Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o vývinu člověka v jednotlivých fázích.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o vývinu člověka v jednotlivých fázích."— Transkript prezentace:

1 Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o vývinu člověka v jednotlivých fázích lidského života. Materiál je plně funkční pouze s použitím internetu.

2  embryo  plod  gravidita  dvojčata  jednovaječná  dvojvaječná  věk  chronologický  biologický  právní  puberta

3  do jednoho měsíce (28. den)  vyvinut sací reflex a některé další reflexy, které později mizí (například uchopovací)  reakce na podněty pláčem obrázek 1

4  spermie se pomocí bičíku dostane do vejcovodu, kde proniká do vajíčka  každá pohlavní buňka nese polovinu dědičné informace  nový jedinec má vlastnosti od otce i matky  s vajíčkem může splynout jen jedna spermie

5  oplozené vajíčko (zygota) putuje několik dní vejcovodem a rýhuje se  pak se zahnízdí v děložní sliznici, vytvoří se placenta, která zprostředkuje vývin zárodku  zárodek (embryo) – do třetího měsíce těhotenství obrázek 2

6  od třetího měsíce těhotenství – plod, uložen v plodových obalech vyplněných plodovou vodou  nitroděložní vývin – těhotenství (gravidita) trvá asi 280 dní a končí porodem

7 Nitroděložní vývin  od oplození po porod  spermie ve vejcovodu splyne s vajíčkem  každá pohlavní buňka nese polovinu dědičné informace  s vajíčkem splyne jen jedna spermie  oplozené vajíčko (zygota) se ve vejcovodu rýhuje  pak se v děložní sliznici vytvoří placenta

8  zárodek (embryo) – do třetího měsíce těhotenství  od třetího měsíce těhotenství – plod, uložen v plodových obalech vyplněných plodovou vodou  nitroděložní vývin – těhotenství (gravidita) trvá asi 280 dní a končí porodem

9  porod má tři fáze:  fáze otevírací – děložní svaly se stahují, děložní hrdlo se otevírá, odtéká plodová voda  fáze vypuzovací – stahy dělohy se zesilují, matka porodí plod  fáze lůžková – dojde k vypuzení placenty  děloha se do původního stavu vrací cca šest týdnů = šestinedělí  po porodu se dítě živí mateřským mlékem

10 Porod  tři fáze:  fáze otevírací – děložní svaly se stahují, děložní hrdlo se otevírá, odtéká plodová voda  fáze vypuzovací – stahy dělohy se zesilují, matka porodí plod  fáze lůžková – dojde k vypuzení placenty  šest týdnů, kdy se děloha hojí = šestinedělí  po porodu se dítě živí mateřským mlékem

11  dvojčata  dvouvaječná – uvolní se dvě vajíčka najednou a každé oplodní jedna spermie  jednovaječná – vznikají oplozením jednoho vajíčka, které se po prvním dělení rozpadne na dvě části a každá se vyvíjí v nového jednice obrázek 3

12 Dvojčata  dvouvaječná – uvolní se dvě vajíčka najednou a každé oplodní jedna spermie  jednovaječná – uvolní se jedno vajíčko, po prvním dělení se rozpadne na dvě části a každá se vyvíjí v nového jedince

13  věk člověka se začíná počítat od narození  po narození probíhá růst a probíhá vývoj  růst je nerovnoměrný, střídá se růst do šířky a do výšky  vývin jedince končí smrtí  rozlišujeme věk :  chronologický (kolik let je mu od narození)  biologický (podle kostnatění kostí, vývoje ochlupení)  právní (15 let – trestní odpovědnost, 18 let – plnoletost…)

14 Vývin jedince po narození  věk počítáme od narození  po narození probíhá růst a vývoj  růst je nerovnoměrný  končí smrtí  věk:  chronologický (roky od narození)  biologický (kostnatění kostí, vývoj ochlupení)  právní (15 let – trestní odpovědnost, 18 let – plnoletost…)

15  do 4 týdnů  reflexy: dýchací, sací, uchopovací, úlekový…  velká hlava, plochý obličej obrázek 4

16  do 1 roku  krmení dítěte mateřským mlékem  rychlý růst  rozvoj smyslové a pohybové soustavy – převracení na bříško (3 měsíce), stoupá si (1 rok)  vyvíjí se zakřivení páteře  prořezávají se první zuby obrázek 5

