Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základy sportovního tréninku mládeže Mgr. Jan Jakubíček.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základy sportovního tréninku mládeže Mgr. Jan Jakubíček."— Transkript prezentace:

1 Základy sportovního tréninku mládeže Mgr. Jan Jakubíček

2 DÍTĚ NENÍ ZMENŠENÝ DOSPĚLÝ!!!

3 Rozdíly mezi dětmi ( 6 – 15 let ) a dospělými  Dětství a adolescence jsou charakteristické výraznými změnami  Intenzivní růst  Vývoj různých orgánů  Psychický a sociální vývoj  Pohybový rozvoj  Vzhledem ke stavu změn důležitých pro sportovní přípravu lze děti rozdělit do dvou věkových skupin  Mladší školní věk 6 – 11 let  Starší školní věk 12 – 15 let

4 Děti ve sportu  Trénink dětí nevychází z tréninků dospělých  Děti přejímají názory a proto se s nimy musí zacházet opatrně  Trénink dětí spočívá především v rozvoji pohybových schopností a dovedností  Trénování by mělo být pro děti zábavou ( čím jsou mladší, tím víc )  Příliš intenzívní trénink může být fyzicky i psychicky škodlivý

5 Cíle a zásady sportovní přípravy dětí  Cíle mohou být různé  Šampioni x děti co si hrají  Ať je cíl jakýkoliv neměl by trenér porušit základní pravidla  Nepoškodit děti  Vytvořit kladný vztah ke sportu  Vytvoření základu pro specializovaný trénink  Zásady trénování dětí  Zásada uvědomělosti a aktivity  Zásada názornosti  Zásada soustavnosti  Zásada přiměřenosti  Zásada trvalosti  Všechny zásady spolu souvisí a jejich dodržování zefektivňuje a zkvalitňuje tréninkový proces

6 Mladší školní věk  Rovnoměrný tělesný vývoj  Schopnost učit se novým dovednostem  Zvýšená vnímavost k okolnímu světu  Reálné období – vnímají to co je  Impulzívní chování, slabá vůle  Zlatý věk motoriky rychlé učení x zapomínání  Sociální interakce mimo rodinu v rovnocenném kolektivu  Hra x vážná činnost

7 Trénování dětí v mladším školním věku  Pohyb působí dětem radost  Jsou snadno ovladatelné  Co nejvíce uplatňovat herní princip  Pestrá a často obměňovaná činnost, všestrannost  Využívat dětského nadšení pro správně zvolenou činnost tak aby formovalo jejich vztah ke sportu  Snadné přejímání názorů dospělých = odpovědnost trenéra

8 Starší školní věk  Nerovnoměrný vývoj negativně ovlivňuje kvalitu pophybu  Schopnost přizpůsobovat dovednosti měnícím se podmínkám, předvídání  Bouřlivý duševní a sociální vývoj  Schopnost uchopení abstraktních věcí  Předpoklad k rozvoji rychlostních schopností

9 Trénování dětí ve staším školním věku  Přechod od hry a všestranné přípravy k cílevědomé činnosti specializovaného tréninku  Taktní a diskrétní přístup trenéra  Respertování potřeb mimo sport  Dbát na správné držení těla  Racionalizace sportovního tréninku

10 Věk dítěte  Kalendářní - k němu jsou vztaženy všechny informace v literatuře  Biologický – je dán stupňem biologického vývoje organismu vyspělost x retardace  Sportovní – jak dlouho se jedinec věnuje sportovní přípravě

11 Senzitivní období  Jsou období zvláště vhodná pro stimulaci určitých pohybových schopností a dovedností  Koordinační schopnosti 7 – 11 let  Rychlostní schopnosti 7 – 14 let  Silové schopnosti 10 – 13 let u dívek 13 – 15 let u chlapců 13 – 15 let u chlapců  Vytrvalostní schopnosti v jakémkoliv věku  Kloubní pohyblivost 9 – 13 let

12 Koncepce tréninku dětí  Ranná specializace  Zaměření na okamžitý, momentální výkon  Monotónnost tréninku  Přetěžování, zdravotní rizika  Úzká škála dovedností  Vytvoření tréninkových bariér  Trénink přiměřený věku  Vytvoření předpokladů pro pozdější rozvoj  Široká základna pohybových schopností a dovedností  Respektování tělesného a duševního vývoje  Sport zůstává oblíbenou činností

13 Ranná specializace vs. Trénink přiměřený věku

14 Doporučená literatura  Sportovní příprava dětí Tomáš Perič Grada 2004  Hry ve sportovní přípravě dětí Tomáš perič Grada 2005 Tomáš perič Grada 2005


Stáhnout ppt "Základy sportovního tréninku mládeže Mgr. Jan Jakubíček."

Podobné prezentace


Reklamy Google