Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona: V/2 Sada: Fyzika Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.0644.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona: V/2 Sada: Fyzika Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.0644."— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona: V/2 Sada: Fyzika Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: listopad 2011

2 Elektromotor Fyzika Jméno autora: Adresa školy: Ročník: Předmět: Klíčová slova: 9. ročník ZŠ Lingua Universal, Sovova 2, Litoměřice Mgr. Jana Končelová Fyzika, Peer Instruction, hlasovací zařízení, elektromotor, komutátor METODIKA

3 Elektromotor

4 Elektromotor stroj, ve kterém se elektrická energie přeměňuje na pohybovou energii (zápis) stroj, ve kterém se elektrická energie přeměňuje na pohybovou energii (zápis) příklad: otáčení bubnu pračky při uzavření elektrického obvodu (zápis) příklad: otáčení bubnu pračky při uzavření elektrického obvodu (zápis)

5 Elektromotor stroj, ve kterém se elektrická energie přeměňuje na pohybovou energii (zápis) stroj, ve kterém se elektrická energie přeměňuje na pohybovou energii (zápis) příklad: otáčení bubnu pračky při uzavření elektrického obvodu (zápis) příklad: otáčení bubnu pračky při uzavření elektrického obvodu (zápis) základ – otáčení cívky v magnetickém poli základ – otáčení cívky v magnetickém poli umíme: pootočit cívku maximálně o 180°, ne víc umíme: pootočit cívku maximálně o 180°, ne víc ?jak to zdokonalit? ?jak to zdokonalit?

6 Potřebujeme cívku otáčet, ne jen pootočit. Jak toho lze docílit? A.Až se k sobě přiblíží nesouhlasné póly cívky a magnetu, otočíme magnet. B.Až se k sobě přiblíží nesouhlasné póly cívky a magnetu, přepólujeme baterii. C.Ani jedna z možností by nepomohla. D.Obě možnosti pomohou.

7 Potřebujeme cívku otáčet, ne jen pootočit. Jak toho lze docílit? A.Až se k sobě přiblíží nesouhlasné póly cívky a magnetu, otočíme magnet. B.Až se k sobě přiblíží nesouhlasné póly cívky a magnetu, přepólujeme baterii. C.Ani jedna z možností by nepomohla. D.Obě možnosti pomohou.

8 Správná odpověď: D Otočením magnetu dojde k výměně pólů magnetu, u sebe budou souhlasné póly magnetu a cívky, cívka má znovu důvod se otočit. Otočením magnetu dojde k výměně pólů magnetu, u sebe budou souhlasné póly magnetu a cívky, cívka má znovu důvod se otočit.

9 Správná odpověď: D Otočením magnetu dojde k výměně pólů magnetu, u sebe budou souhlasné póly magnetu a cívky, cívka má znovu důvod se otočit. Otočením magnetu dojde k výměně pólů magnetu, u sebe budou souhlasné póly magnetu a cívky, cívka má znovu důvod se otočit. Přepólováním (otočením) baterie dojde ke změně směru proudu v cívce, tím i k výměně pólů u cívky, u sebe budou souhlasné póly, cívka má znovu důvod se otočit. Přepólováním (otočením) baterie dojde ke změně směru proudu v cívce, tím i k výměně pólů u cívky, u sebe budou souhlasné póly, cívka má znovu důvod se otočit.

10 Správná odpověď: D Otočením magnetu dojde k výměně pólů magnetu, u sebe budou souhlasné póly magnetu a cívky, cívka má znovu důvod se otočit. Otočením magnetu dojde k výměně pólů magnetu, u sebe budou souhlasné póly magnetu a cívky, cívka má znovu důvod se otočit. Přepólováním (otočením) baterie dojde ke změně směru proudu v cívce, tím i k výměně pólů u cívky, u sebe budou souhlasné póly, cívka má znovu důvod se otočit. Přepólováním (otočením) baterie dojde ke změně směru proudu v cívce, tím i k výměně pólů u cívky, u sebe budou souhlasné póly, cívka má znovu důvod se otočit. Je to praktické? Je to praktické? Jde to lépe? Jde to lépe?