17  do 3 let  učí se pořádně chodit zvládnou se učit složitější pohyby (lyžování)  mění se proporce těla  na konci vyvinutý mléčný chrup obrázek 6

18  do let  období vytáhlosti (hlavně končetin)  velká pohyblivost  vývoj psychiky, jemné motoriky  začínají se vyměňovat zuby  tzv. „první puberta“ – období vzdoru obrázek 7

19  od let do 14 – 15 let  velký rozdíl mezi pohlavími  nástup puberty (u dívek cca o 2 roky dřív)  mladší školní věk  1. stupeň ZŠ  dokončuje se výměna chrupu na trvalý  starší školní věk  puberta  bouřlivé fyzické i psychické změny  rychlý růst ( cm za rok)  vývoj sekundárních pohlavních znaků díky produkci pohlavních hormonů obrázek 8

20  od 15 let do 18 – 21 let  největší rozvoj fyzických a duševních sil  zastavuje se růst do výšky  ukládání tuků v těle (u mužů a žen na různých místech) obrázek 9

21  dorůstají poslední stoličky  raná dospělost ( let)  vrchol fyzických sil, právní dospělost  střední dospělost ( let)  vrchol intelektuálních sil  klesá fyzická výkonnost  ke konci první známky stárnutí (šedivé vlasy, opotřebení zubů)  pozdní dospělost ( let)  snižování pohlavní aktivity  okolo konec plodnosti u žen  vrchol společenského uplatnění (zkušenosti) obrázek 10

22  do 65 let (do důchodu)  ubývají fyzické síly, vynikající duševní kondice  od 65 do 75 let  ubývá voda v tkáních a podkožní tuk  deformace meziobratlových plotének  vysoké stáří od 75 let  závislost na pomoci z okolí obrázek 11

23 Novorozenecké období  do 4 týdnů, reflexy: dýchací, sací, uchopovací, úlekový…, velká hlava Kojenecké období  do 1 roku, mateřské mléko, rozvoj smyslů a pohybu, první zuby Batolecí období  do 3 let, učí se chůzi, lepší motorika, na konci mléčný chrup Předškolní věk  do let, velká pohyblivost, vývoj psychiky, jemné motoriky, výměna chrupu, období vzdoru Školní věk  od let do 14 – 15 let, velký rozdíl mezi pohlavími, nástup puberty  mladší školní věk – 1. stupeň ZŠ, výměna chrupu  starší školní věk – puberta, rychlý růst, vývoj sekundárních pohlavních znaků

24 Dospívání  od 15 let do 18 – 21 let, největší rozvoj fyzických a duševních sil, zastavuje se růst, ukládání tuků Dospělost  raná dospělost ( let) – vrchol fyzických sil, právní dospělost  střední dospělost ( let) – vrchol intelektuálních sil, klesá fyzická výkonnost, první známky stárnutí  pozdní dospělost ( let) – snižování pohlavní aktivity, konec plodnosti u žen Stáří  ubývají fyzické síly, ubývá voda v tkáních a podkožní tuk  vysoké stáří od 75 let –závislost na pomoci z okolí

25 Nitroděložní vývin  od oplození po porod  spermie ve vejcovodu splyne s vajíčkem  každá pohlavní buňka nese polovinu dědičné informace  s vajíčkem splyne jen jedna spermie  oplozené vajíčko (zygota) se ve vejcovodu rýhuje  pak se v děložní sliznici vytvoří placenta  zárodek (embryo) – do třetího měsíce těhotenství  od třetího měsíce těhotenství – plod, uložen v plodových obalech vyplněných plodovou vodou  nitroděložní vývin – těhotenství (gravidita) trvá asi 280 dní a končí porodem Porod  tři fáze:  fáze otevírací – děložní svaly se stahují, děložní hrdlo se otevírá, odtéká plodová voda  fáze vypuzovací – stahy dělohy se zesilují, matka porodí plod  fáze lůžková – dojde k vypuzení placenty  šest týdnů, kdy se děloha hojí = šestinedělí  po porodu se dítě živí mateřským mlékem Dvojčata  dvouvaječná – uvolní se dvě vajíčka najednou a každé oplodní jedna spermie  jednovaječná – uvolní se jedno vajíčko, po prvním dělení se rozpadne na dvě části a každá se vyvíjí v nového jedince

