Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou žahavců. Materiál je plně.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou žahavců. Materiál je plně."— Transkript prezentace:

1 Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou žahavců. Materiál je plně funkční pouze s použitím internetu.

2  láčka  polyp  medúza  nožní terč  regenerace  rozptýlená nervová soustava  pučení  atol  žahavé buňky  hermafrodit  pohlavní rozmnožování  nepohlavní rozmnožování  kolonie

3  Podříše: Mnohobuněční živočichové  Kmen: Žahavci  slaná i sladká voda  přisedlí (polyp)  nožní terč, vlastní tělo, ústní otvor, ramena  volní (medúza)  na povrchu mají žahavé buňky  ochrana, lov potravy  láčka – trávicí dutina s jedním otvorem obrázek 1

4  příjem kyslíku celým povrchem těla  nervová soustava velmi jednoduchá, rozptýlená  obvykle obojetníci (hermafroditi) = jeden jedinec má samčí (♂) i samičí (♀) pohlavní buňky  pohlavní rozmnožování splynutím ♂ a ♀ pohlavních buněk (dva rodiče, polovina vlastností od jednoho, polovina od druhého)  nebo rozmnožování nepohlavně  pučením (nový jedinec vyroste na těle rodiče a pak se oddělí, jeden rodič, stejné vlastnosti)

5 Podříše: Mnohobuněční živočichové Kmen: Žahavci  přisedlí (polyp)  nožní terč, vlastní tělo, ústní otvor, ramena, volní (medúza)  na povrchu žahavé buňky  ochrana, lov potravy  láčka – trávicí dutina s jedním otvorem  dýchají celým povrchem těla  nervová soustava velmi jednoduchá, rozptýlená  obvykle obojetníci (hermafroditi) = jeden jedinec má samčí (♂) i samičí (♀) pohlavní buňky  pohlavní rozmnožování splynutím ♂ a ♀ pohlavních buněk (dva rodiče, polovina vlastností od jednoho, polovina od druhého)  nebo nepohlavně  pučením (z tělních buněk, jeden rodič, stejné vlastnosti)

6  nezmar hnědý  má 6 – 7 ramen  nezmar má velkou schopnost regenerace = i z malého kousku doroste celý jedinec  1, 2 12  nezmar zelený  1, 2 12 obrázek 2

7 Třída: Polypovci  nezmar zelený  nezmar hnědý  velká schopnost regenerace = i z malého kousku doroste celý jedinec

8  talířovka ušatá  nejrozšířenější medúza  1, 2 12  měchýřovka portugalská  1, 2 12  čtyřhranka smrtelná  1, 2 12 obrázek 2

9 Třída: Medúzovci  talířovka ušatá  měchýřovka portugalská  čtyřhranka smrtelná

10  mají rohovité nebo uhličitanové schránky  vnější kostra  často vytváří kolonie  korálové útesy (atoly) obrázek 3

11  korál červený  nejznámější korál  1, 2 12  větevník mozkový  1, 2 12  houbovník obecný  1, 2 12  sasanka koňská  sasanky žijí jednotlivě, ne v koloniích  1, 2 12  sasanka plášťová  tato sasanka žije v soužití s rakem poustevníčkem  1, 2 12

12 Třída: Korálnatci  mají rohovité nebo uhličitanové schránky  vnější kostra  často vytváří kolonie  korálové útesy  korál červený  větevník mozkový  houbovník obecný  sasanka koňská  sasanky žijí jednotlivě, ne v koloniích  sasanka plášťová  tato sasanka žije v soužití s rakem poustevníčkem

13 Žahavci:  přisedlí (polyp)  nožní terč, vlastní tělo, ústní otvor, ramena, volní (medúza), žahavé buňky  ochrana, lov potravy  láčka – trávicí dutina s jedním otvorem  dýchání celým povrchem těla, rozptýlená nervová soustava  obvykle obojetníci (hermafroditi) = jeden jedinec má samčí (♂) i samičí (♀) pohlavní buňky  pohlavní rozmnožování splynutím ♂ a ♀ pohlavních buněk, nebo nepohlavně  pučením  pohlavní rozmnožování = splynutí ♂ a ♀ pohlavních buněk, dva rodiče, polovina vlastností od jednoho, polovina od druhého  nepohlavní rozmnožování = z tělních buněk, jeden rodič, stejné vlastnosti

14 Polypovci:  nezmar zelený  nezmar hnědý - regenerace = i z malého kousku doroste celý jedinec Medúzovci  talířovka ušatá  měchýřovka portugalská  čtyřhranka smrtelná Korálnatci  mají rohovité nebo uhličitanové schránky  vnější kostra  často vytváří kolonie  korálové útesy  korál červený  větevník mozkový  houbovník obecný  sasanka koňská  sasanky žijí jednotlivě  sasanka plášťová  v soužití s rakem poustevníčkem

15  Vysvětli rozdíl mezi nepohlavním a pohlavním rozmnožováním.  Co znamená, když se řekne hermafrodit?  Proč mají nezmaři tak velkou schopnost regenerace a lidé ne?  Jaký prospěch mají ze svého soužití sasanka a rak poustevníček?

16  Použitá literatura: ČERNÍK, Vladimír; BIČÍK, Vítězslav; MARTINEC, Zdeněk. Přírodopis 1 : pro 6. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1. přepracované vydání. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, s. ISBN [ ]  Všechny uveřejněné odkazy [cit ] jsou dostupné pod licencí Creative Commons na nebo jsou chráněny svobodnou licencí GNU pro dokumenty.http://www.wikimedia.org  obr. 1 – nezmar  obr. 2 – medúza e_Ohrenqualle_ _215.jpg/640px-Qualle_Ohrenqualle_ _215.jpg e_Ohrenqualle_ _215.jpg/640px-Qualle_Ohrenqualle_ _215.jpg  obr. 3 – korál brum.jpg brum.jpg


Stáhnout ppt "Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou žahavců. Materiál je plně."

Podobné prezentace


Reklamy Google