Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střídavý proud Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F13 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střídavý proud Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F13 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit."— Transkript prezentace:

1 Střídavý proud Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F13 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit pro komerční účely

2 Identifikátor materiálu: EU OPVK ICT2-1/F13 ŠkolaZákladní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuMáme šanci číst, zkoumat a tvořit AnotaceŽáci si upevní a prohloubí znalosti při samostatné práci AutorMgr. Milan Hampl NázevStřídavý proud Očekávaný výstupProcvičení a prohloubení znalostí s využitím digitální technologie Vzdělávací oblast - oborČlověk a příroda - fyzika Klíčová slovaStřídavý proudu Druh učebního materiáluPrezentace MetodikaMetodika Druhy interaktivityVýklad, motivace, procvičení a ověření znalostí Cílová skupinaŽáci Stupeň a typ vzděláváníZákladní škola II. stupeň Typická věková skupina9. ročník ZŠ Datum / období vzniku VMDuben 2012

3 Metodika – informace pro učitele Tento digitální učební materiál je využitelný několika způsoby. Lze ho použit v klasické výuce pro výklad učiva doplněný obrazovou informací s mnoha dalšími rozšiřujícími informacemi pro žáky. Nutný je minimálně datový projektor a připojení do internetu. Na jednotlivých snímcích je minimum textu (základem je výklad učitele) obrazový materiál obohacuje výuku. Prakticky u každého takového materiálu je odkaz na URL adresu, kde jsou informace se vztahem k danému tématu. Tyto informace doplňují výuku, mají informativní a motivující charakter. Výhodou je, že jsou již předem vybrány a posouzeny co do vhodnosti, přiměřenosti, technické dostupnosti. Jsou vybrány stránky kde, pokud možno, je minimum reklam. Záměrně je minimálně využívána „Wikipedie“, kterou žáci využívají nejčastěji. Záměrem je přinést informace, které se někdy obtížněji vyhledávají. Internet je dynamické médium, je proto noto čas od času prověřit funkčnost odkazů. Další možností je použít tento materiál pro samostatnou práci žáků, kde mohou samostatně procházet jednotlivé snímky a seznamovat se s informacemi, které mají mnohdy charakter zajímavostí doplňující základní výuku. Hloubka informací přesahuje dalece základní učivo a má žáky spíše motivovat k samostatnému poznání. Aktivačním prvkem jsou otázky umístěné na konci prezentace, kde je i zpětná vazba. Otázky rozhodně nemají sloužit k testování a hodnocení, ale k aktivaci žáků a přimět je k vyhledávání informací. Třetí možností je poskytnout žákům tento materiál pro samostatnou práci doma, například jako podklad pro přípravu referátu, vlastní prezentace a podobně. K nejcennějším částem patří zdánlivě nevýrazná poslední stránka prezentace, kde je přehled URL adres které se vztahují k danému tématu. Část je použita přímo v prezentaci, jako odkaz z obrazového materiálu. Výběr adres byl časově náročný, bylo odfiltrováno množství balastu, který se na internetu při vyhledávání mnohdy nabízí. Tento materiál muže sloužit zájemcům pro samostatnou práci a rychlejší orientaci. Ovládání prezentace je standardní a intuitivní, pokud jsou někde animace je na ně upozorněno pokynem k jejich přehrání. Při ověřování neměli žáci žádné problémy s ovládáním prezentace.

4 Ovládání Doplnění učiva, zajímavosti - externí odkaz (nutné aktivní připojení) Opakování učiva – odpověď vybrat klepnutím myši! Správná odpověď se zbarví zeleně, špatná červeně. V tomto typu prezentace je velké množství odkazů na externí internetové stránky., je tedy nutno občas odkazy aktualizovat. Proto se stejné prezentace mohou vyskytovat v různých verzích. Je maximální snaha používat v prezentaci odkazy na stránky, které nejsou zamořeny protivnou reklamou, ale tato snaha není vždy úspěšná. Verze 1.2

5 Střídavý proud v obvodu opakovaně mění svou velikost i směr. Zbojem střídavého proudu je generátor elektrického napětí zvaný alternátor, který přeměňuje mechanickou energii v elektrickou na principu elektromagnetické indukce. +I m -I m T I t I m – amplituda (maximální výchylka) T – perioda [s] f – frekvence [Hz] [Hz][s] Hertz Průběh harmonického střídavého proudu i napětí se graficky znázorňuje sinusoidou.

6 Střídavý proudStejnosměrný proud i t i i t t I I I t t t

7 Většina elektrického proudu je vyráběna v generátorech pracujících na principu elektromagnetické indukce. Takto vyrobený proud je vždy střídavý. Stejnosměrný proud vzniká pouze v chemický zdrojích el. proudu, nebo ve fotovotaických článcích. Elektromagnetická indukce – pokud dochází ke změně magnetického pole v blízkosti vodiče, indukcí vzniká elektrické napětí a obvodem prochází el. proud. Michael FARADAY

8 Efektivní hodnota střídavého napětí a proudu U ef = 0,7 U max. I ef = 0,7 I max. Okamžitá hodnota střídavého proudu a napětí. Transformace střídavého proudu U1I1N1U1I1N1 U2I2N2U2I2N2

9 Nikola Tesla Střídavý proudStejnosměrný proud

10 Výroba a rozvod elektrické energie Tepelná Jaderná Vodní Větrná Generátor Fotovoltaická ElektrárnaRozvodná síťSpotřebitel Rozvodna Dálková rozvodná síťSpotřebitel

11 2) Jak se jmenuje fyzikální jev, který umožňuje vznik střídavého proudu? 1) Jak vzniká střídavý proud? a) Elektromagnetická indukce b) Magnetická indukce c) Elektrostatická indukce a) Otáčením cívky z drátu b) Změnou magnetického pole v okolí vodiče c) Pohybem vodiče v magnetickém poli Opakování učiva Vyber pomocí myši správnou odpověď - správná nemusí být vždy pouze jedna odpověď

12 4) Jak je možno zkrátit periodu střídavého proudu ? 3) Jaké napětí a frekvence střídavého proudu je v naší rozvodné síti? a) Zmenšit frekvenci střídavého proudu b) Zvětšit amplitudu střídavého proudu c) Zvětšit frekvenci střídavého proudu a) 220 V / 50Hz b) 230 V / 50Hz c) 230 V / 60Hz

13 6) Transformátor slouží ke 5) Jaká je amplituda střídavého napětí, když je efektivní napětí 230V ? a) změně velikosti střídavého proudu a napětí při zachování frekvence b) změně velikosti stejnosměrného proudu a napětí c) změně velikosti střídavého proudu, napětí a frekvence a) 220V b) 330V c) 300V

14 enerator/alternator.html Použité zdroje


Stáhnout ppt "Střídavý proud Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F13 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit."

Podobné prezentace


Reklamy Google