Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2673 Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2673 Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola."— Transkript prezentace:

1 Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2673 Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola a Mateřská škola Větřní Školní 232 382 11 Větřní Téma hodiny: Francká říše

2 FRANCKÁ ŘÍŠE Zajímavost: Správce králova domu se stal sám králem po té, co svého pána zajal a uvěznil v klášteře. Zajímavost: Správce králova domu se stal sám králem po té, co svého pána zajal a uvěznil v klášteře. Vládnoucí rody: Merovejovci a Karlovci Vládnoucí rody: Merovejovci a Karlovci Vývoj: Vývoj: V průběhu 6. – 8. stol. se z germánských kmenů nejvíce prosadili Frankové, kteří vytvořili rozsáhlou říši na území dnešní Francie, Německa a části Itálie. V průběhu 6. – 8. stol. se z germánských kmenů nejvíce prosadili Frankové, kteří vytvořili rozsáhlou říši na území dnešní Francie, Německa a části Itálie. První významný panovník je CHLODVÍK, který jako první přijal koncem 5. stol. křesťanskou víru První významný panovník je CHLODVÍK, který jako první přijal koncem 5. stol. křesťanskou víru Frankové postupně ovládají většinu germánských kmenů v západní a střední Evropě Frankové postupně ovládají většinu germánských kmenů v západní a střední Evropě

3 Lenní- feudální systém a jeho fungování 732 vojevůdce Karel Martell poráží Araby v bitvě u Poitiers ve Francii 732 vojevůdce Karel Martell poráží Araby v bitvě u Poitiers ve Francii Král je vlastníkem veškeré půdy a sám ji rozděluje členům své družiny a udílí jim ji v léno (latinsky FEUDUM ) Král je vlastníkem veškeré půdy a sám ji rozděluje členům své družiny a udílí jim ji v léno (latinsky FEUDUM ) Z členů družiny krále vzniká šlechta a obyvatelstvo se jim poddává do služeb výměnou za osobní ochranu – tak vzniká poddanství Z členů družiny krále vzniká šlechta a obyvatelstvo se jim poddává do služeb výměnou za osobní ochranu – tak vzniká poddanství ŠLECHTA PODDANÍ ŠLECHTA PODDANÍ má vojsko pracují pro šlechtu má vojsko pracují pro šlechtu pomáhá králi platí poplatky králi a šlechtě pomáhá králi platí poplatky králi a šlechtě má chránit poddané platí církvi desátek má chránit poddané platí církvi desátek

4 Karel Veliký – Carollus Magnus Karel Veliký je nejmocnějším panovníkem Francké říše roku 8OO se stává císařem po vzoru římských císařů, které napodobuje Karel Veliký je nejmocnějším panovníkem Francké říše roku 8OO se stává císařem po vzoru římských císařů, které napodobuje Karolínská renesance- snaha o obnovu antické římské kultury Karolínská renesance- snaha o obnovu antické římské kultury r. 843 se říše rozděluje na 3 části mezi vnuky Karla Velikého a to na: r. 843 se říše rozděluje na 3 části mezi vnuky Karla Velikého a to na: Východofranckou, Západofranckou a Střední říši- Lotharingii Východofranckou, Západofranckou a Střední říši- Lotharingii

5 SLOVNÍK, informace pro zvídavé Karlovci, tento rod si postupně upevňuje pozici na panovnickém dvoře funkcemi správce paláce i vojevůdce. Častá jména jsou zde Karel a Pipin. Pipin zvaný Krátký uvězní neschopného a slabého krále a doživotně jej zavře do kláštera,aby se sám mohl stát králem, což se stalo s tichým souhlasem papeže. Karel Veliký sice neumí psát, číst se ještě naučí, má tak obrovský harém a počet dětí, že papež musí stanovit pravidla pro provoz královských ložnic! Martell znamená „kladivo“, tak byl nazýván tento obávaný válečník. Arabové se po přeplutí z Afriky začali rozšiřovat do Evropy. Kladivo udeřilo a Arabové byli zastaveni.

6 Informace pro zvídavé Feudum- propůjčená půda, nejprve panovníkem šlechtě a dále šlechtou lidu. Tak vzniká systém poddanství neboli feudální závislosti. Renesance je výraz pro znovuobnovení něčeho, co již dříve bylo. Franští panovníci obdivovali kulturu starých Římanů, obnovit se ji snažili i pozdější Ottonci a naposled i Adolf Hitler otevřeně napodoboval římskou kulturu- hlavně architekturu a vojenské symboly.

7 Karlova korunovace římským císařem 25. 12. 800 Sotva kdo mohl tenkrát tušit, jak velký dopad na vývoj událostí v Evropě bude mít vstřícné gesto papeže. Šipka ukazuje na třmen, který údajně papež sestupujícímu císaři podržel. » OBR. 3

8 ÚKOLY -Zkuste popsat, co se děje na obraze. -Jaký byl vztah jezdce na koni a muže proti němu? -Kdo je kdo? -Proč má stojící muž na hlavě trojitou korunu? -A proč asi měla ta scéna, zobrazená zde, tak velký význam? - Vyhledejte si a přečtěte úryvek z literatury z Písně o Rollandovi- týká se bojů Karla Velikého s Araby.

9 OBR. 3 - http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSQQMP6RmAz7d6p8Ztp80Nnx_BnS_E0CvAKE5s0zOJbnTPZjw9Yag


Stáhnout ppt "Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2673 Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google