Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními podmínkami života, s fotosyntézou a principem třídění organismů.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními podmínkami života, s fotosyntézou a principem třídění organismů."— Transkript prezentace:

1 Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními podmínkami života, s fotosyntézou a principem třídění organismů. Materiál je plně funkční pouze s použitím internetu.

2  projevy života  fotosyntéza  oxid uhličitý  chlorofyl  anorganická látka  organická látka  průduch  druh  rod  čeleď  řád  třída  kmen  říše  název rodový  název druhový

3  výživa  získávání živin  rostliny - fotosyntéza  živočichové - potrava  houby - rozklad  vylučování  odstranění odpadních látek

4  dýchání  získávání energie  rozmnožování  zajištění pokračování života  nepohlavní – z jednoho organismu  pohlavní – dva rodičovské organismy

5  dědičnost  předávání vlastností z rodičovských organismů na potomky  růst a vývin  změny organismu během života

6  dráždivost  reakce na podněty z okolí  pohyb  přesun z místa na místo  pohyby částí organismu na místě

7 Projevy života  výživa  vylučování  dýchání  rozmnožování (pohlavní, nepohlavní)  dědičnost  růst a vývin  dráždivost  pohyb

8  FOTOSYNTÉZA : foto = světlo, syntéza = změna  dochází při ní k přeměně látek anorganických na látky organické Rovnice fotosyntézy:  voda + oxid uhličitý chlorofyl, sluneční záření  organické látky (cukr)+ kyslík  rostliny přijímají vodu a oxid uhličitý a za přítomnosti slunečního záření a chlorofylu z nich vytvářejí organické látky (glukózu = cukr) a jako vedlejší produkt vzniká kyslík

9 obrázek 1

10  opačným procesem je dýchání  díky kyslíku dochází k rozkladu organických látek, uvolňuje se energie a vzniká oxid uhličitý  rostliny dýchají pomocí průduchů, dýchají ve dne i v noci, fotosyntetizují jen ve dne obrázek 2

11  FOTOSYNTÉZA : přeměna látek anorganických na látky organické Rovnice fotosyntézy:  voda + oxid uhličitý chlorofyl, sluneční záření  organické látky (cukr)+ kyslík  opačný proces = dýchání  rozklad organických látek, uvolňuje se energie a vzniká oxid uhličitý  dýchání pořád, fotosyntéza jen ve dne

12  základní jednotkou je druh, který má dvouslovný název  slunéčko sedmitečné  rodový druhový název  schéma: DRUH  ROD  ČELEĎ  ŘÁD  TŘÍDA  KMEN  PODŘÍŠE  ŘÍŠE obrázek 4

13  slunéčko sedmitečné  Čeleď: Slunéčkovití  Řád: Brouci  Třída: Hmyz  Kmen: Členovci  Podříše: Mnohobuněční  Říše: Živočichové obrázek 5

14 Třídění organismů  základní jednotkou je druh, který má dvouslovný název  slunéčko sedmitečné  rodový druhový název název  schéma:  DRUH  ROD  ČELEĎ  ŘÁD  TŘÍDA  KMEN  PODŘÍŠE  ŘÍŠE  slunéčko sedmitečné  Čeleď: Slunéčkovití  Řád: Brouci  Třída: Hmyz  Kmen: Členovci  Podříše: Mnohobuněční  Říše: Živočichové

15 Projevy života  výživa  vylučování  dýchání  rozmnožování (pohlavní, nepohlavní)  dědičnost  růst a vývin  dráždivost  pohyb  FOTOSYNTÉZA : přeměna látek anorganických na látky organické Rovnice fotosyntézy:  voda + oxid uhličitý chlorofyl, sluneční záření  organické látky (cukr)+ kyslík  opačný proces = dýchání  rozklad organických látek, uvolňuje se energie a vzniká oxid uhličitý  dýchání pořád, fotosyntéza jen ve dne Třídění organismů  základní jednotkou je druh, který má dvouslovný název  slunéčko sedmitečné  rodový druhový název název  schéma:  DRUH  ROD  ČELEĎ  ŘÁD  TŘÍDA  KMEN  PODŘÍŠE  ŘÍŠE  slunéčko sedmitečné  Čeleď: Slunéčkovití  Řád: Brouci  Třída: Hmyz  Kmen: Členovci  Podříše: Mnohobuněční  Říše: Živočichové

