Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2673 Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: Dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2673 Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: Dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola."— Transkript prezentace:

1 Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: Dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola a Mateřská škola Větřní Školní Větřní Téma hodiny: Vpád Mongolů do Evropy

2 VPÁD MONGOLŮ DO EVROPY Pár základních informací o nich: Pár základních informací o nich: Říkalo se jim i Tataři, národ pocházející ze střední Asie Říkalo se jim i Tataři, národ pocházející ze střední Asie Byli velmi bojovní a krutí Byli velmi bojovní a krutí Vynikali jako lučištníci, dovedli přesně mířit i za prudkého trysku koní Vynikali jako lučištníci, dovedli přesně mířit i za prudkého trysku koní Události: Události: Ve 12. století se začínají sjednocovat pastevecké kmeny a rody Mongolů Ve 12. století se začínají sjednocovat pastevecké kmeny a rody Mongolů Po mezikmenových bojích se do čela dostane Temüdžin, který se stane nakonec Velkým chánem – ČINGIZCHÁN ( ) Po mezikmenových bojích se do čela dostane Temüdžin, který se stane nakonec Velkým chánem – ČINGIZCHÁN ( )

3 Mongolské vítězné tažení na Západ Čingischán po sjednocení mongolských kmenů vybuduje početnou a silnou armádu a dobývá okolní území, postupně si podmanil Střední Asii, Irán i Čínu Čingischán po sjednocení mongolských kmenů vybuduje početnou a silnou armádu a dobývá okolní území, postupně si podmanil Střední Asii, Irán i Čínu Je poměrně vzdělaný a přijímá se zájmem i vyslance křesťanských zemí Je poměrně vzdělaný a přijímá se zájmem i vyslance křesťanských zemí Později zaútočí do Východní Evropy a r poráží na řece Kalce ruská knížata Později zaútočí do Východní Evropy a r poráží na řece Kalce ruská knížata Za vedení velkochána Batúa zničili Mongolové Kyjevskou Rus Za vedení velkochána Batúa zničili Mongolové Kyjevskou Rus

4 Nejen Mongolové drancovali východní Evropu 1241 u polské Lehnice poražena 40 tisícová armáda Poláků i s knížetem 1241 u polské Lehnice poražena 40 tisícová armáda Poláků i s knížetem Při následném vpádu na Moravu se jim postavil český král Václav I., který je vyhnal do Uher, později se usazují při řece Volze a zakládají stát Zlatá horda Při následném vpádu na Moravu se jim postavil český král Václav I., který je vyhnal do Uher, později se usazují při řece Volze a zakládají stát Zlatá horda DALŠÍ ÚTOKY DO VÝCHODNÍ EVROPY: DALŠÍ ÚTOKY DO VÝCHODNÍ EVROPY: Švédové zaútočili na Novgorodské knížectví, ale byli poraženi knížetem Švédové zaútočili na Novgorodské knížectví, ale byli poraženi knížetem Alexandrem Něvským, který později porazil i Řád německých rytířů v Polsku Alexandrem Něvským, který později porazil i Řád německých rytířů v Polsku NOVGOROD bohatne a sílí, stává se střediskem obchodu se Západní Evropou NOVGOROD bohatne a sílí, stává se střediskem obchodu se Západní Evropou

5 VYSVĚTLIVKY: VYSVĚTLIVKY: Za rychlý odchod Tatarů z Moravy může jako hlavní příčina smrt velkochána Batú-a. Náčelníci se sjížděli k rychlé volbě jeho nástupce. Proto byla Morava poničena mnohem méně. Ovšem jako paměť jejich vpádu je možno pozorovat silně asijské rysy ve tvářích mnoha rodilých Moravanů. Asijské geny se zde uplatňují i po 800 letech. Za rychlý odchod Tatarů z Moravy může jako hlavní příčina smrt velkochána Batú-a. Náčelníci se sjížděli k rychlé volbě jeho nástupce. Proto byla Morava poničena mnohem méně. Ovšem jako paměť jejich vpádu je možno pozorovat silně asijské rysy ve tvářích mnoha rodilých Moravanů. Asijské geny se zde uplatňují i po 800 letech.

6 OBR. 25 – dobový portrét Temüdžina Čingizchán Temüdžin ( asi 1160 – 1227 ) velevládce a sjednotitel Tatarů

7 OBR. 26 – mapa říše Čingizchána a jeho nástupců Veleříše Tatarů ve 13. století

8 ÚKOLY: S pomocí zeměpisné mapy zjistěte, které z dnešních států se nacházejí na území bývalé říše Tatarů. S pomocí zeměpisné mapy zjistěte, které z dnešních států se nacházejí na území bývalé říše Tatarů. Co znamená, když se o někom řekne, že je tatar? Co znamená, když se o někom řekne, že je tatar? Setkali jste se s tímto názvem ještě v jiné, než historické souvislosti? Setkali jste se s tímto názvem ještě v jiné, než historické souvislosti?

9 DOPLŇTE TEXT: Na území dnešního Mongolska se nacházely kmeny … …. Ve 12. stol. se začaly postupně sjednocovat a do čela se dostal … …. Tento muž později přijal titul … … a stal se tak jejich vladařem. Postupně začal dobývat okolní území, mezi nimi i dávnou říši … …. Poté se vydal se svými bojovníky do … …Evropy a porazil ruská knížata. Roku 1241 zničili Mongolové vojsko Poláků v bitvě u … …. Jen český král … … se jim úspěšně postavil na moravském pomezí. Tatarští bojovníci pak založili svou říši nazvanou … …. Na území dnešního Mongolska se nacházely kmeny … …. Ve 12. stol. se začaly postupně sjednocovat a do čela se dostal … …. Tento muž později přijal titul … … a stal se tak jejich vladařem. Postupně začal dobývat okolní území, mezi nimi i dávnou říši … …. Poté se vydal se svými bojovníky do … …Evropy a porazil ruská knížata. Roku 1241 zničili Mongolové vojsko Poláků v bitvě u … …. Jen český král … … se jim úspěšně postavil na moravském pomezí. Tatarští bojovníci pak založili svou říši nazvanou … ….

10 OBR OBR


Stáhnout ppt "Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2673 Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: Dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google