Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

TRÉNINK BRANKÁŘE Jediný specifický post ve fotbale…

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "TRÉNINK BRANKÁŘE Jediný specifický post ve fotbale…"— Transkript prezentace:

1 TRÉNINK BRANKÁŘE Jediný specifický post ve fotbale…

2 PROČ DOKÁŽE PETR ČECH UDĚLAT TENTO ZÁKROK? Technika Vyražení míče Taktika Čte hru Rozhoduje se Komunikuje Kondice Sprint k míči Odraz Koordinace Síla Psychika Odvaha Odhodlání Zodpovědnost

3 ÚLOHY BRANKÁŘE – CHYTAJÍCÍHO HRÁČE 1. Zabraňuje gólům 2. Plní funkci hráče v poli 3. Řídí hráče 4. Zakládá útoky 5. Zabraňuje útokům soupeře 6. Povzbuzuje hráče

4 CHARAKTERISTIKA A POŽADAVKY 1. Vysoké nároky na somatotyp 2. Předvídavost a statečnost 3. Vysoká úroveň dovedností 4. Psychická odolnost 5. Motorické schopnosti na vysoké úrovni 6. Obratnost a koordinace 7. Rychlost motorická a reakční 8. Vytrvalost 9. Sebevědomí

5 SPECIALIZACE A TRÉNINK Kdy začít s tréninkem brankářů? Všeobecná příprava začíná už ve fotbalové školičce. Pokud individuální specializace, tak ne v čase tréninku….. Jak je to ve hře? Do konce mladší přípravky neustálá rotace na tomto postu. Ve starší přípravce už se počet hráčů do brány zmenšuje. Co ve školičce? Tento post neřešit. V utkáních hrát na malé branky bez brankářů… Co když do brány hráč nechce. Máme ho nutit aby si to vyzkoušel? Rozhodně ne….. Činnost musí být chtěná, aby se tam hráč cítil dobře. Čeho si při pozdějším výběru brankáře nejvíce všímáme? Odvaha, rychlost a somatotyp. Největší problémy při hře s brankářem? Rozehrávka. Zbytečně velký důraz který kladou trenéři a rodiče na tento post u nejmenších.

6 SPECIALIZACE A TRÉNINK Co když chce hráč do brány přesto, že mu to tam vůbec nejde? Rozhodně mu dát možnost. Kdo může říct, že to jednou nebude jinak. Od kdy specializovaný trénink brankářů? Starší přípravka. Vybraní hráč s předpoklady a se zájmem o tento post. Kolikrát týdně? Minimálně 1x. Mají brankáři v mladších žácích chodit do pole? Rozhodně….. Stále rozvíjíme herní praxi. Brankář ve starších žácích? Většinou uzavřený post. Do pole rotuje spíše výjimečně.

7 HČJ Útočné Vedení míče Přihrávání/rozehrávání Řízení hry Obcházení Obranné Stavění se Chytání míče Vyrážení míče Odkopávání míče Řízení hry Všechny činnosti brankáře na hřišti v nepřerušené hře a při standardních situacích by měly být doprovázeny slovním projevem…..

8 POHYBOVÁ PŘÍPRAVA – POHYB BRANKÁŘE Druhy pohybu: Chůze Běh Sprint: Převládají krátké úseky Důležitá je reakční rychlost Delší sprinty jsou vyjimkou Úkroky a boční sprint: Důležitá koordinace pohybu Nedělat velké kroky ale kratší a dynamické Přesun na kratší vzdálenost 1-2 metry Úkroky a boční sprint: Důležitá koordinace pohybu Nedělat velké kroky ale kratší a dynamické Přesun na kratší vzdálenost 1-2 metry Při pohybu by brankář měl být neustále čelem do hry…

9 ZÁKLADNÍ POSTAVENÍ BRANKÁŘE Tělo Mírně nakloněné dopředu (váha se přenáší na špičky) Nohy Obě v kontaktu se zemí, rozkročené na šířku ramen Kolena mírně pokrčené Ruce Pozice musí umožnit co nejrychlejší kontakt s míčem Otevřené dlaně v úrovni středu těla s mírným pokrčením v loktech umožňuje brankáři zasáhnout na všechny typy střel (nízké a i vysoké) Hlava Ve středu a mírně do předu. Oči sledují letící míč

