Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou organismů s nepravým buněčným jádrem – bakterií a sinic.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou organismů s nepravým buněčným jádrem – bakterií a sinic."— Transkript prezentace:

1 Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou organismů s nepravým buněčným jádrem – bakterií a sinic. Materiál je plně funkční pouze s použitím internetu.

2  nepravé jádro  spora  mateřská buňka  dceřinná buňka  choroboplodný  desinfekce  antibiotika  botulin  rozkladač  vodní květ

3  nejjednodušší organismy, mají tzv. nepravé jádro a velmi jednoduchou buňku obrázek 1

4  nejjednodušší organismy s tzv. nepravým jádrem a jednoduchou buňkou  jaderná hmota je rozptýlena v cytoplazmě  při dělení se spojuje v jeden kruhovitý chromozom  na povrchu je plazmatická membrána a buněčná stěna  vytvářejí slizovitá pouzdra

5 Organismy s nepravým buněčným jádrem  nepravé jádro a jednoduchá buňka  jaderná hmota rozptýlena v cytoplazmě  na povrchu plazmatická membrána a buněčná stěna  slizovitá pouzdra

6  jsou všudypřítomné: hluboká moře, horní vrstvy atmosféry, půda, horké prameny  při zhoršených podmínkách tvoří ochranný obal = sporu  rozmnožují se dělením – z mateřské buňky vznikají 2 buňky dceřinné  různý tvar (koky – kulovité bakterie, tyčinky…)

7 Bakterie  všudypřítomné  při zhoršených podmínkách tvoří ochranný obal = sporu  rozmnožují se dělením – z mateřské buňky vznikají 2 buňky dceřinné

8  choroboplodné bakterie způsobují mnoho onemocnění: tyfus, angína, tuberkulóza… tyfusangína tuberkulóza  proti nákaze se můžeme chránit dezinfekcí (chemické hubení mikroorganismů), v případě propuknutí nákazy antibiotiky  angína - streptokok obrázek 2

9  mnoho bakterií je i užitkových: hlízkové bakterie, bakterie používané při výrobě jogurtů (Laktobacillus), při kvašení (zelí, ocet) jogurtůocet  bakterie způsobující tlení  rozkladači (rozkládají organické látky na anorganické – hniložijné bakterie) tlení  hlízkové bakterie vážou dusík ze vzduchu do půdy hlízkové bakterie  hlízkové bakterie na kořenech sóji obrázek 3

10  choroboplodné způsobují onemocnění: tyfus, angína, tuberkulóza…  dezinfekce - chemické hubení mikroorganismů  v případě propuknutí nákazy antibiotika  užitkové: hlízkové bakterie, výroba jogurtů, kvašení (zelí, ocet)  rozkladači – způsobují tlení ( hniložijné )  hlízkové bakterie vážou dusík

11  podobná stavba jako u bakterií  jsou jednobuněčné a vláknité  obsahují chlorofyl (v membránových měchýřcích), ale i jiná barviva (modré, modrozelené, červené, žluté)  jsou schopny fotosyntézy  při přemnožení vytváří „ vodní květ “ a vylučují do vody toxiny – alergie, ekzémy obrázek 4

12  drkalka  ve stojatých vodách, drkavý pohyb  1, 2 12  jednořadka  řetízkovitá vlákna  1, 2 12  sinivka  kolonie až o čtyřech buňkách  1, 2 12

13 Sinice  stavba jako bakterie  jednobuněčné a vláknité  obsahují chlorofyl, nebo jiná barviva  fotosyntéza  „ vodní květ “ – přemnožené bakterie, vylučují do vody toxiny  drkalka  jednořadka  sinivka

14 Organismy s nepravým buněčným jádrem  nepravé jádro a jednoduchá buňka  jaderná hmota rozptýlena v cytoplazmě  na povrchu plazmatická membrána a buněčná stěna  slizovitá pouzdra Bakterie  všudypřítomné  při zhoršených podmínkách tvoří ochranný obal = sporu  rozmnožují se dělením – z mateřské buňky vznikají 2 buňky dceřinné  choroboplodné způsobují onemocnění: tyfus, angína, tuberkulóza…  dezinfekce - chemické hubení mikroorganismů  v případě propuknutí nákazy antibiotika  užitkové: hlízkové bakterie, výroba jogurtů, kvašení (zelí, ocet)  rozkladači – způsobují tlení ( hniložijné )  hlízkové bakterie vážou dusík Sinice  stavba jako bakterie  jednobuněčné a vláknité  obsahují chlorofyl, nebo jiná barviva  fotosyntéza  „ vodní květ “ – přemnožené bakterie, vylučují do vody toxiny  drkalka  jednořadka  sinivka

15  Proč o bakteriích a sinicích říkáme, že mají nepravé jádro?  Uveď alespoň dvě bakteriální choroby.  Můžeme bakterie nějak využívat pro svůj prospěch?  Co znamená pojem vodní květ?

16  Použitá literatura: ČERNÍK, Vladimír; BIČÍK, Vítězslav; MARTINEC, Zdeněk. Přírodopis 1 : pro 6. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1. přepracované vydání. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, s. ISBN [ ]  Všechny uveřejněné odkazy [cit ] jsou dostupné pod licencí Creative Commons na nebo jsou chráněny svobodnou licencí GNU pro dokumenty.http://www.wikimedia.org  obr. 1 – srovnání buňky s pravým a nepravým jádrem  obr. 2 – streptokok pg pg  obr. 3– hlízkové bakterie  obr. 4 – Anabaena g g


Stáhnout ppt "Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou organismů s nepravým buněčným jádrem – bakterií a sinic."

Podobné prezentace


Reklamy Google