Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2."— Transkript prezentace:

1 ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2 Finanční gramotnost AUTOR: Hana KEPROVÁ TEMATICKÁ OBLAST: Finanční gramotnost NÁZEV DUMu: OCHRANA SPOTŘEBITELE POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 20 KÓD DUMu: HK_VI/2_FIN_GRAM_20 DATUM TVORBY: ANOTACE (ROČNÍK): SEXTA Prezentace slouží jako podpora výkladu tématu OCHRANA SPOTŘEBITELE. Klade si za cíl seznámit žáky s právními předpisy, se základními právy spotřebitele, s pojmy reklamace, reklamační řád, záruční doba. Všechny pojmy budou doplněny o konkrétní příklady a zkušenosti. Žáci se dozvědí, kam se mohou v případě potíží obrátit. K důkladnějšímu osvojení učiva slouží i pracovní list OCHRANA SPOTŘEBITELE. METODICKÝ POKYN: Součástí prezentace jsou i internetové odkazy, proto je nutné mít přístup na internet.

2 OCHRANA SPOTŘEBITELE Občanský zákoník Zákon o ochraně spotřebitele 634/1992Sb. (další novelizace) spotrebitele/ spotrebitele/

3 Ustanovení spotřebitelského práva s širším dopadem lze nalézt zejména v těchto předpisech: Zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník Zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele Zákon č. 145/2010 Sb., o spotřebitelském úvěru Zákon č. 102/2001 Sb., o obecné bezpečnosti výrobků Zákon č. 526/1990 Sb., o cenách Zákon č. 59/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou vadou Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání

4 Základní práva spotřebitele 1) PRÁVO NA BEZPEČNOST

5 Základní práva spotřebitele 1) PRÁVO NA BEZPEČNOST stop nebezpečným výrobkům hygienické a další podmínky prodeje zdravotní nezávadnost správné skladování … Uveďte příklady.

6 Základní práva spotřebitele 2) PRÁVO NA INFORMACE O VÝROBKU (SLUŽBĚ)

7 Základní práva spotřebitele 2) PRÁVO NA INFORMACE O VÝROBKU (SLUŽBĚ) vlastnosti výrobků, charakter služeb návod k používání upozornění na nebezpečí řádné značení výrobků na obalu či etiketě řádné označení ceny Uveďte příklady.

8 Základní práva spotřebitele 3) PRÁVO NA INFORMACE O PODMÍNKÁCH REKLAMACE ZBOŽÍ O PODMÍNKÁCH REKLAMACE ZBOŽÍ

9 Základní práva spotřebitele 3) PRÁVO NA INFORMACE O PODMÍNKÁCH REKLAMACE ZBOŽÍ O PODMÍNKÁCH REKLAMACE ZBOŽÍ informace musí být přístupné v každé provozovně

10 Základní práva spotřebitele 4) OCHRANA SPOTŘEBITELE V PŘÍPADĚ SMLUV SJEDNANÝCH MIMO PROVOZOVNU DODAVATELE

11 Základní práva spotřebitele 4) OCHRANA SPOTŘEBITELE V PŘÍPADĚ SMLUV SJEDNANÝCH MIMO PROVOZOVNU DODAVATELE (podomní prodej, teleshoping, zásilkové a internetové obchody) lhůta na rozmyšlenou - 14 dní od převzetí máme možnost vrátit zboží bez udání důvodu - popř. 3 měsíce

12 ÚKOL: Na co bychom neměli zapomenout při nákupu?

13 ŘEŠENÍ: Na co bychom neměli zapomenout při nákupu? potvrzený paragon či pokladní blok s jasným datem prodeje potvrzený záruční list seznámení se s reklamačním řádem

14 Vady zboží 1. zjevné vady 2. skryté vady 3. právní vady Pokuste se uvést příklady.

15 Vady zboží 1. zjevné vady chybějící kusy, poškozené zboží, dodání jiného zboží 2. skryté vady projeví se v záruční době 3. právní vady třetí osoba si činí na věc nárok (DVD,...)

16 Záruční doba zboží 24 měsíců u většiny (někteří výrobci prodlužují) potraviny: datum spotřeby minimální trvanlivost reklamace potravin do 8 dnů od jejich zakoupení

17 Reklamace pro-prodejce/reklamace-zbozi-sluzeb/ pro-prodejce/reklamace-zbozi-sluzeb/ KDE? - u prodejce nebo v servisní opravně (uvedeno v záruční listu) JAK? - originální obal – nemusí být - reklamační protokol – popis zboží, popis závady, termín přijetí

18 Vyřízení reklamace - do 30 dní a)bezplatná oprava b)výměna za nový výrobek c) vrácení peněz - více než 30 dní – neopravitelná vada odstoupení od kupní smlouvy nový výrobek → nová záruční doba

19 ÚKOL: Za jakých podmínek nebude reklamace přijata?

20 ŘEŠENÍ Za jakých podmínek nebude reklamace přijata? vada vznikla nesprávným užíváním neodbornou opravou násilným poškozením nemáme doklad o prodeji … Uveďte příklady.

21 Kontrolní otázky Jak dlouhá je obvykle záruční doba? Jak je to se záruční dobou, když během ní dojde k výměně či opravě výrobku? Pokud je na výrobku napsáno minimální trvanlivost do , může obchod prodávat výrobek i po uvedeném datu? Pokud ano, jak? Co vše musí obsahovat reklamační protokol? Jak dlouho má prodávající na vyřízení reklamace? Může prodejce při reklamaci požadovat originální doklad, obal, všechno příslušenství?

22 Další otázky Kdy má zákazník právo na výměnu zakoupené věci nebo vrácení peněz? Může prodejce odmítnout platbu bankovkou velké hodnoty? Může prodejce odmítnout platbu větším množstvím mincí? Má zákazník právo na vrácení zakoupeného zboží? Pokud ano, za jakých podmínek?

23 Doporučené odkazy:

24 ZDROJE: spotrebitele/ spotrebitele/ Ing. Petr Klínský a kol.: Ekonomika pro gymnázia, EDUCO nakl.s.r.o.,2011, ISBN


Stáhnout ppt "ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2."

Podobné prezentace


Reklamy Google