10 DOVEDNOSTNÍ PŘÍPRAVA – CHYTÁNÍ Chytání ve stoji: Polovysoké míče – do prstů, do koše Míče po zemi – chytání v pokleku Míče odražené od země – do prstů, do koše, v podřepu Vysoké míče – chytání ve výskoky Z hlediska zákroku – chycení ve stoji, vyražení ve stoji (rukou, nohou, tělem, hlavou)

11 DOVEDNOSTNÍ PŘÍPRAVA – CHYTÁNÍ Chytání v pádě: Podle dráhy letu míče – po zemi do strany, polovysoké a vysoké míče do strany, odražené míče od země, vysoké míče za záda Podle odrazu brankáře: Chytání v pádě bez odrazu V pádě s odrazem – odraz z místa (bez úkroku), odraz z pohybu (s úkrokem) Z hlediska zákroku – chycení v pádě, vyražení v pádě (rukou, nohou, hlavou) Pravidla: Padat na bok a ne na břicho Odrážet se ze správné nohy (z té na kterou stranu padám) Natažené ruce k míči Vždy jít proti míči

12 DOVEDNOSTNÍ PŘÍPRAVA – ZAKLÁDÁNÍ ÚTOKŮ Po zemi rukou: S rozběhem Bez rozběhu Vzduchem rukou: Přes hlavu Bokem Po zemi nohou: Placírkou Nártem Vzduchem nohou: Z ruky – výkopem z ruky, halfvolejem Ze země

13 KONDIČNÍ PŘÍPRAVA U MLADÝCH BRANKÁŘŮ Vytrvalost: se rozvíjí prostřednictvím her. Na individuálním a ani ve skupinovém či hromadném tréninku se vytrvalosti není potřeba věnovat. Rychlost: základní prvek kvalitního brankáře. A to rychlost akční, reakční a lokomoční. Rozvíjíme formou her, při individuálním tréninku však neopomeneme na kvalitu a techniku provedení dovednosti. Akční rychlost: výbušné starty Reakční rychlost: rychlost reakce Lokomoční rychlost: rychlost běhu Síla: přetahy, přetlaky a různá úpolová cvičení. Různé přeskoky, přelézání, lezení a šplhání. V pozdějším věku přeskoky překážek s následnou další činností. Pro brankáře je důležitá zejména síla RYCHLÁ. Co se týče zpevňovacích/stabilizačních cvičení, tak ty mají velmi pozitivní dopad na rozvoj mladého brankáře. Koordinace: správný nácvik a zdokonalování pohybových schopností má pozitivní dopad na sportovní rozvoj dětí. V tomto věkovém období je potřeba hráče stimulovat co největším počtem cvičení, a co největším počtem pohybových vzorců. A t v různých podmínkách, polohách a prostředí. Důležité prvky: Bez míče – běžecká abeceda, koordinační překážkové dráhy, švihadlo, gymnastika S míčem – ovládání míče, překážkové dráhy zakončené specifickou činností s míče, gymnastika s míčem, různé hry s míčem. Flexibilita: důležitý prvek u každého sportovce. U brankářů ve fotbale tomu není jinak. Způsobuje prevenci před zraněními. A větší kloubní rozsah a tím pádem možnost lepších zákroků.

14 PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA Klíčové body:  mít radost ze hry, z tréninku, z chytání  budování vztahů (mezi hráči, mezi trenérem a hráči), integrovat se do kolektivu  správný přístup k tréninku – dokázat se co nejdéle soustředit, být pozorný, spolupracovat s trenérem, nebát se zeptat  respektování trenéra, spoluhráče, protihráče rozhodčího  děti v tomto věku chtějí vždy vyhrát a být všude první (rychlost na úkor kvality)  naučit se akceptovat prohru  postupné si osvojování zodpovědnosti která souvisí s postem brankáře  seznamování s negativními stránkami brankářského postu (komentování obdržených branek od ostatních….)  vliv rodiny: pozitivní – brankář má podporu, negativní – ambiciózní rodiče  vliv brankářských vzorů (pozitivní, negativní)  sledování jiných brankářů  na prvním místě škola Budování vztahu na základě důvěry mezi hráčem/brankářem a trenérem, a důkladné poznání jedince trenérem, pomůže v budoucnu lépe a lehčeji řešit vzniklé problémy. Každý hráč/brankář je jedinečný a vyžaduje individuální citlivý přístup…

15 INFORMACE

16 DĚKUJI ZA POZORNOST Stanislav Duben


Stáhnout ppt "TRÉNINK BRANKÁŘE Jediný specifický post ve fotbale…"

Podobné prezentace


Reklamy Google