Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace."— Transkript prezentace:

1 Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Normalizace v technickém kreslení Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_19_20 Název DUMu: Normalizace – lícování Pro obor vzdělávání: L/02 UZD – H/01 Truhlář Předmět: Technické kreslení/Odborné kreslení Ročník: První - UZD-1/T-1 Autor: Milan Sluka Datum:

2 Střední škola Oselce Normalizace v technickém kreslení Normalizace – lícování

3 Střední škola Oselce Lícování •Spojení dvou dílců (uložení) •Rozlišujeme: - hybná uložení - nehybná uložení - přechodná uložení •Přímo souvisí s tolerancí.

4 Střední škola Oselce Pojmy tolerance •N = jmenovitý rozměr - rozměr uvedený na výkresu, předepsaný kótou •K = dolní mezní rozměr - přípustný nejmenší rozměr •G = horní mezní rozměr – přípustný největší rozměr

5 Střední škola Oselce Pojmy tolerance •A = mezní úchylka - přípustná odchylka od jmenovitého rozměru, je to rozdíl mezi mezním rozměrem a jmenovitým rozměrem. Rozlišujeme dolní a horní. •A d = dolní mezní úchylka – rozdíl mezi dolním mezním rozměrem a jmenovitým rozměrem. •A h = horní mezní úchylka – rozdíl mezi horním mezním rozměrem a jmenovitým rozměrem.

6 Střední škola Oselce Pojmy tolerance •T = tolerance rozměru - rozdíl mezi horním a dolním mezním rozměrem, nebo rozdíl mezi horní a dolní mezní úchylkou: T = G - K nebo T = A h - A d •I = skutečný rozměr - skutečně dosažený rozměr (naměřený) na vyrobeném dílci •A i = skutečná úchylka - rozdíl mezi skutečným rozměrem a příslušným jmenovitým rozměrem

7 Střední škola Oselce Délková tolerance Dolní mezní rozměr = K Jmenovitý rozměr = N Horní mezní rozměr = G Dolní mezní úchylka = A d Tolerance = T Horní mezní úchylka = A h 79,8 (nejmenší rozměr) ,2 (jmenovitý rozměr) 80,2 (největší rozměr) 0,4 -0,2+0,2 Skutečná úchylka +0,1 80,1 (skutečný rozměr) Toleranční pole T Nulová linie

8 Střední škola Oselce Spojení dvou dílců (uložení)

9 Střední škola Oselce Hybná uložení •Spojení dvou dílců, které i přes odchylky (toleranci) v rozměrech mají určitou vůli. •Rozebíratelné spoje Vůle Vnitřní dílec nazývaný hřídel Vnější dílec nazývaný díra

10 Střední škola Oselce Hybná uložení •Podle tolerancí jednotlivých dílců vznikne vždy různá vůle „S“ •Rozměr hřídele „K“ •Rozměr díry „G“ S K G

11 Střední škola Oselce Hybná uložení S K G Jmenovitý rozměr hřídele (nulová čára) Jmenovitý rozměr díry (nulová čára) 0/+ 0/-

12 Střední škola Oselce Hybná uložení SWSW SBSB GBGB GWGW KWKW KBKB TGTG TKTK S W – největší vůle S B – nejmenší vůle T G – toleranční pole díry T K – toleranční pole hřídele G W – největší rozměr díry G B – nejmenší rozměr díry K W – největší rozměr hřídele K B – nejmenší rozměr hřídele

13 Střední škola Oselce Nehybná uložení •Spojení dvou dílců, které i přes odchylky (toleranci) v rozměrech mají určitý přesah „U“. •Spoje vytvořené lisováním Přesah

14 Střední škola Oselce Nehybná uložení •Podle tolerancí jednotlivých dílců vznikne vždy různý přesah „U“. •Rozměr hřídele „K“ •Rozměr díry „G“ K G U

15 Střední škola Oselce Nehybná uložení K G U TGTG TKTK Jmenovitý rozměr hřídele (nulová čára) Jmenovitý rozměr díry (nulová čára) 0/+ 0/-

16 Střední škola Oselce Nehybná uložení UBUB UWUW GWGW GBGB KBKB KWKW TGTG TKTK U W – největší přesah U B – nejmenší přesah T G – toleranční pole díry T K – toleranční pole hřídele G W – největší rozměr díry G B – nejmenší rozměr díry K W – největší rozměr hřídele K B – nejmenší rozměr hřídele

17 Střední škola Oselce Přechodná uložení •Podle tolerancí jednotlivých dílců může vzniknout jak přesah „U“, tak vůle „S“. •Konstrukční spoje •Rozměr hřídele „K“ •Rozměr díry „G“ K G

18 Střední škola Oselce Přechodná uložení K G U K G S Vůle Přesah

19 Střední škola Oselce Přechodná uložení K G Jmenovitý rozměr Nulová čára Toleranční pole hřídele Toleranční pole díry +/-

20 Střední škola Oselce Přechodná uložení KWKW GWGW GBGB KBKB TGTG TKTK U W /S W S W – největší vůle U W – největší přesah T G – toleranční pole díry T K – toleranční pole hřídele G W – největší rozměr díry G B – nejmenší rozměr díry K W – největší rozměr hřídele K B – nejmenší rozměr hřídele

21 Střední škola Oselce Lícovací soustavy •Soustava jednotné díry - pro všechna uložení jsou stále stejné mezní rozměry díry a podle požadovaného uložení měníme jen mezní rozměry hřídele. •Soustava jednotného hřídele - pro všechna uložení jsou stále stejné mezní rozměry hřídele a podle požadovaného uložení měníme jen mezní rozměry díry.

22 Střední škola Oselce Soustava jednotné díry •stále stejné mezní rozměry díry A d = 0 G Jmenovitý rozměr Nulová čára Hybné uložení Nehybné uložení Vůle Přesah

23 Střední škola Oselce Soustava jednotného hřídele •stále stejné mezní rozměry hřídele A h = 0 K Jmenovitý rozměr Nulová čára Hybné uložení Nehybné uložení Vůle Přesah

24 Střední škola Oselce Zdroj materiálů: •HOLOUŠ, Zdeněk; MÁCHOVÁ, Eliška; KOTÁSKOVÁ, Pavla. Odborné kreslení: pro učební obor Truhlář. Praha: Informatorium, 2008, ISBN •NUTSCH, Wolfgang a kol. Odborné kreslení: a základy konstrukce pro truhláře. 2. přepracované vydání. Praha: Sobotáles, 2007, ISBN Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí autor uvedený na titulním snímku.


Stáhnout ppt "Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace."

Podobné prezentace


Reklamy Google