Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími hydrosféru. Materiál je plně funkční pouze s použitím.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími hydrosféru. Materiál je plně funkční pouze s použitím."— Transkript prezentace:

1 Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími hydrosféru. Materiál je plně funkční pouze s použitím internetu.

2  skupenství  koloběh vody  patogenní  eutrofizace

3  vodní obal Země  voda ve všech skupenstvích (pevném, kapalném i plynném)  pevné: sníh a led  kapalné: voda povrchová (řeky, jezera, oceány, moře) a podpovrchová  plynné: vodní pára v ovzduší

4  pouze zhruba 3% sladké vody, zbytek vody je slané  nejvíce sladké vody je v ledovcích a sněhu  přes 30% sladké vody je jako voda podpovrchová

5 Hydrosféra  vodní obal Země  skupenství: pevné (sníh, led), kapalné (povrchová, podpovrchová voda) i plynné (vodní pára)  3% sladké vody, většina ve formě ledu a sněhu

6 obrázek 2

7  koloběh vody – hydrologický cyklus  voda z řek se vlévá do oceánů  voda se vypařuje jak z pevnin, tak z oceánů  odpařená voda kondenzuje (sráží se)  v podobě srážek (déšť, sníh) padá na zem  část vody vsákne, zbytek odteče do řek a oceánů  koloběh vody – videovideo  koloběh vody ovlivňuje člověk – ovlivňuje odtok vody z krajiny (odlesňování, stavebnictví, odvodňování, stavba přehrad...)

8 Koloběh vody  hydrologický cyklus  vypařování → kondenzace → srážky → vsakování, odtok  ovlivnění koloběhu vody člověkem (odlesňování, odvodňování, přehrady, výstavba...)

9  v rozvinutých zemích 500 – 800 l/den  v rozvojových zemích 50 – 150 l/den  z celkové spotřeby připadá 70% zemědělství, 20% průmysl a 10% ostatní účely obrázek 3

10 Spotřeba vody  rozvinuté státy – mnohem větší spotřeba než rozvojové  největší spotřeba v zemědělství, pak v průmyslu

11  patogenními organismy (viry, bakterie, paraziti...) – například ze splašků  eutrofizace vod – znečištění živinami způsobí velký nárůst řas a sinic (vodní květ) a tím klesá obsah kyslíku  toxické látky – např. těžké kovy, nejčastěji z průmyslu  teplotní znečištění

12  eutrofizace vody obrázek 4

13 Druhy vody  pitná – zdravotně nezávadná, nesmí obsahovat žádné škodlivé látky v množství, které by mohlo poškodit organismus  užitková – bakteriologicky nezávadná, k mytí, koupání, praní, nesmí se pít nebo z ní vařit  provozní – pouze k provozním účelům Čištění vod  mechanické – zachycování hrubých nečistot  biologické – odbourávání organických látek pomocí mikroorganismů  chemické – srážení anorganických látek

14 Znečištění mořské vody  velké řeky – přinášejí znečištěnou vodu ze zemědělství, domácností a průmyslu  těžba ropy – úniky do oceánů z plošin  námořní doprava – havárie tankerů, únik paliva z lodí  nadměrný rybolov – ani tak neznečišťuje, jako snižuje populaci některých druhů

15 Znečištění vody  patogenní organismy (viry, bakterie, paraziti...)  eutrofizace vod – znečištění živinami → nárůst řas a sinic → klesá obsah kyslíku  toxické látky – např. těžké kovy  teplotní znečištění Druhy vody  pitná – zdravotně nezávadná, nesmí obsahovat nic co by mohlo poškodit organismus  užitková – k mytí, koupání, praní  provozní – k provozním účelům

16 Čištění vod  mechanické – zachycování hrubých nečistot  biologické – odbourávání organických látek pomocí mikroorganismů  chemické – srážení anorganických látek Znečištění mořské vody  velké řeky  těžba ropy  námořní doprava  nadměrný rybolov –neznečišťuje, snižuje populaci některých druhů

17  hydrosféra = vodní obal Země  skupenství: pevné (sníh, led), kapalné (povrchová, podpovrchová voda) i plynné (vodní pára) 3% sladké vody, většina ve formě ledu a sněhu  hydrologický cyklus: vypařování → kondenzace → srážky → vsakování, odtok, ovlivnění koloběhu vody člověkem (odlesňování, odvodňování, přehrady, výstavba...)  spotřeba vody: rozvinuté státy – mnohem větší spotřeba než rozvojové, největší spotřeba v zemědělství, pak v průmyslu  znečištění vody: patogenní organismy (viry, bakterie, paraziti...), eutrofizace vod (znečištění živinami → nárůst řas a sinic → klesá obsah kyslíku), toxické látky – např. těžké kovy, teplotní znečištění  druhy vody: pitná (zdravotně nezávadná, nesmí obsahovat nic co by mohlo poškodit organismus), užitková (k mytí, koupání, praní), provozní –k provozním účelům

18  čištění vody: mechanické (zachycování hrubých nečistot), biologické (odbourávání organických látek pomocí mikroorganismů), chemické (srážení anorganických látek)  znečištění moří: velké řeky, těžba ropy, námořní doprava, nadměrný rybolov – neznečišťuje, snižuje populaci některých druhů

19  V jakých skupenstvích se voda na Zemi vyskytuje? Uveď příklady.  Je na Zemi více slané nebo sladké vody?  Stručně popiš hydrologický cyklus.  Jak může docházet ke znečištění vod?  Vysvětli pojem eutrofizace.  K čemu můžeme, a k čemu už nesmíme využívat užitkovou vodu?

20  Použitá literatura: ČERNÍK, Vladimír, Zdeněk MARTINEC a Jan VÍTEK. Přírodopis 4: pro 9. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. 2. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2004, 88 s. ISBN X. [ ]  ČERVINKA, Pavel. a kolektiv. Ekologie a životní prostředí: učebnice pro střední školy a odborná učiliště. 1. vydání. Praha: nakladatelství České geografické společnosti s.r.o., ISBN [ ]  Všechny uveřejněné odkazy [cit ] jsou dostupné pod licencí Creative Commons na nebo jsou chráněny svobodnou licencí GNU pro dokumenty.  obr. 1 – moře x-Nordsee_Wellen.JPG x-Nordsee_Wellen.JPG  obr. 2 – koloběh vody  obr. 3 – kapající kohoutek _small.gif _small.gif  obr. 4 – eutrofizace


Stáhnout ppt "Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími hydrosféru. Materiál je plně funkční pouze s použitím."

Podobné prezentace


Reklamy Google