Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov36 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov36 Autor Mgr. et Mgr. Jitka."— Transkript prezentace:

1 Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov36 Autor Mgr. et Mgr. Jitka Nováková Vzdělávací obor: Psychologie Tematická oblast: Vývojová psychologie Téma: Prenatální období Určeno pro: 2. ročník středních pedagogických škol Vytvořeno dne: Klíčová slova: prenatální, fáze oplození, embryonální, fetální, sociální interakce, adaptace Metodický popis: rozsah 1 vyučovací hodina; prezentace obsahuje výklad vývoje v prenatálním období, na konci je zpětná vazba, zda žáci tématu porozuměli a zařazení do periodizace lidského věku

2 prenatální období od početí do narození od početí do narození 9 kalendářních měsíců obrázek č. 1 9 kalendářních měsíců obrázek č lunárních měsíců 10 lunárních měsíců 38 – 42 týdnů 38 – 42 týdnů

3 fáze prenatálního období fáze oplození fáze oplození –3 týdny embryonální období (zárodečné) embryonální období (zárodečné) –3 měsíce (4. – 12. týden) fetální období (plod) fetální období (plod) –3 trimestry (12. – 40. týden)

4 fáze oplození – zárodečné listy: obrázek č. 2 fáze oplození – zárodečné listy: obrázek č. 2  ektoderm,  mezoderm,  ednoderm, nervová trubice

5 embryonální období (zárodečné) embryonální období (zárodečné) 9 týdnů – týden 9 týdnů – týden hlavní orgánové základy hlavní orgánové základy hlavní VVV – vrozené vývojové vady hlavní VVV – vrozené vývojové vady obrázek č. 3 obrázek č. 3

6 fetální období (období plodu) fetální období (období plodu) 29 týdnů – týden 29 týdnů – týden vývoj orgánů obrázek č. 4 vývoj orgánů obrázek č. 4 důležité spojení s mateřským organismem přes placentu důležité spojení s mateřským organismem přes placentu přenos emocí – biochemické změny v krvi, přenos emocí – biochemické změny v krvi, komunikace komunikacehttps://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRY4LoP8J3kFL3BTXevk-Rj6gCI8h8cXO1goVODWe6I_TTC-QRI

7 konec 2. měsíce – drobné záškuby; konec 2. měsíce – drobné záškuby; počátek 3. měsíce – pohyby končetinami, pohyby hlavy, náznaky úchopových pohybů; počátek 3. měsíce – pohyby končetinami, pohyby hlavy, náznaky úchopových pohybů; 5. měsíc – rozlišování spánku a bdělého stavu, reakce na podněty zvukové, vizuální, tlak i bolest; 5. měsíc – rozlišování spánku a bdělého stavu, reakce na podněty zvukové, vizuální, tlak i bolest;

8 6. měsíc – odlišování zvuků lidské řeči od jiných, uklidňují se sáním prstů; 6. měsíc – odlišování zvuků lidské řeči od jiných, uklidňují se sáním prstů; měsíc – schopnost plodu učit se, plod je aktivní, kontroluje prostředí, rozlišení hlasu matky; měsíc – schopnost plodu učit se, plod je aktivní, kontroluje prostředí, rozlišení hlasu matky;

9 sociální interakce aktivní kontakt s matkou, dialog mezi matkou a dítětem; aktivní kontakt s matkou, dialog mezi matkou a dítětem; rodiče – vztah k očekávanému dítěti, nová zodpovědnost, zátěže – psychické, somatické i sociální, rodiče – vztah k očekávanému dítěti, nová zodpovědnost, zátěže – psychické, somatické i sociální,

10 sociální interakce vztah matky bezprostřední kontakt bezprostřední kontakt adaptační fáze na roli matky – těhotenství adaptační fáze na roli matky – těhotenství důležité první pociťování pohybů důležité první pociťování pohybů vztah otce sdílet zkušenosti s partnerkou, podpora sdílet zkušenosti s partnerkou, podpora adaptační fáze na roli otce – zprostředkovaně, více na vědomé úrovni adaptační fáze na roli otce – zprostředkovaně, více na vědomé úrovni

