Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Integrace SMA dětí NEEXISTUJÍ NEPŘEKONATELNÉ BARIÉRY, EXISTUJÍ JEN DVEŘE, KTERÉ JSME SE NEPOKUSILI OTEVŘÍT... --------------------------------------------------------------------------

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Integrace SMA dětí NEEXISTUJÍ NEPŘEKONATELNÉ BARIÉRY, EXISTUJÍ JEN DVEŘE, KTERÉ JSME SE NEPOKUSILI OTEVŘÍT... --------------------------------------------------------------------------"— Transkript prezentace:

1 Integrace SMA dětí NEEXISTUJÍ NEPŘEKONATELNÉ BARIÉRY, EXISTUJÍ JEN DVEŘE, KTERÉ JSME SE NEPOKUSILI OTEVŘÍT © Mgr. Markéta Vlčková 2010

2 Vysvětlivky - zkratky ● IVP – individuální vzdělávací plán ● SPC – speciálně pedagogické centrum ● PPP – pedagogicko-psychologická poradna ● EV – elektrický vozík ● TU – třídní učitel ● BB - bezbariérový

3 Zvláštnosti dětí s dg. SMA ● Jsou postižené pouze tělesně ● Potřebují asistenta po celou dobu výuky ● Jsou společenské, komunikativní ● Zpravidla dosahují výborných studijních výsledků bez větší námahy ● Škola je pro ně spíše „společenskou záležitostí“ - touží především po kontaktu s vrstevníky - je pro ně nesmírně cenný ● Potřebují bezbariérové prostory pro jízdu na EV

4 Integrace - úkoly pro rodiče ● - zajistit dítěti elektrický vozík (aby s ním šlo do 1.třídy) ● - najít si SPC, s nímž bude rodina i škola spolupracovat ● - SPC vypracuje IVP, na jehož základě je dítě k integraci přijímáno /uvádí se v něm i potřeba rozsahu asistence pro dítě/ ● - pouze spolupracovat s SPC i se školou (nepřebírat na sebe její povinnosti!!) ● Vyslechnout rady odborníků (SPC, PPP, učitelů...) ALE!! Konečné rozhodnutí je vždy na rodičích!

5 Ředitel školy by měl zajistit ● Aby škola „vnitřně“ přijala integraci ● Seznámit se záměrem všechny zaměstnance školy ● Nastudovat legislativu; umět získávat finance i z grantů-ne se vymlouvat na jejich nedostatek ● Najít ochotnou učitelku; zajistit vhodného asistenta pedagoga ● Vytvořit podmínky pro integrované dítě (bezbariérové přístupy, WC, relaxační koutek...) ● Spolupracovat průběžně s SPC a s rodiči!

6 Bezbariérová škola ;-) ● Jediný vstup bez bariér vede do naší školy zezadu přes sklad, přesto je oficiálně označena jako „bezbariérová“ ● Nájezd jsme nechali vybudovat svépomocí.

7 Požadavky na paní učitelku ● Musí chtít integrovat a stanovit si podmínky, za kterých je ochotna integrovat žáka a trvat na nich ● Průběžně se vzdělávat, aktivně tvořit ● Dohodnout se na pravidelné spolupráci: TU; rodiče; SPC ● Přiměřeně vysvětlit situaci dětem ● Seznámit s integrací rodiče ostatních žáků a ostatní učitele

8 WC v naší škole ● Vybaveno lehátkem

9 Psací stůl do třídy ● Typ „Péťa“ - výrobce Repo Rousínov ● Pracovní deska výškově i úhlově nastavitelná ● Cena 6 600Kč ● Možná úhrada VZP!

10 Speciální pomůcky ● Odlehčené psací potřeby (perofixy, pastelky...) ● Magnetická sada pravítek na rýsování ● Protiskluzová podložka ● Tablet – k PC ● PC myš ● Nepřevrhnutelný kelímek (na vodovky) ● Kroužkové vazby, pořadače – místo velkých sešitů

11 Psací potřeby ● Zanechávají stopu bez většího přítlaku ● Jsou lehké; moderní design ● Např.

12 Stabilo WOODY 3v1 ● 3v1= pastelka, voskovka, vodovka ● Neláme se ● Píše na všech materiálech (kov, sklo, tmavé papíry...) ● 18 barev ● Cena cca 65Kč/kus

13 Gelové pastelky- Herlitz ● Lehké ● Extra měkké ● Nelámavé ● Sada 6ks cca 200Kč ●

14 PC doplňky ● Klávesnice na obrazovce – zdarma ke stažení

15 PC pomůcky ● Tablet – na kreslení a psaní (místo myši) ● Trackball – speciální myš

16 Vztahy integrované dítě vs. spolužáci ● Mateřská škola ● - nám se osvědčila- i přes varování MUDr., že bude dítě často nemocné-zkusili jsme to! ● - paní učitelky v MŠ = zvyklé se o děti starat- bez problémů provedou i úkony sebeobsluhy (WC, oblékání... ) ● - dítě je zpravidla ještě na mechanickém vozíku nebo kočárku

17 Ve školce ● Majda na mechanickém vozíku. ● Díky učitelkám se mohla aktivně zapojovat do všech činností.

18 Ve školce ● Na vycházky Majda jezdila v kočárku

19 1.stupeň ZŠ - důležitá je osobnost učitele – jeho komunikace s dětským kolektivem; organizační schopnosti; kreativita - relaxační koutek ve třídě (ne mimo- v kabinetě a pod.!)- koberec, molitan - speciální lavice (stolek), aby se k němu dalo zajet vozíkem

