Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Rozdílné spotřebiče zapojeny sériově Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/ICT04 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Rozdílné spotřebiče zapojeny sériově Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/ICT04 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani."— Transkript prezentace:

1 Rozdílné spotřebiče zapojeny sériově Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/ICT04 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit pro komerční účely

2 Identifikátor materiálu: EU OPVK ICT2-1/ICT04 ŠkolaZákladní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuMáme šanci číst, zkoumat a tvořit AnotaceŽáci si upevní a prohloubí znalosti při samostatné práci AutorMgr. Milan Hampl NázevRozdílné spotřebiče zapojeny sériově Očekávaný výstupProcvičení a prohloubení znalostí s využitím digitální technologie, Vzdělávací oblast - oborVolitelné předměty - Informatika Klíčová slovaElektrický obvod, sériové zapojení Druh učebního materiáluPrezentace Druhy interaktivity Měření fyzikálních veličin s pomocí počítače, motivace, procvičení a ověření znalostí využití počítače v technické praxi. Cílová skupinaŽáci Stupeň a typ vzděláváníZákladní škola II. stupeň Typická věková skupina8. a 9. ročník ZŠ Datum / období vzniku VMProsinec 2012

3 Ovládání Doplnění učiva, zajímavosti - externí odkaz (nutné aktivní připojení) Pro zobrazení průběhu měření je nutný nainstalovaný Adobe Flash Player Možno nainstalovat zde: /http://get.adobe.com/cz/flashplayer / Opakování učiva – odpověď vybrat klepnutím myši! Správná odpověď se zbarví zeleně, špatná červeně. V tomto typu prezentace je velké množství odkazů na externí internetové stránky., je tedy nutno občas odkazy aktualizovat. Proto se stejné prezentace mohou vyskytovat v různých verzích. Kompletní dynamický záznam měření je součástí prezentace. Toto řešení není zrovna obvykle, ale v tomto případě má informační i metodický význam. Pokud by záznam měření nefungoval korektně (problém s flashplayer) jsou přiloženy i statické záznamy měření. Verze 1.1

4 Obsah Metodické poznámky Teorie Senzor Postup Ukázky naměřených grafů Výklad pozorovaných jevů Záznam měření

5 Metodické poznámky Cílem této práce je umožnit žákům seznámení se značně opomíjeným využití výpočetní techniky v technické praxi. Žáci většinou dobře znají využití počítačů pro komunikaci, hry, zpracování textových a grafických souborů. Chápou vytváření webových stránek, vyhledávání informací i používání komunitních sítí. Opomíjená však často zůstává velká oblast využití počítačů pro měření fyzikálních a technických veličin i řízení procesů. Zde se žáci mohou prakticky nezmámit s tímto aspektem využití počítačů. Dalším vedlejším efektem je posílení mezipředmětových vztahu mezi informatikou, fyzikou, matematikou a pracovními činnostmi. Přírodovědnému a technickému vzdělání se v poslední době začíná znovu věnovat větší pozornost. Žáci jsou vedeni k samostatné práci, řešení problémů a skupinové práci. Učitel zde zastává funkcí vedoucího experimentu a dbá na bezpečnost žáků i správné použití měřící techniky. Podle interaktivního návodu žáci většinou zvládnou získat požadované výsledky samostatně (případně ve skupině) jen s minimální pomocí učitele. Připojení senzorů někdy vyžaduje radu učitele, měřící software žáci zvládají většinou dobře, ovládání je intuitivní a standardní. Obsah

6 Trocha teorie na úvod Nejprve sestavíme sériový obvod skládající se ze dvou různých žároviček (6,3V/0,05A) a ( 3,5V/02A) spojovacích vodičů a zdroje el. napětí (ploché baterie 2 x 4,5 V). Pro sériové zapojení platí Elektrické napětí Elektrický proud Elektrický odpor Obsah Na první pohled se může zdát, že toto měření je stejné jako předcházející měření v sériovém obvodu se dvěma stejnými žárovkami, ale ve skutečnosti se jedná o zcela jiný případ. Z didaktických důvodů je nutné tato dvě měření oddělit a provádět samostatně!

7 Připojení senzorů Pro připojení více čidel je výhodné použít LabQuest Mini. Toto rozhraní umožňuje připojit tři analogové a dva digitální senzory současně. Protože při tomto měření potřebujeme připojit celkem čtyři senzory (dva voltmetry a dva ampérmetry) použijeme pro připojení čtvrtého čidla rozhraní GO!Link.

8 Ampérmetr (senzor) Maximální proud 0,6A Maximální napětí 10 V Voltmetr (senzor) Maximální napětí 6 V ! Obsah

9 Této jednoduchý obvod by měli žáci zvládnou sestrojit samostatně. Jako spotřebiče jsou použity dvě různé žárovky(6,3V/0,05A a 3,5V/0,2A). Skutečné napětí zdroje je 8 V. Kladný pól zdroje Záporný pól zdroje Provedení měření Ž 2 (3,5V/0,2A) Ž 1 (6,3V/0,05A)

10 Žáci připojí celý obvod ke zdroji napětí teprve po kontrole zapojení, které provede učitel. Připojení měřících čidel je poněkud obtížnější, zvláště pro nutnost připojit čidla nejen do obvodu, ale i k rozhraní pro spojení s počítačem. Ampérmetr se připojuje sériově, tedy do obvodu. Voltmetr se připojuje paralelně ke spotřebičům, tedy měří napětí na jednotlivých žárovkách. Žáci připojí celý obvod ke zdroji napětí teprve po kontrole zapojení, které provede učitel. V1V1 V2V2 A1A1 A2A2 Ž1Ž1 Ž2Ž2 6,3V/0,05A3,5V/0,2AJmenovité hodnoty Skutečné naměřené napětí8 V

11 Ampérmetr 1Ampérmetr 2 Voltmetr 1Voltmetr 2 Ž1Ž2 Zdroj pól + - pól rozhraní Obsah

12

13 Naměřené hodnoty odpovídají teoretickým předpokladům. Při sériovém zapojení prochází celým obvodem stejný proud přibližně 0,06 A. Žárovce Ž 1 (6,3V/0,05A) to stačí k plnému rozžhavení vlákna, žárovky plně svítí. Pro žárovku Ž 2 (3,5V/0,2A) tento proud nestačí k vlákno jen nepatrně žhne a žárovka nesvítí. Proud však obvodem prochází, důkazem je, že při vyšroubování žárovky Ž 2 dojde k přerušení obvodu a zhasne i žárovka Ž 1.. Obsah Vysvětlení pozorovaného jevu. Toto měření je důkazem, že při sériovém zapojení je v celém obvodu proud všude stejný a přerušení obvodu v kterékoliv části vede k nefunkčnosti celého obvodu.

14


Stáhnout ppt "Rozdílné spotřebiče zapojeny sériově Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/ICT04 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani."

Podobné prezentace


Reklamy Google