Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace."— Transkript prezentace:

1 Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ČjL.1.57 Vytvořeno: Ověřeno: Třída:1. VE

2 Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace. Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:1. Autor:Mgr. Martina Sedlářová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:žádné Klíčová slova: Faust, veršovaná tragédie, Johann Wolfgang Goethe Anotace: Žák se z prezentace dozví o podrobnosti o nejvýznamnějším díle německého preromantismu veršované tragédii Faust. V závěru prezentace se nachází test pro zopakování látky formou otevřených otázek.

3 J. W. Goethe Faust

4  dvoudílná veršovaná tragédie  myšlenkově nejhlubší dílo světové literatury  inspirovaná starou pověstí o učeném doktoru Faustovi, který v touze po poznání prodal svou duši ďáblu, a tak propadl věčnému zatracení  zpracoval starou pověst, která se objevovala v knížkách lidového čtení od 16. století – učený doktor Faust v touze po poznání prodal svou duši ďáblu, a tím propadl věčnému zatracení.  Ale G. – novou uměleckou podobu a hluboký smysl.  Faustovo životní úsilí se pohybuje mezi principy dobra a zla.

5  Hlavním hrdinou je doktor Faust, jenž s má stát dle dohody mezi Stvořitelem a Mefistotelem tím, na kterém bude prokázána hodnota či bezcennost člověka  Faust stále touží po novém poznání, přijímá Mefistotelovy služby, které mají vést k jeho konečnému uspokojení  Pokud se toto Mefistotelovi podaří, propadne Faustova duše peklu  Faustovi je navráceno mládí a je lákán různými svody světa

6  M. mu pošle do cesty příjemnou měšťanskou dívku Markétku, do níž se Faust zamiluje.  Markétka však zaviní smrt své matky a bratra, který je zabit v souboji s Faustem.  Ze zoufalství nad svou vinou utopí své a Faustovo dítě  a v žaláři očekává popravu.  V 2. díle zprvu Faust podléhá zoufalství z Markétčiny smrti, proto jej Mef. odvede na císařský dvůr, kde má zapomenout a rozptýlit se.  Faust získává císařovu důvěru a vděčnost,  když vynálezem papírových peněz zachrání říši před úpadkem.

7  Pro dvorskou společnost vyvolává z podsvětí nejkrásnější ženu starověku - Helenu,  má s ní syna Euforiona a po smrti obou se vrací ke dvoru, aby si vyžádal od císaře za odměnu bažinatou krajinu u moře, kterou chce změnit v úrodnou půdu, na níž by žili svobodní lidé.  V uskutečnění této vidiny spatřuje konečný smysl svého života.  Ačkoliv pocítil uspokojení a podle smlouvy s M. by měl svou duši propadnout peklu, přece jej zachraňuje ušlechtilý záměr pomáhat lidem.

8  Faust – bojovník proti konvencím – proměňuje se v představitele činorodého lidství.  A tato F. proměna je výstižným obrazem GOETHOVA MYŠLENKOVÉHO VÝVOJE.  Tragédie Faust - hluboce filosofické dílo  Hrdina je stále nespokojen a touží po naplnění smyslu existence  Jeho pouť životem = podobenství o bloudění člověka  Nové poznání = uspokojení ze smysluplné práce pro druhé lidi

9 Opakování

10  Jakým literárním žánrem a druhem je dílo Faust?  veršovaná tragédie  Čím je dílo inspirováno?  starou pověstí ze 16. století o učeném doktoru Faustovi, který v touze po poznání prodal svou duši ďáblu, a tak propadl věčnému zatracení

11  Po čem Faust stále touží?  Po novém poznání a uspokojení.  Jakou sázku uzavírá Faust s Mefistofelem?  Pokud Mefistofeles přivede Fausta k uspokojení v životě, propadne Faustova duše ďáblu.  Proč Faustova duše nepropadá peklu, když nalezl uspokojení?  Nachází uspokojení ze smysluplné práce pro druhé lidi.

12  V co se mění postava Fausta?  Proměňuje se v představitele činorodého lidství.  Proti čemu původně bojuje postava Fausta?  Proti společenským konvencím.  Co symbolizuje jeho pouť životem?  Je podobenstvím bloudění člověka v životě.

13 Pokud není uvedeno jinak, jsou pou ž ité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je ur č en pro bezplatné pou ž ívání pro pot ř eby výuky a vzd ě lávání na všech typech škol a školských za ř ízení. Jakékoliv další vyu ž ití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatn ě dále pou ž ívat i ší ř it p ř i uvedení autorova jména. Navazující prezentace: VY_32_INOVACE_ Č jL.1.58 – anglická renesance W. Shakespeare


Stáhnout ppt "Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace."

Podobné prezentace


Reklamy Google