Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Matematika na základní škole Mýty a realita Eduard Fuchs Předseda Společnosti učitelů matematiky Praha 12. 2. 2015.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Matematika na základní škole Mýty a realita Eduard Fuchs Předseda Společnosti učitelů matematiky Praha 12. 2. 2015."— Transkript prezentace:

1 Matematika na základní škole Mýty a realita Eduard Fuchs Předseda Společnosti učitelů matematiky Praha

2 Realita vs. mediální obraz Co ovlivňuje veřejnost výrazněji?

3 Realita Zásadní změna – nová koncepce kurikulárních dokumentů Pozornost věnovaná výsledkům mezinárodních šetření (TIMSS, PISA) – mimochodem médii zcela nesprávně interpretovaných

4 Nekoncepčnost práce MŠMT Chaotické a nedomyšlené úpravy RVP Podléhání nejrůznějším nátlakovým skupinám Nedokončování prací na dlouhodobých projektech (standardy) Zřízení nejrůznějších orgánů a jejich práce mířící do ztracena (Národní koordinační a monitorovací centrum pro čtenářskou a matematickou gramotnost) Několikaletá příprava na neuskutečněné plošné testování žáků 5. a 9. tříd Podivná dělby kompetencí a úkolů mezi MŠMT, ČŠI a přímo řízenými organizacemi (matematická gramotnost)

5 Mediální obraz Matematika má u nás špatné výsledky! Proč? Protože ji učitelé učí špatně. Existuje náprava? Ano, je snadná! Učte Hejného metodou!

6 Mediální obraz I seriózní média se jen hemží články o nejrůznějších šarlatánech, obskurních léčitelích, kartářkách, o astrologii, numerologii a jiných pavědách V nejlepších případech jsou tyto články doprovázeny minimálním komentářem ve stylu: Někteří vědci to sice zpochybňují, ale to je jen jejich názor....

7 Česká televize

8 Některé díly Místa posvátná a energeticky silná Posvátná geometrie aneb hledání harmonie Tarot aneb věštíme z budoucnosti Astrologie aneb čteme ve hvězdách Magie aneb kde končí přírodní vědy

9 Vzdělávání Možnost vzdělávat se a učit se dovednostem je přece primárně vymoženost. Vědění by se proto mělo rozdávat jako bonbony: máš-li chuť, vezmi si a něco si nech na zítřek, ať se nepřejíš, nemáš-li chuť, zkus třeba jiný druh. Radka Kvačková

10 Matematika Kdo je médii pasován na odborníka vyjadřujícího se k čemukoliv týkajícího se matematiky a kdo tak výrazně ovlivňuje veřejné mínění? Obchodníci se vzděláváním O. Botlík a O. Šteffl

11 Botlík J ak bude vypadat brzy výuka středoškoláků? Právě před týdnem dokončil úvahu o moderní hudbě a poslal ji svému učiteli elektronickou poštou z domova. Nejdřív tedy prostuduje jeho odpověď. Pak si pustí do sluchátek motiv ze Stravinského svity Pták Ohnivák, na nějž ho učitel upozornil - David se totiž zmínil, že má Stravinského hudbu rád. Potom si začne na internetových stránkách Guggenheimova muzea v New Yorku prohlížet detaily obrazů Paula Kleeho, protože o něm připravuje referát. V odkazech pro školáky vyhledá, jak Kleeovo dílo hodnotí přední světoví historici umění, a nakonec si asi hodinu pohraje s jeho obrazem Červený balon.

12 Rok po nástupu nového ředitele už zbyli z původního sboru jen dva učitelé. Ostatní odešli sami nebo dostali výpověď. Ředitel ale přijal pouze tři nové - učitelství sice vystudoval jediný, zato jsou všichni velmi tvořiví. Třeba osnovy a metody výuky jsou v podstatě stejné jako v polovině minulého století. Tahle setrvačnost vždy vyhovovala většině učitelů ve školách, mnoha jejich učitelům na pedagogických fakultách i autorům učebnic.

