Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace."— Transkript prezentace:

1 Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Normalizace v technickém kreslení Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_19_19 Název DUMu: Normalizace – tolerance Pro obor vzdělávání: L/02 UZD – H/01 Truhlář Předmět: Technické kreslení/Odborné kreslení Ročník: První - UZD-1/T-1 Autor: Milan Sluka Datum:

2 Střední škola Oselce Normalizace v technickém kreslení Normalizace – tolerance

3 Střední škola Oselce Tolerance Přípustné rozměrové odchylky neovlivňující kvalitu a přesnost lícování Rozlišujeme: - délkovou (včetně úhlových rozměrů) - úhlovou

4 Střední škola Oselce Pojmy tolerance N = jmenovitý rozměr - rozměr uvedený na výkresu, předepsaný kótou K = dolní mezní rozměr - přípustný nejmenší rozměr G = horní mezní rozměr – přípustný největší rozměr

5 Střední škola Oselce Pojmy tolerance A = mezní úchylka - přípustná odchylka od jmenovitého rozměru, je to rozdíl mezi mezním rozměrem a jmenovitým rozměrem. Rozlišujeme dolní a horní. A d = dolní mezní úchylka – rozdíl mezi dolním mezním rozměrem a jmenovitým rozměrem. A h = horní mezní úchylka – rozdíl mezi horním mezním rozměrem a jmenovitým rozměrem.

6 Střední škola Oselce Pojmy tolerance T = tolerance rozměru - rozdíl mezi horním a dolním mezním rozměrem, nebo rozdíl mezi horní a dolní mezní úchylkou: T = G - K nebo T = A h - A d I = skutečný rozměr - skutečně dosažený rozměr (naměřený) na vyrobeném dílci. A i = skutečná úchylka - rozdíl mezi skutečným rozměrem a příslušným jmenovitým rozměrem.

7 Střední škola Oselce Délková tolerance Dolní mezní rozměr = K Jmenovitý rozměr = N Horní mezní rozměr = G Dolní mezní úchylka = A d Tolerance = T Horní mezní úchylka = A h

8 Střední škola Oselce Délková tolerance Dolní mezní rozměr = K Jmenovitý rozměr = N Horní mezní rozměr = G Dolní mezní úchylka = A d Tolerance = T Horní mezní úchylka = A h 79,8 (nejmenší rozměr) ,2 (jmenovitý rozměr) 80,2 (největší rozměr) 0,4 -0,2+0,2 Skutečná úchylka +0,1 80,1 (skutečný rozměr) Toleranční pole T Nulová linie

9 Střední škola Oselce Úhlová tolerance Dolní mezní úchylka = A d Úhlová tolerance = t Horní mezní úchylka = A h Jmenovitý rozměr = N 90˚ Úhlová tolerance t T/2

10 Střední škola Oselce Úhlová tolerance Dolní mezní úchylka = A d Úhlová tolerance = t Horní mezní úchylka = A h Jmenovitý rozměr = N 90˚ Úhlová tolerance t T/2 0,4 Dolní mezní úchylka -0,1 Horní mezní úchylka +0,1 Jmenovitý rozměr 40 +0,4 90˚

11 Střední škola Oselce Tolerance úhlových rozměrů Dolní mezní rozměr (K) Horní mezní rozměr (G) Jmenovitý rozměr (N)

12 Střední škola Oselce Tolerance úhlových rozměrů Dolní mezní rozměr (K) Horní mezní rozměr (G) Jmenovitý rozměr (N) Nejmenší možný rozměr Největší možný rozměr Jmenovitý rozměr ( +2˚ ) Tolerance (T) Dolní mezní úchylka (A d ) Horní mezní úchylka (A h ) -2˚ +2˚

13 Střední škola Oselce Způsoby zápisu mezních úchylek /

14 Střední škola Oselce Zápis tolerancí při kótování úhlů 50˚ +1˚ - 2˚ 50˚ + 2˚ 50˚ 0˚ - 2˚ 50˚ +1˚/- 2˚

15 Střední škola Oselce Zápis mezních rozměrů ˚ 52˚ 352 max. 348 min. 352

16 Střední škola Oselce Toleranční řady Do těchto řad jsou rozděleny základní tolerance. Pro dřevo se značí – HT Příklady: HT10 - dílce s vysokou přesností HT15 - rozebíratelné spoje HT40 - rozměry nezávislé na spoje (šířka polic)

17 Střední škola Oselce Základní tolerance v mm Toleranční řady pro dřevo HT Rozpětí jmenovitých rozměrů v mm od-do HT 100,100,120,140,170,200,240,280,36 HT150,150,180,210,260,310,360,420,54 HT250,250,300,350,450,500,600,700,90 HT400,400,500,550,700,800,951,151,45

18 Střední škola Oselce Zdroj materiálů: HOLOUŠ, Zdeněk; MÁCHOVÁ, Eliška; KOTÁSKOVÁ, Pavla. Odborné kreslení: pro učební obor Truhlář. Praha: Informatorium, 2008, ISBN NUTSCH, Wolfgang a kol. Odborné kreslení: a základy konstrukce pro truhláře. 2. přepracované vydání. Praha: Sobotáles, 2007, ISBN Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí autor uvedený na titulním snímku.


Stáhnout ppt "Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace."

Podobné prezentace


Reklamy Google