapitol. Použité materiály: Michels, Ulrich, Encyklopedický atlas hudby. Praha, Nakladatelství Lidové noviny, s.r.o. 2000, ISBN Prezentace je vytvořena pomocí nástrojů Power Point 2010 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.


Stáhnout ppt "HV-1 Hudební výchova DUM č. 12 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu."

Podobné prezentace


Reklamy Google