13 Na 61. ročníku mezinárodního knižního veletrhu ve Frankfurtu nad Mohanem (2009) se soutěže Best European Schoolbook Awards zúčastnily učebnice ze 16 zemí.

14 Z VYJÁDŘENÉ MEZINÁRODNÍ POROTY Probíranou látku doplňují jednak cvičení, jednak fotografie, obrázky nebo další grafické prvky, které velice vtipně dané téma doplňují a přibližují učivo žákovi. Díky tomu probouzí učebnice zájem i u těch žáků, kteří dříve neměli dotyčný předmět příliš v oblibě. Učebnice je psána současným jazykem, je originální, výrazně motivující a zábavná.

15 Šteffl Podle něj je za tím špatně nastavené pojetí školské matematiky. Pojetí výrazně akademické, abstraktní a náročné, zaměřené více na zvládání formálních postupů než na skutečné porozumění a rozvoj myšlení. „Naše školství připravuje deset procent populace už od jedenácti let jako malé vědce. Ze zbylých pak dělá outsidery. Taky už od jedenácti.“. Upozorňuje přitom na známý fakt, že výuku matematiky od první třídy až po maturitu má v Česku pod kontrolou Jednota českých matematiků a fyziků. A tak dlouhá léta bylo cílem výuky matematiky (od první třídy!) připravit kvalitně hlavně budoucí studenty MFF či technik,“ dovozuje Šteffl, který dobře vystihuje i podstatu odporu k matematice.

16 To, že uvedení „odborníci na vzdělávání“ lžou a překrucují, je zákonité Hájí své obchodní zájmy Nekritizují MŠMT, Cermat, Jednotu aj. za to, co dělají špatně nebo nedělají vůbec, ale za to, že dělají něco, co je ohrožuje

17 Ještě k Hejného metodě Bude vždy menšinová Mediální masáž se stává kontraproduktivní Při nepochopení podstaty jsou výsledky neradostné

18 Píši Vám jménem bezradných rodičů. Již třetím rokem se na naší škole v Mutěnicích (okr. Hodonín) vyučuje matematika Hejného metodou a jsou zde používány učebnice z nakladatelství Fraus. ……. Na začátku letošního školního roku přešla trpělivost zhruba padesátku rodičů. Tito mají dle mého názoru oprávněné pochybnosti o kvalitě vědomostí touto metodou získaných. Většina z nich má doma i děti starších ročníků a proto mají možnost srovnání. Když to přeženu, tak tyto děti si neumí spočítat ani vrácené peníze v obchodě a ani neví kolik je např ! Nejvíce však nás rodiče děsí představa toho, že 7% takto experimentálně vyučovaných žáků mezi kterými jsou i naše děti přijde na střední školy kde bude 93% žáků s vědomostmi načerpanými "starou metodou". Kdo komu se bude přizpůsobovat ? ……….. Prohledali jsme celý internet a všude (krom několika nezávislých diskusních for) se dočítáme o převratnosti a genialitě této metody. Nic na světě není 100% a proto nám velice chybí nějaké odborné stanovisko či názor odborníka z "druhé strany".

19 Východiska? Co neovlivníme: Role vzdělání ve společnosti Fatální způsob financování školství

20 Co můžeme ovlivnit částečně Podpora a pomoc při „rozumných“ krocích MŠMT (přijímací zkoušky, maturita, kariérní řád,…)

21 Co (snad) děláme dobře Další vzdělávání učitelů Projekty zaměřené na podporu všech typů žáků Spolupráce s institucemi (CERMAT, NÚV)

22 Co musíme zlepšit Systematicky a intenzivně pracovat na vytváření nepokřiveného obrazu o roli vzdělání, přírodních věd a matematiky Nepřenechávat tuto roli hochštaplerům a obchodníkům Podporovat dobré kroky centrálních institucí a veřejně kritizovat špatné

23 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Matematika na základní škole Mýty a realita Eduard Fuchs Předseda Společnosti učitelů matematiky Praha 12. 2. 2015."

Podobné prezentace


Reklamy Google