11 Komutátor (zápis) část elektromotoru část elektromotoru

12 Komutátor (zápis) část elektromotoru část elektromotoru mění směr proudu v cívce mění směr proudu v cívce (učebnice strana 24)

13 Komutátor (zápis) část elektromotoru část elektromotoru mění směr proudu v cívce mění směr proudu v cívce (učebnice strana 24) složení komutátoru: složení komutátoru: 2 poloprstence (otáčí se s cívkou) 2 poloprstence (otáčí se s cívkou) izolující vrstva (oddělují od sebe prstence) izolující vrstva (oddělují od sebe prstence) 2 kartáčky (nepohyblivé, vodivě spojené se zdrojem stejnosměrného napětí) 2 kartáčky (nepohyblivé, vodivě spojené se zdrojem stejnosměrného napětí)

14 Komutátor (zápis) část elektromotoru část elektromotoru mění směr proudu v cívce mění směr proudu v cívce (učebnice strana 24) složení komutátoru: složení komutátoru: 2 poloprstence (otáčí se s cívkou) 2 poloprstence (otáčí se s cívkou) izolující vrstva (oddělují od sebe prstence) izolující vrstva (oddělují od sebe prstence) 2 kartáčky (nepohyblivé, vodivě spojené se zdrojem stejnosměrného napětí) 2 kartáčky (nepohyblivé, vodivě spojené se zdrojem stejnosměrného napětí) Jak to funguje? Jak to funguje?

15 Jak to funguje? nesouhlasné póly se přitahují – cívka se pootočí (cívka je připojená ke zdroji, přes poloprstence prochází proud) (uč. str. 25, obr a) nesouhlasné póly se přitahují – cívka se pootočí (cívka je připojená ke zdroji, přes poloprstence prochází proud) (uč. str. 25, obr a)

16 ve chvíli, kdy jsou nesouhlasné póly u sebe, kartáčky komutátoru jsou na izolantu (uč. str. 25, obr b) ve chvíli, kdy jsou nesouhlasné póly u sebe, kartáčky komutátoru jsou na izolantu (uč. str. 25, obr b)

17 setrvačností komutátor pokračuje v otáčení setrvačností komutátor pokračuje v otáčení kartáčky se dotknou opačných poloprstenců než na počátku (cívkou tedy prochází proud v opačném směru, dojde k přepólování cívky) kartáčky se dotknou opačných poloprstenců než na počátku (cívkou tedy prochází proud v opačném směru, dojde k přepólování cívky) (uč. str. 25, obr c)

18 cívka se opět pohybuje až do chvíle, než se k sobě přiblíží nesouhlasné póly a vše se opakuje cívka se opět pohybuje až do chvíle, než se k sobě přiblíží nesouhlasné póly a vše se opakuje (uč. str. 25, obr d)

19 Zvol správné/á tvrzení: A.Poloprstence jsou vodivě a pevně spojeny se zdrojem. B.Poloprstence jsou vodivě a pevně spojeny s cívkou. C.Kartáčky jsou vodivě a pevně spojeny se zdrojem. D.Kartáčky jsou vodivě a pevně spojeny s cívkou. E.Možnosti A a D jsou správně. F.Možnosti B a C jsou správně.

20 Zvol správné/á tvrzení: A.Poloprstence jsou vodivě a pevně spojeny se zdrojem. B.Poloprstence jsou vodivě a pevně spojeny s cívkou. C.Kartáčky jsou vodivě a pevně spojeny se zdrojem. D.Kartáčky jsou vodivě a pevně spojeny s cívkou. E.Možnosti A a D jsou správně. F.Možnosti B a C jsou správně.

21 Správná odpověď je: F

22 Elektromotor stator – nepohyblivá část elektromotoru stator – nepohyblivá část elektromotoru (v našem případě magnet) rotor – pohyblivá část elektromotoru rotor – pohyblivá část elektromotoru (cívka s jádrem)

23 Zdroje Software: Microsoft Power Point 2003 Software: Qomo QClick, ARS V MAZUR, E Peer Instruction: A User’s Manual. Prentice Hall. 253 p., ISBN: R. KOLÁŘOVÁ BOHUNĚK, J., I. ŠTOLL, M. SVOBODA a M. WOLF. Fyzika pro 9. ročník základní školy. Praha: Nakladatelství Prometheus, ISBN Vernier CZ - Vybavení pro výuku přírodovědných oborů – Hlasovací systém QClick. EDUFOR S.R.O. [online]. [cit ]. Dostupné z:


Stáhnout ppt "Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona: V/2 Sada: Fyzika Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.0644."

Podobné prezentace


Reklamy Google