Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

INTEGRACE VEŘEJNÉ OSOBNÍ DOPRAVY V KrajI Vysočina

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "INTEGRACE VEŘEJNÉ OSOBNÍ DOPRAVY V KrajI Vysočina"— Transkript prezentace:

1 INTEGRACE VEŘEJNÉ OSOBNÍ DOPRAVY V KrajI Vysočina
Ing. Vojtěch Říha Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera (kombinované doktorské studium) Prezentace s podporou vědeckovýzkumného projektu Univerzity Pardubice č /20/SG (Studentská grantová soutěž)

2 Obsah Současný stav VOD v Kraji Vysočina Možný budoucí vývoj
dopravní obslužnost stávající stav integrace dopravy Možný budoucí vývoj pravděpodobné scénáře možného budoucího vývoje

3 Současný stav VOD v Kraji Vysočina
striktní výklad zákona 111/1994 Sb.: § 3 (1) - Kraje a obce ve své samostatné působnosti stanoví rozsah dopravní obslužnosti... stav veřejné dopravy obdobný jako před 20 lety nízký počet spojů v porovnání se srovnatelnými relacemi v jiných krajích chybějící prostorová časová i tarifní návaznost spojů v některých mikroregionech prakticky žádná autobusová doprava o víkendu (pouze několik nedotovaných dálkových linek)

4 Dopravní obslužnost – změny po r. 2010
Do roku rozdělení na ZDO a ODO: § 19a Dopravní obslužnost podle zákona 111/1994 Sb. Základní dopravní obslužností území kraje je zajištění přiměřené dopravy po všechny dny v týdnu z důvodu veřejného zájmu, především do škol, do úřadů, k soudům, do zdravotnických zařízení poskytujících základní zdravotní péči a do zaměstnání, včetně dopravy zpět, přispívající k trvale únosnému rozvoji tohoto územního obvodu. Po roce 2010: § 2 Dopravní obslužnost podle zákona 194/2010 Sb. Dopravní obslužností se rozumí zabezpečení dopravy po všechny dny v týdnu především do škol a školských zařízení, k orgánům veřejné moci, do zaměstnání, do zdravotnických zařízení poskytujících základní zdravotní péči a k uspokojení kulturních, rekreačních a společenských potřeb, včetně dopravy zpět, přispívající k trvale udržitelnému rozvoji územního obvodu.

5 Integrace do okolních IDS (1/2) IDS JMK
zpravidla „výběžky“ linek pokračujících z IDS JMK 2004 – Velká Bíteš (při vzniku) 2005 – oblast Tišnovska (dříve Vysočina) + přilehlé obce 2006 – Ivančicko (Mohelno, Kralice nad Oslavou…) 2007 – Náměšť n/Osl., Kunštátsko (Nyklovice, Rovečné) 2010 – Moravské Budějovice, Hrotovice, Dukovany … Výrazné snahy o integraci (2010) Nedvědice - Rovné-Divišov + MHD Bystřice nad Pernštejnem (iniciativa města) Níhov - Křižanov (iniciativa 6 obcí po trase)

6 Integrace do okolních IDS (2/2) IREDO
2011 – zapojeny obce Chlumětín a Svratka linka 755 Hlinsko – Svratka – Krouna snahy o zapojení Chotěbořska

7 Možný budoucí vývoj A) snížení počtu územně-správních celků
B) integrace částí kraje do okolních IDS C) vznik zastřešujícího IDS na širším území D) vznik samostatného IDS kraje Vysočina E) ponechání současného stavu

8 A) Snížení počtu územně-správních celků (1/2)
úspory ve státním rozpočtu kraj neodpovídá regionální struktuře ČR časté změny územně-správního uspořádání v posledních desetiletích narušení sociálně-geografického významu po staletí existující zemské (česko-moravské) hranice snahy okrajových oblastí o připojení k jinému kraji přímé rozšíření okolních IDS na připojená území

9 A) Snížení počtu územně-správních celků (2/2)
HAMPL M. a kol. (1996): Geografická organizace společnosti a transformační procesy v České republice