20 Ve třídě ● Speciální lavice - řešilo se její umístění (ne u dveří- aby Majda nebyla stranou) ● Snížený počet žáků (15) – z hygienických a prostorových důvodů

21 Relaxační koutek ● Pestrý koberec a stará žíněnka potažená froté prostěradlem stačily vytvoření relaxačního koutku přímo ve třídě

22 2.tupeň ZŠ = puberta – postižené dítě začne velmi intenzivně vnímat svou odlišnost - chování spolužáků není vždy ideální (vnímají přítomnost handicap. žáka jako něco, co je omezuje, co na sebe strhává pozornost...) - často způsobeno chybou v komunikaci (spolužákům chybí informace- zajímají je detaily, intimní věci...)- pokud učitel nezvládne vést dialog sám- vhodné pozvat pracovníka z SPC nebo psychologa

23 Katzeterapie ;-) ● Kočky chtějí integrovat vždy každého :-)

24 Asistent pedagoga - neměl by fungovat jako další učitel ve třídě - vyřazuje tím dítě z kolektivu - uvědomit si, že díky dítěti má pracovní příležitost- nedávat mu najevo, co je s ním práce - zdržet se před dítětem jakýchkoli poznámek na adresu rodičů ( to by maminka neměla...) - respektovat zvláštnosti dítěte- jeho požadavky na ukládání a podávání pomůcek, tempo práce

25 Akce pořádané školou ● Výlety, exkurze, školy v přírodě … integrovaný žák (vozíčkář) by dle všech § a pedagogických zásad měl mít možnost se jich účastnit ● Škola by měla zajistit ● - vhodný objekt, asistenta + finance – naše zkušenost :-(( ● Naše škola v této oblasti nerespektuje IVP - s rodiči nekomunikuje- pokud se naše dítě akcí účastní, pak jen v našem doprovodu :-(

26 Zážitkový kurz ● S Majdou se nepočítalo :-( ● Měl se zde utužit třídní kolektiv, a tak jsme jí dopřáli alepsoň víkendový pobyt (za naší asistence samozřejmě)

27 Důvěrně rodičům... ● Integrovat SMAděti? - Rozhodně ANO :-) ● Nespoléhat na to, že vše, co je napsáno v § a odborných článcích, bude platit v praxi ● Spádová škola musí dítě integrovat ● Hlásit nástup dítěte do školy s dostatečným předstihem, aby vedení školy zajistilo peníze a realizovalo případné stavební úpravy ● Je dobré účastnit se osobně výběru asistenta- upozornit ho na potřeby vašeho dítěte- okouknout ho „jako člověka“- představit mu „živé“ dítě

28 ● Spolupracovat se školou – zejména s TU ● Nepřebírat na sebe povinnosti, které má zajistit škola ● ● Neváhat obrátit se s problémy na SPC (bohužel nemá žádné „vlivné páky“, jak školu donutit k plnění čehokoli- vše je na domluvě a přesvědčování) ● Zvážit, jaké podrobnosti o zdravotním stavu budete sdělovat široké veřejnosti (spolužákům, ostatním rodičům)

29 Čím nás škola zklamala :-( ● Ochotně přijala dítě k integraci, ale nebyla ochotná už cokoli v praxi udělat pro jeho nestandardní potřeby (nájezdy do jídelny, bezbar.vstup do školy; zařadit jej do mimoškolních akcí- vše řešíme MY RODIČE...) ● Neustoupila od stěhování tříd na 2.stupni – Majda tráví přestávky na plošině- putuje z patra do patra-nemá čas povídat si se spolužáky ● Akce školy (pobyty, výlety) jsou pro Majdu nedostupné – škola „je zvyklá“ jezdit na již dříve vybraná místa - nemá důvod to měnit :-((

30 ● Škola navýšila počet dětí ve třídě na 26 ● Zaměstanci školy jsou tak neinformovaní? Nevzdělaní? - někteří zcela ignorují úlevy v psaní, které jsou doporučeny v IVP ● Cesty po Praze /exkurze/ – Majda cestuje individuálně s asistentkou, aby „nezdržovala“ ostatní … ● Odpovědi na naše PROČ??: „Kvůli jednomu dítěti nebudeme.... jsme tak zvyklí... “ ● Dítě v tomto věku už samo chápe, že je spíš „trpěno“ než „chtěno“ :-((

31 INTEGRACE není LEGRACE ● Přesvědčujte všechny ty neosvícené svými činy, že všechno jde, jen zdraví SMAdětem vrátit nejde. Těm chytřejším dojde - a začnou pomáhat. ● Naše děti za tu námahu stojí ● Mnohdy nad svými vrstevníky znalostmi dokonce vynikají

32 * Vaše připomínky, náměty a zkušenosti prosím pište na mail: * Některé naše postřehy lze průběžně sledovat na blogu INTEGRACI ZDAR a všem integrovaným SÍLU! :-)


Stáhnout ppt "Integrace SMA dětí NEEXISTUJÍ NEPŘEKONATELNÉ BARIÉRY, EXISTUJÍ JEN DVEŘE, KTERÉ JSME SE NEPOKUSILI OTEVŘÍT... --------------------------------------------------------------------------"

Podobné prezentace


Reklamy Google