Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Bezpečnostní indikátory Tomáš Chlumský 1-85. 1.Teorie 2.ICAO Doc 9859 Safety Management Manual 3.Safety Management Int. Collaboration Group 4.EASA 5.CAA.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Bezpečnostní indikátory Tomáš Chlumský 1-85. 1.Teorie 2.ICAO Doc 9859 Safety Management Manual 3.Safety Management Int. Collaboration Group 4.EASA 5.CAA."— Transkript prezentace:

1 Bezpečnostní indikátory Tomáš Chlumský 1-85

2 1.Teorie 2.ICAO Doc 9859 Safety Management Manual 3.Safety Management Int. Collaboration Group 4.EASA 5.CAA UK Osnova

3  „A data-based safety parameter used for monitoring and assessing safety performance. „  ICAO Doc Safety Management Manual  Součást SMS  Výstup ze sběru informací o bezpečnosti v rámci organizace Bezpečnostní indikátor - Co to je?

4  Zpětné (lagging)  Vycházejí z nežádoucích výstupů  Nehody, vážné incidenty, incidenty?  Vedoucí (leading / proactive / predictive)  Vycházejí z běžného provozu  Incidenty?, provozní parametry, výsledky auditů, dotazníků apod. Základní dělení indikátorů

5  Přesné, jednoduché a pochopitelné  Jasně definovatelné a konzistentně aplikovatelné  Optimální forma = míra výskytu (rate)  Počet událostí za čas / vzdálenost / počet cyklů / osobokilometry…  Sledování vývoje  Srovnání více subjektů  Cíle a varovné hodnoty Vytváření

6  ALoSP – přijatelná úroveň výkonnosti řízení bezpečnosti  SMS - Zpracování indikátorů možné v pozdější fázi  Na počátku implementace – zaměření na události s velkými důsledky  Rozvinutější systémy – události s menšími důsledky, odchylky, audity… - proactive/predictive  Součástí SMS jsou také cíle a výstražné hodnoty ICAO Doc Safety Management Manual

7  Použití  Monitorování známých bezpečnostních rizik  Detekování stoupajících rizik  Pomoc při určení nutné korektivní akce ICAO Doc Safety Management Manual

8  National Civil Aviation Agency (ANAC) – Brazílie  Civil Aviation Safety Authority (CASA) - Austrálie  European Aviation Safety Agency (EASA) - EU  Federal Office of Civil Aviation (FOCA) - Švýcarsko  Federal Aviation Administration (FAA) – USA  Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO)  Transport Canada Civil Aviation (TCCA)  Civil Aviation Authority – Velká Británie Safety Management International Collaboration Group

9 SM ICG - A Common Approach to Safety Performance Measurement

10  Commission Regulation (EU) No 1216/2011 amending Commission Regulation (EU) No 691/2010 laying down a performance scheme for air navigation services and network functions  Výkonnostní přístup pro více oblastí  Bezpečnost  Životní prostředí  Kapacita  Finanční efektivita EASA

11 EU 1216/ referenční období ( ) Národní indikátoryEU indikátory 1.Efektivita SMSMinimální úroveň 1. národního KPI 2. Uplatnění třídění událostí do kategorií dle závažnosti podle Risk management tool Podíl uplatnění Risk management tool při hodnocení událostí (2. národní KPI) - cílem maximální harmonizace reportování 3. Výsledky dotazníku měřící úroveň "just culture“ Minimální úroveň výsledku 3. národního KPI na konci referenčního období  Pro 1. referenční období EU nestanovuje žádné cíle  Státy mohou stanovit cíle pro národní indikátory  Další referenční období vždy po 5ti letech

12  Safety plan  Součást státního programu bezpečnosti  Prezentuje plány CAA v oblasti bezpečnosti pro stanovené období  Srovnání SP pro období a CAA UK

13  Indikátory sledovaly „aktuálně“ jen high-risk události  celkový počet událostí  počet událostí ve veřejné obchodní letecké dopravě  počet událostí v řízených prostorech  počet událostí mimo veřejnou obchodní leteckou dopravu  narušení dráhy  nedodržení výšky  narušení vzdušného prostoru  sblížení za letu ve veřejné obchodní letecké dopravě CAA UK - Safety plan

14  Indikátory zpětné i vedoucí  Sledování  Opatření proti nehodám  Vyspělost systému (implementaci SMS, bezpečnostní kulturu)  Každé opatření musí mít určeno  Cíle  Indikátory pro průběžné monitorování dopadů CAA UK - Safety plan Všeobecně

15  Na základě předchozího vyhodnocování high-risk událostí určeno 7 nejvýznamnějších oblastí  Pro každou oblast  Požadované bezpečnostní výstupy  Opatření pro dosažení  Harmonogram opatření  Očekávaný benefit  Indikátory CAA UK - Safety plan „significant seven“

16  Požadovaný výstup č. 1 – snížit riziko událostí / incidentů, ve kterých hrálo roli neadekvátní nebo neefektivní monitorování systémů  Opatření  Průzkum současné praxe a výcviku  V případě potřeby vyvinout nové postupy a výcvik  Rozšířit postupy a výcvik mezi provozovatele; propagovat použití skrz EASA; informovat auditory, aby kontrolovali dodržování nových postupů „significant seven“ 1. Loss of Control

17  Indikátory  Události se ztrátou řízení  Stick-shake události (pádové varování)  Take-off configuration varování  Události s nízkou rychlostí během přiblížení  Události s nízkou rychlostí během hladinového letu  Podíl UK provozovatelů, kteří zahrnuli a aktivně monitorují opatření proti ztrátě řízení  Podíl UK držitelů AOC, kteří zavedli výcvik monitorovacích schopností pilotů (dle souvisejícího dokumentu)  Podíl pilotů zaměstnaných UK držiteli AOC, kteří prošli výcvikem monitorovacích schopností „significant seven“ 1. Loss of Control

18 Dotazy? Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Bezpečnostní indikátory Tomáš Chlumský 1-85. 1.Teorie 2.ICAO Doc 9859 Safety Management Manual 3.Safety Management Int. Collaboration Group 4.EASA 5.CAA."

Podobné prezentace


Reklamy Google