10 B) Integrace částí kraje do okolních IDS
nutná a postačující podmínka: politická vůle kraje 194/2010 Sb. – § 3 (2) Kraj zajišťuje dopravní obslužnost ve svém územním obvodu a se souhlasem jiného kraje v jeho územním obvodu. (...) v řadě míst kraje je výrazný zájem (Bystřicko, Velkomeziříčsko, Chotěbořsko) nejpravděpodobnější scénář moravské okresy (JI, TR, ZR) do IDS JMK okres Havlíčkův Brod do IREDO okres Pelhřimov v budoucnu (IDS JČ, rozšíří-li se k hranicím okresu) případně část okresů HB, PE do SID

11 C) Vznik zastřešujícího IDS na širším území
význam při pokrytí většího území (stát, země, stř. Evropa) nejvhodnější zónově relační princip nepodmiňuje nutně vznik IDS kraje Vysočina ponechání zónového tarifu v rámci JM kraje pro jeho jednoduchost, cena relace odpovídá ceně podle počtu projetých zón jasné rozklíčování tržeb při cestě mezi územními celky možná expanze systému IREDO

12 D) Vznik IDS Vysočina bez vazby na okolní IDS výrazně nižší význam
dosavadní návrhy (např. ÚDI Morava) jsou nesystémové a neřeší mnohé podstatné problémy

13 E) Zachování stávajícího stavu
současný stav neodpovídá požadavkům 21. století a trvale udržitelnému rozvoji vede k rostoucí závislosti na IAD i ve větších obcích lze předpokládat, že poroste tlak obcí na efektivnější veřejnou dopravu

14 Závěr – doporučení autora
pořadí variant podle výhodnosti: A) snížení počtu územně-správních celků B) integrace částí kraje do okolních IDS C) vznik zastřešujícího IDS na širším území D) vznik samostatného IDS Vysočiny E) ponechání současného stavu varianta C se přitom nevylučuje s variantami A, B a D a je možná jako další fáze

15 Děkuji za pozornost.

16 Dodatek – Příklady špatné dopravní dostupnosti
16 Dodatek – Příklady špatné dopravní dostupnosti spojení Třebíč – Jaroměřice nad Rokytnou oblast Žďárských vrchů osa Jihlava - Třešť - Telč - Dačice

17 Třebíč – Jaroměřice nad Rokytnou
17 Třebíč – Jaroměřice nad Rokytnou vzdálenost 15 km, 40 tis. a 4 tis. obyvatel v pracovní dny dostatek spojů, nepravidelné intervaly o víkendu pouze jeden pár spojů (dálková linka Praha - Znojmo) jinak pouze spojení vlakem nádraží 2 km od Jaroměřic jízdní doba cca. trojnásobná oproti autobusu

18 Oblast Žďárských vrchů (1/2)
18 Oblast Žďárských vrchů (1/2) významná turistická oblast do centrální oblasti (Tři Studně, Cikháj, Sněžné) nedostatek spojů např. Tři Studně v sobotu jeden pár spojů v neděli dva páry spojů špatná návaznost na vlaky

19 Oblast Žďárských vrchů (2/2)
19 Oblast Žďárských vrchů (2/2) možné řešení – autobusové linky v dvouhodinovém taktu s návazností na stávající vlakové spoje

20 Osa Jihlava – Třešť – Telč – Dačice
20 Osa Jihlava – Třešť – Telč – Dačice spojení vhodné pro železnici rozhodující přepravní proudy v autobusech přestupy v Kostelci, často dlouhé čekání dlouho odkládaná revitalizace tratě špatná návaznost na MHD ve stanici Jihlava – město vhodné zavedení spěšných vlaků Havlíčkův Brod – Jihlava – Telč – Dačice (– Slavonice) ideálně systémová jízdní doba HB – Telč 1 hodina nutná rozsáhlá opatření


Stáhnout ppt "INTEGRACE VEŘEJNÉ OSOBNÍ DOPRAVY V KrajI Vysočina"

Podobné prezentace


Reklamy Google