11 ukončení prenatálního období - porod výrazný mezník – samostatné fungování organismu dítě samo dýchá, přijímá potravu, reguluje teplotu nenásilný „něžný“ porod – rychlejší adaptace dítěte i matky na novou situaci předpoklad pro optimální navázání vztahu

12 periodizace lidského věku prenatální období prenatální období kojenecké období kojenecké období batolecí období batolecí období předškolní období předškolní období mladší školní období mladší školní období adolescence adolescence dospělost dospělost stáří stáří novorozenec

13 periodizace lidského věku početí – narození početí – narození 1. rok života 1. rok života 1. měsíc 1. měsíc 1-3 roky 1-3 roky 3-6 let 3-6 let 6-11 let ( ročník ZŠ) 6-11 let ( ročník ZŠ) prenatální období prenatální období kojenecké období kojenecké období novorozenec novorozenec batolecí období batolecí období předškolní období předškolní období mladší školní období mladší školní období

14 periodizace lidského věku let let ( ročník ZŠ) let let ( ročník ZŠ) 15-18/21 let 15-18/21 let (střední škola-maturita) let let 60 let - † 60 let - † raná adolescence, starší školní období, prepuberta raná adolescence, starší školní období, prepuberta střední adolescence, puberta střední adolescence, puberta pozdní adolescence, dospívání pozdní adolescence, dospívání dospělost dospělost stáří stáří

15 otázky ??? jaký je hlavní úkol po narození jaký je hlavní úkol po narození která oblast psychiky se rozvíjí v prenatálním období která oblast psychiky se rozvíjí v prenatálním období jak se nazývá druhá fáze prenatálního vývoje jak se nazývá druhá fáze prenatálního vývoje jak se nazývá třetí fáze prenatálního vývoje jak se nazývá třetí fáze prenatálního vývoje adaptace na prostředí adaptace na prostředí emoce emoce zárodečné, embryonální období zárodečné, embryonální období období plodu, fetální období období plodu, fetální období

16 Použité zdroje VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie, Portál, Praha ISBN LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie, Grada, Praha ISBN X osobní poznámky ze studia Psychologie na FSS MU Brno Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora.

17 zdroje obrázků obrázek č. 1 https://encrypted- tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRZDvjbHJvu6TTB7nHBYjKnDjYh6348BX684fdMO 4H7YdGm_wB8tAhttps://encrypted- tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRZDvjbHJvu6TTB7nHBYjKnDjYh6348BX684fdMO 4H7YdGm_wB8tA citováno dne https://encrypted- tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRZDvjbHJvu6TTB7nHBYjKnDjYh6348BX684fdMO 4H7YdGm_wB8tA obrázek č. 2 https://encrypted- tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTk65T81PqE5d8vi6EsXN2N7HPvbl709- Wlg1XJjOcHqO9auWy1https://encrypted- tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTk65T81PqE5d8vi6EsXN2N7HPvbl709- Wlg1XJjOcHqO9auWy1 citováno dne https://encrypted- tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTk65T81PqE5d8vi6EsXN2N7HPvbl709- Wlg1XJjOcHqO9auWy1 obrázek č. 3 Week_Human_Embryo_from_Ectopic_Pregnancy.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/53/9- Week_Human_Embryo_from_Ectopic_Pregnancy.jpg citováno dne Week_Human_Embryo_from_Ectopic_Pregnancy.jpg obrázek č. 4 https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRY4LoP8J3kFL3BTXevk- Rj6gCI8h8cXO1goVODWe6I_TTC-QRIhttps://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRY4LoP8J3kFL3BTXevk- Rj6gCI8h8cXO1goVODWe6I_TTC-QRI citováno dne https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRY4LoP8J3kFL3BTXevk- Rj6gCI8h8cXO1goVODWe6I_TTC-QRI ostatní použité objekty jsou vlastní originální tvorbou autora


Stáhnout ppt "Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov36 Autor Mgr. et Mgr. Jitka."

Podobné prezentace


Reklamy Google