26 Vývin jedince po narození  věk počítáme od narození  po narození probíhá růst a vývoj  růst je nerovnoměrný  věk:  chronologický (roky od narození)  biologický (kostnatění kostí, vývoj ochlupení)  právní (15 let – trestní odpovědnost, 18 let – plnoletost…) Novorozenecké období  do 4 týdnů, reflexy: dýchací, sací, uchopovací, úlekový…, velká hlava Kojenecké období  do 1 roku, mateřské mléko, rozvoj smyslů a pohybu, první zuby Batolecí období  do 3 let, učí se chůzi, lepší motorika, na konci mléčný chrup Předškolní věk  do let, velká pohyblivost, vývoj psychiky, jemné motoriky, výměna chrupu, období vzdoru Školní věk  od let do 14 – 15 let, velký rozdíl mezi pohlavími, nástup puberty  mladší školní věk – 1. stupeň ZŠ, výměna chrupu  starší školní věk – puberta, rychlý růst, vývoj sekundárních pohlavních znaků Dospívání  od 15 let do 18 – 21 let, největší rozvoj fyzických a duševních sil, zastavuje se růst, ukládání tuků Dospělost  raná dospělost ( let) – vrchol fyzických sil, právní dospělost  střední dospělost ( let) – vrchol intelektuálních sil, klesá fyzická výkonnost, první známky stárnutí  pozdní dospělost ( let) – snižování pohlavní aktivity, konec plodnosti u žen Stáří  ubývají fyzické síly, ubývá voda v tkáních a podkožní tuk  vysoké stáří od 75 let –závislost na pomoci z okolí

27  Jaké vlastnosti dědíme po svých rodičích?  Jaký je rozdíl mezi embryem a plodem?  Vysvětli, jak se může stát, že se narodí dvojčata.  Co je charakteristické pro batolecí období?  Kdy je člověk na vrcholu svých fyzických sil? Kdy je na vrcholu psychických sil?

28  Použitá literatura: ČERNÍK, Vladimír, Vítězslav BIČÍK a Zdeněk MARTINEC. Přírodopis 3: pro 8. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2003, 80 s. ISBN [ ]  Všechny uveřejněné odkazy [cit ] jsou dostupné pod licencí Creative Commons – – na  obr. 1 – novorozenec Newborn_infant.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/82/Newborn_infant.jpg/640px- Newborn_infant.jpg  obr. 2 – embryo Week_Human_Embryo_from_Ectopic_Pregnancy.jpg/512px-9-Week_Human_Embryo_from_Ectopic_Pregnancy.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/53/9- Week_Human_Embryo_from_Ectopic_Pregnancy.jpg/512px-9-Week_Human_Embryo_from_Ectopic_Pregnancy.jpg  obr. 3 – dvojčata  obr. 4 – novorozeně 1_hour_after.jpg/640px-Newborn_baby-1_hour_after.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a8/Newborn_baby- 1_hour_after.jpg/640px-Newborn_baby-1_hour_after.jpg  obr. 5 – kojenec Niemowle.JPGhttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3a/Niemowle.JPG/640px- Niemowle.JPG  obr 6 – batole Little_girl_03.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f2/Little_girl_03.jpg/320px- Little_girl_03.jpg  obr. 7 – předškoláci /628px-Children_Playing_Violin_Suzuki_Institute_2011.JPG /628px-Children_Playing_Violin_Suzuki_Institute_2011.JPG  obr. 8 – školní věk Kosovar_Albanian_children.jpg Kosovar_Albanian_children.jpg  obr. 9 – dospívající My_First_Hello.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0b/My_First_Hello.jpg/534px- My_First_Hello.jpg  obr. 10 – dospělý  obr. 11 – staří lidé _Romania.jpg/576px-Elderly_Couple_-_Brasov_-_Romania.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b7/Elderly_Couple_-_Brasov_- _Romania.jpg/576px-Elderly_Couple_-_Brasov_-_Romania.jpg


Stáhnout ppt "Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o vývinu člověka v jednotlivých fázích."

Podobné prezentace


Reklamy Google