Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Dopravní a liniové stavby 3 Výškové řešení trasy Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Dopravní a liniové stavby 3 Výškové řešení trasy Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava."— Transkript prezentace:

1 Dopravní a liniové stavby 3 Výškové řešení trasy Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava

2 Výškové řešení trasy Podélný řez silnicí musí být s ohledem na bezpečnost, pohodlnost a hospodárnost dopravy čarou plynulou, tj. s niveletou bez lomů a v přiměřeném sklonu. Sklonem nivelety je značně ovlivněna jízdní rychlost vozidel, zejména nákladních a tím také hospodárnost dopravy. Podélný sklon je vytvářen úseky přímými a výškovými oblouky. Řešení se odvíjí od sklonu terénu. - - rovinaté nebo mírně zvlněné (3 – 5 %) - pahorkovité (do 15 %) - horské (nad 15 %)

3 Výškový polygon

4 Ztracený spád (  h)

5 Nejmenší poloměry vydutých výškových oblouků Nejmenší poloměry vypuklých výškových oblouků

6 Návrhové rychlosti podle druhu území a největší dovolené podélné sklony (s) návrhových kategorií silnic a dálnic

7 Podélný sklon nivelety (s) se řídí členitostí území a návrhovou rychlostí. K zajištění snadného odtoku povrchové vody podél okraje vozovky se základním příčným sklonem 2,5 % (obrubník, rigol) je vhodné navrhnout podélný sklon nejméně 0,5 Příčný sklon (p) jízdních pruhů v přímé je střechovitý nebo jednostranný 2,5 % (2 % rekonstrukce). V obloucích viz tabulka.

8 Nejmenší dovolené poloměry směrových kružnicových oblouků

9 Výsledný sklon (m) je dán vztahem

10 Podélný profil

11 Klopení vozovky v oblouku kolem vnější hrany vodícího proužku kolem osy

12 Klopení vozovky v oblouku - vícepruhová S, D kolem vnější hrany vodícího proužku kolem osy

13 Klopení vozovky kolem osy

14

15 Klopení vozovky kolem vnější hrany vodícího proužku

16

17 Sladění směrového a výškového vedení trasy Perspektivní obraz vstupu do směrového oblouku bez přechodnic, zakrytého vypuklým zaoblením nivelety

18 Sladění směrového a výškového vedení trasy Zaoblení nivelety za směrovým obloukem

19 Sladění směrového a výškového vedení trasy Krátké zaoblení nivelety před začátkem směrového oblouku

20 Sladění směrového a výškového vedení trasy Ponoření trasy ve směrovém oblouku

21 Sladění směrového a výškového vedení trasy Zaoblení nivelety se kryje se směrovým obloukem

22 Rozhled Na všech silnicích a dálnicích musí být v celé jejich délce zajištěna potřebná délka rozhledu pro zastavení vozidla před překážkou na jízdním pásu.

23 Rozhled Před křižovatkou – rozhledové pole Např.: Podélný spád 0 %, rychlost 50 km/h délka 40 m rychlost 90 km/h délka 150 m

24 Délky rozhledu pro zastavení Dz

25 Rozhled ve vrcholovém oblouku

26 Rozhled Rozhled na dostatečnou vzdálenost pro předjíždění - na dvoupruhových obousměrných komunikacích Např.: Rychlost 40 km/h délka rozhledu 200 m Rychlost 90 km/h délka rozhledu 550 m

27 Délka rozhledu pro předjíždění Dp

28 Rozhledové pole pro zastavení

29 Rozhledové pole pro zastavení a předjíždění

30 Rozhled pro zastavení na silnici se svodidlem

31 Rozhled Boční rozhled na dostatečnou vzdálenost při napojování - řadících pruhů - připojovacích pruhů

32 Rozhled na křížení s železniční tratí - pro řidiče - pro strojvedoucí lokomotiv


Stáhnout ppt "Dopravní a liniové stavby 3 Výškové řešení trasy Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava."

Podobné prezentace


Reklamy Google