16  Vyjmenuj všechny projevy života organismů (nápověda: je jich osm).  Popiš stručně, co se děje při fotosyntéze.  Znáš nějakou anorganickou a nějakou organickou látku?  Rostliny dýchají: a) jen ve dne b) jen v noci c) ve dne i v noci.  Který název tohoto živočicha je rodový a který druhový? Kos černý.

17  Použitá literatura: ČERNÍK, Vladimír; BIČÍK, Vítězslav; MARTINEC, Zdeněk. Přírodopis 1 : pro 6. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1. přepracované vydání. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2002. 104 s. ISBN 80-7235-068-4. [2012-17-08]  Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2012-17-08] jsou dostupné pod licencí Creative Commons na http://www.wikimedia.org, nebo jsou chráněny svobodnou licencí GNU pro dokumenty. http://www.wikimedia.org  snímky 3 až 6 – volné kliparty http://www.clker.com/cliparts/A/I/X/6/w/1/sun-md.png, http://www.clker.com/cliparts/L/E/J/K/h/y/human-kidney-md.png, http://www.clker.com/cliparts/d/E/Y/j/h/S/lungs-md.png, http://www.clker.com/cliparts/1/e/f/b/1346089346922515408symbols_sex.svg.med.png, http://www.clker.com/cliparts/e/d/2/9/11949853561585483844double_helix_anthony_lie_01.svg.m ed.png, http://www.clker.com/cliparts/G/8/c/L/T/g/plant-growth-md.png, http://www.clker.com/cliparts/e/6/9/3/13207813461380669984Snorting%20Bull.svg.med.png a http://www.clker.com/cliparts/a/3/0/3/11949898131009856924cavallo_architetto_franc_01.svg.med.pnghttp://www.clker.com/cliparts/A/I/X/6/w/1/sun-md.png http://www.clker.com/cliparts/L/E/J/K/h/y/human-kidney-md.png http://www.clker.com/cliparts/d/E/Y/j/h/S/lungs-md.png http://www.clker.com/cliparts/1/e/f/b/1346089346922515408symbols_sex.svg.med.png http://www.clker.com/cliparts/e/d/2/9/11949853561585483844double_helix_anthony_lie_01.svg.m ed.pnghttp://www.clker.com/cliparts/G/8/c/L/T/g/plant-growth-md.png http://www.clker.com/cliparts/e/6/9/3/13207813461380669984Snorting%20Bull.svg.med.png http://www.clker.com/cliparts/a/3/0/3/11949898131009856924cavallo_architetto_franc_01.svg.med.png  obr. 1 – fotosyntéza, volné kliparty http://www.clker.com/clipart-4360.html a http://www.clker.com/cliparts/T/z/e/J/5/m/sun-th.pnghttp://www.clker.com/clipart-4360.html http://www.clker.com/cliparts/T/z/e/J/5/m/sun-th.png  obr. 2 – průduch http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3f/Plant_stoma_guard_cells.png/481 px-Plant_stoma_guard_cells.png http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3f/Plant_stoma_guard_cells.png/481 px-Plant_stoma_guard_cells.png  obr. 3 – názvosloví http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2f/Biological_classification_L_Pengo_ cs.svg/1000px-Biological_classification_L_Pengo_cs.svg.png http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2f/Biological_classification_L_Pengo_ cs.svg/1000px-Biological_classification_L_Pengo_cs.svg.png  obr. 4 – slunéčko sedmitečné http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/02/Marienkaefer_in_Eibisch.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/02/Marienkaefer_in_Eibisch.JPG


Stáhnout ppt "Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními podmínkami života, s fotosyntézou a principem třídění organismů."

Podobné prezentace


Reklamy Google