Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0389 Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE1_20 Tematický.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0389 Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE1_20 Tematický."— Transkript prezentace:

1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE1_20 Tematický celek:Biologie pro střední školy Ročník2 Datum dokončení: Anotace:Podpora výukové hodiny, seznámení studentů s živočišnými houbami Jméno autora:Mgr. Lenka Payerová

2 Říše: Živočichové Oddělení: Diblastika

3 Kmen: Živočišné houby (Houbovci, Porifera)

4  Starobylá skupina živočichů  Vodní – většinou mořští  V dospělosti žijí přisedle

5 Stavba těla  Asymetrické tělo, nepravidelný tvar  Bez skutečných tkání a orgánů  Centrální (oskulární dutina)  Ostie  Oskulum

6  Tělo tvořeno pouze 2 vrstvami buňek:  A) ektodermem - krycí funkce  B) entodermem - límečkovité buňky (choanocyty) !!!! - Udržují pohyb vody od ostií do dutiny a osculem ven

7  vrstvy odděleny rosolovitou hmotou (mezoglea, mezenchym) obsahující různé typy buněk  Např. skleroblasty – vylučují jehlice (oporná funkce)  vápenaté  křemičité  spongin

8 rozmnožování  Hermafrodité  Častější nepohlavní a) Vnější pučení b) Vnitřní pučení (u sladkovodních, vnitřní pupeny – gemule) Pohlavní - Vnější oplození - Vývoj nepřímý – z oplozeného vajíčka vzniká larva AMFIBLASTULA (pohyblivá, poté přisedá)

9 Houby křemičité h. pletená (Venušin koš)

10 h. říční

11 Houby rohovité (spongin) H. mycí

12 Kmen: Žahavci (Cnidaria)

13  Vodní živočichové (převážně mořští, ale i sladkovodní)  Paprsčitě souměrné tělo  Mezi ektodermem a entodermem vrstva rosolovité hmoty (mezoglea) s opornou funkcí  Větší specializace buněk !!!  Žahavé buňky (knidocyty) ektodermální b., stočené duté žahavé vlákno, při podráždění vymrštění → omráčení kořisti jedem

14  Nejjednodušší typ trávicí soustavy  LÁČKA – vakovitá dutina s 1 otvorem (současně přijímací i vyvrhovací)  Gastrovaskulární soustava – složitější láčka, zajišťuje trávení i rozvod živin  Rozptýlená (difúzní) nervová soustava  Svalová soustava  Chybí dýchací, cévní (nahrazena gastrovaskulární), vylučovací

15 Mohou se vyskytovat ve 2 formách: POLYP - Přisedlé, nepohlavní stádium, má láčku MEDÚZA - Pohyblivé, pohlavní stádium, gastrovaskulární s.

16 rozmnožování  Gonochoristé i hermafrodité, oplození vnější  Častá rodozměna (metageneze)  Z oplozeného vajíčka → larva planula, po přisednutí vzniká polyp → pučením či strobilací (odškrcování),tj. NP vzniká efyra (malá medúzka), ta dospívá v medúzu → PR.

17 Systém  Třídy:  1. Polypovci  2. Medúzovci  3. Korálnatci

18 Znaky  Paprsčitá tělní souměrnost  Dvojvrstevné tělo  Žahavé buňky  Neprůchodná trávicí soustava  Dvě stadia v životním cyklu  Častá tvorba kolonií

19 1. Paprsčitá tělní souměrnost  Tělem lze proložit několik rovin souměrnosti

20 2. Dvojvrstevné tělo  Tělo tvořeno vrstvami ektoderm a entoderm  Mezi nimi je rosolovitá hmota = mezoglea

21 3. Žahavé buňky (knidoblasty)  Proto název kmene žahavci  Mají vlákno, které se vymrští  Zabodne se do těla kořisti či nepřítele  Dutinou vlákna neurotoxin → omráčení

22 4. Neprůchodná trávicí soustava  Láčka = slepě končící trávicí dutina  Bez řitního otvoru  Pouze jeden otvor = přijímací i vyvrhovací

23 5. Dvě vývojová stadia  Polyp = přisedlá forma  Medúza = pohyblivá plovoucí forma

24 POLYP - přisedlá forma MEDÚZA - pohyblivá plovoucí forma

25 6. Tvorba kolonií  Jedinci žijící pohromadě  Každý plní nějakou funkci

26 1. Polypovci  Moře i sladké vody  Převládá stadium polypa  Nožní terč  Tělo  Chapadla  Rozptýlená NS  Většina hermafrodité

27 Zástupci polypovců  1. Nezmaři –rozmnožují se pučením i pohlavně, živí se drobnými živočichy  2. Medúzka sladkovodní – polyp bez chapadel, medúza několik set chapadel

28 Nezmaři

29 Nezmar hnědý

30 Nezmar zelený

31 Trubýši -Koloniální výhradně mořští polypovci -Různé typy polypů vyrůstají na prodlouženém stvolu -diferenciace k různým funkcím (nadnášení, pohyb, smyslová funkce, zachycení a pohlcení potravy, rozmnožování), až 30 m

32 Třída: MEDÚZOVCI  V životním cyklu převládá stádium medúzy, polyp malý  Gonochoristé  Výhradně mořští  Mohou světélkovat, popálit člověka  Až 2m  Hustě větvená trávicí soustava  Polypové stadium odškrcuje medúzky = strobilace (nepohlavní rozmnožování)

33 Zástupci medúzovců  Talířovka ušatá  Kalichovky  Čtyřhranky

34 TALÍŘOVKA

35 kořenoústky

36 ČTYŘHRANKY: :klobouk má 4 hrany,žijí při pobřeží tropických i subtropických moří

37 Třída: KORÁLNATCI  V životním cyklu pouze stádium polypa  Polyp se rozmnožuje pučením i pohlavně  Hermafrodité  Výhradně mořští (teplá moře)  Přisedlí  Tvoří kostry z anorganického i organického materiálu

38 Zástupci korálnatců  Korál červený – Středomoří, výroba šperků  Sasanky – žijí samostatně, ohebné tělo, množství chapadel, některé ryby (klaun) – symbioza  Praví koráli:  Větevník – větvené kolonie  Mozkovník – bochníkovitý útvar

39 KORÁLNATCI: mořští živočichové

40 Sasanky - měkké tělo, netvoří kosterní útvary solitérní, netvoří kolonie

41

42 Praví koráli  Tělo vyztuženo CaCO3, vytváří kosterní útvary → korálové útesy, ostrovy = atoly  Tvoří kolonie

43 A pár otázek na závěr: 1.Jakou formu má polyp a medúza? 2. Co je to polyp? 3. Co je typické pro čtyřhranky? 4. Jak se rozmnožují nezmaři?

44 Odpovědi: 1. polyp-přisedlá forma, medúza- pohyblivá forma 2. polyp-nepohlavní stádium medúzovců 3. čtyřhranky-mají klobouk se čtyřmi hranami 4. Rozmnožují se pučením z ramene

45 Zdroje ŘEZNÍČKOVÁ, Iva. Houbovci [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PATRAS, David. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: LIFETRANCE. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: WAGNER, Ralf. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BIERMAN, Ed. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: GAUTSCH, Guido. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:


Stáhnout ppt "Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0389 Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE1_20 Tematický."

Podobné prezentace


Reklamy Google