Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777 399 01 Milevsko www.issou-milevsko.cz.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777 399 01 Milevsko www.issou-milevsko.cz."— Transkript prezentace:

1 Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko

2 Škola_SOŠ a SOU Milevsko Autor Mgr. Václav Kašpar Název VY_32_INOVACE_02_C_06_ZSV TémaDějiny filozofie od scholastiky do osvícenství Datum tvorby Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT

3  Tato prezentace je určena pro výuku předmětu Občanská nauka ve 4. ročníku, předmět je součástí bloku RVP – společenskovědní vzdělávání. Inovativnost materiálu spočívá v samostatném zamyšlení žáků nad danými tématy, interaktivnost probíhá využitím ICT.  Metodický pokyn: 4. – 10. snímek: výklad a charakteristika období: scholastika, renesance, novověké filozofie, osvícenství 11. snímek: otázky k zamyšlení - možnost použít funkci pera v Office 2010

4 = škola, školní nauka; stol.  pravdy "víry" se měly stát i pravdy "rozumu"  spor o univerzálie; nominalisté x realisté  TOMÁŠ AKVINSKÝ  Roger Bacon

5  Mikuláš Kusánský, Mikuláš Koperník, Giordano Bruno  Johanes Kepler  Francis Bacon – Nový Organon (indukce)  RENÉ DESCARTES (dedukce)

6  empirismus, racionalismus, senzualismus  JOHN LOCKE: tabula rasa "nic není v rozumu, co nebylo dříve ve smyslech„  GOTFRIED LEIBNIZ  GEORGE BERKELEY  DAVID HUME

7 - Francie- volnost-rovnost –bratrství - boj světla rozumu s tmou nevědomosti a předsudků  CHARLES LOUIS DE MONTESQUIEU - Perské listy: moc zákonodárná, výkonná a soudní - geografický směr v sociologii  JEAN JASQUES ROUSSEAU - Rozprava o původu nerovnosti mezi lidmi - O společenské smlouvě - EMIL čili o výchově

8  FRANCOIS MARIA VOLTAIRE - hájil determinismus - Filozofický slovník, Zaira, - Století Ludvíka XIV.  DENIS DIDEROT - idea Encyklopedie, spolupracovníkem J. d´Alembert - zabýval se bádáním, estetikou

9  GEORG WILHELM FRIEDRIC HEGEL - absolutní idealismus – duchovní princip: 1. čistá idea 2. příroda-svět; 3. lidský svět – civilizace - filozofie ducha: subjektivní – objektivní – absolutní - fil. systém: logika; f. přírody; f. ducha  LUDWIG FEURBACH - kritika Boha - antropologický materialismus - láska člověka k člověku

10  Všeobecné dějiny přírody a teorie nebes  Kritika čistého rozumu  Kritika praktického rozumu: - kategorický imperativ „Jednej tak, aby maxima tvé vůle mohla vždy platit jako princip všeobecného zákonodárství“  Kritika soudnosti: rozlišení věci jevů x věci o sobě ( psychika x poznání)

11  Charakterizujte rozpor o pravdy víry a rozumu v období scholastiky?  Co znamenal boj světla rozumu s tmou nevědomostí a předsudků v osvícenství?  Objasněte podstatu kategorického imperativu od I. Kanta: „Jednej tak, aby maxima tvé vůle mohla vždy platit jako princip všeobecného zákonodárství“

12 HLADÍK, Jaroslav. Společenské vědy v kostce. Praha: Fragment, 1999, ISBN Vlastní tvorba autora Obrázek z klipartu Microsoft Power Pointu 2010


Stáhnout ppt "Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777 399 01 Milevsko www.issou-milevsko.cz."

Podobné prezentace


Reklamy Google